Triple LNB Quad: ervaringen?

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

CanalDigitaal meldt dat sinds een maand een Triple LNB Quad te koop is voor 99€. Met deze ontvangstkop kunnen de Astra 1,2 en 3 ontvangen worden. Hij is bedoeld voor 60cm-schotels maar schijnt ook op 80cm te werken.
    Heeft 4 uitgangen dus verschillende decoders zijn er tegelijk op aan te sluiten.
    Heeft iemand er al ervaring mee? Ik zit erover te denken want mijn duo-lnb begint slijtageverschijnselen te vertonen.

Steven
    cf03i-image.jpg

Noë
    Sleutelbeheerder

De ervaring in combinatie met grotere schotels dan 60 cm zijn nog niet eenduidig, vermoedelijk omdat het afstellen erg nauwkeurig moet. 3 mm verstellen blijkt al een enorm verschil te geven in ontvangst van met name Astra2, de Britse zenders. En juist die Britse zenders worden snel zwakker richting Zuidoost Frankrijk waar je dus een grotere schotel zou willen gebruiken, uitgaande van de nieuwe spotbeam die in de loop van dit jaar verder in gebruik wordt genomen.

Let op dat je de middelste kop in de houder moet kunnen doen, en dat past maar net op de juiste houders van Triax en Inverto schotels. Reken er op dat je zelf moet prutsen met een vijl o.i.d. om het passend te krijgen op een merkloze schotel.

Gebruikservaringen zijn nog schaars, dus … 😀

Noë
    Sleutelbeheerder

Jako, bedankt.
    Ik zit aan het randje van de Astra2 (Loiret, dép. 45) maar in principe zou het moeten kunnen. Voor echtgenote (vml. lerares Engels) heb ik een aparte 60cm schotel gricht op Astra 2 staan en die ontvangt prima met een FTA ontvangertje van 3 x niks.
    Denk er wel aan om een nieuwe schotel te kopen voor mijn ontvangsten. Wat raad je me aan? Ik heb nu een merkloze van 60cm die het op zich goed doet maar de bevestiging van de Duo-LNB is een beetje “du bricolage”.

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

In de Loiret zit je binnen het gebied waar deze triple kop voor ontworpen is in combinatie met de Triax TD 64 schotel. Dat is dan ook de aanbevolen schotel waar de kop zonder problemen op past en optimaal moet werken.

Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo Steven,
    Theoretisch zou je met een Duo-LNB de sateliet ASTRA 23,5 en ASTRA 28,2 kunnen ontvangen.
    De Nederlandse en Engelse HD zenders op ASTRA 19,2 komen hierbij te vervallen.
    Maar dat zal geen probleem zijn, daar alle Nederlandse zenders te vinden zijn op ASTRA 23,5 en de Engelse zenders op ASTRA 28.2.
    Echter je zal zelf moeten uitvinden onder welke hoek de Duo LNB gedraaid zal moeten.
    Dat is een hele klus.
    2 jaar geleden heb ik dit gedaan, maar het nam zoveel tijd, dat ik er maar tijdig mee gestopt ben.
    Ik had namelijk nog een oude schotel met LNB, welke ik gericht heb op ASTRA 28,2. Dus was voor mij het probleem hiermee opgelost.
    Maar probeer het eens.
    Dat het moet lukken bleek doordat een techneut van Canaal Digitaal mijn theoretisch betoog bevestigde, maar hij mocht helaas niet vertellen hoeveel graden er gedraaid moest worden

PS Je moet dan wel beginnen met een ongecodeerde FTA zender of EURO Sport HD ( 11798 H 27500) op ASTRA 23,5. (ipv ASTRA 19,2) Daarna moet de Duo LNB gedraaid worden, waarbij de ontvanger bijvoorbeeld afgestemd is op bijvoorbeeld BBC One (ASTRA 28,2).

Voor de Duo-LNB levert Canaal Digitaal er een shabloon bij, om de hoek te bepalen.
    De onlangs gelanceerde Triple LNB werkt op het zelfde principe.

Gr.
    Frank E.

Noë
    Sleutelbeheerder

Frank,

Ik wil de zenders op Astra 19,2 ook kunnen blijven zien dus heb niet genoeg aan wat draaien aan de Duo-LNB. Momenteel sta ik op 19,2 en 23,5 gericht. Ik heb nl. een SD-ontvanger (Topfield 6000PVR) en een HD-ontvanger (Philips 8121).

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Frank,
    Je kunt de theoretische scheefstelling van de Duo LNB voor twee satellieten als volgt uitrekenen. Ik ga ervan uit dat de kop voor Astra 23 in de LNB houder wordt geplaatst.

Als het verschil in azimuth tussen de satellieten “a” graden is, en het verschil in elevatie “b” graden, dan wordt het signaal van de satelliet in de 19 kop gefocuseerd op
    x = f * tan (a) cm links (gezien van achter de schotel) en y= f * tan (b) cm onder de Astra 23 kop, waarbij f de brandpuntsafstand van de schotel is in cm.
    De scheefstelling is dan arctan(y/x).

Bij de Triax schotels uit de TD serie is de verhouding van brandpuntsafstand en effectieve diameter gelijk: F/D = .6
    Voor de TD64 is de effectieve diameter 60 cm en brandpuntsafstand 36 cm, bij de TD78 70 resp. 42 cm.
    De gegevens voor azimuth en elevatie kunt je uit dishpointer.com halen, en de formules kun je in Excel intikken (wel radialen gebruiken ipv graden).
    Maar of je goed signaal voor Astra 23 en 28 gaat krijgen is nog de vraag…

Wat achtergrond:
    Als je een parabool richt op een bepaalde satelliet wordt het signaal ervan gefocuseerd in het (hoofd)brandpunt van de schotel. De signalen van andere satellieten worden elders in het brandvlak geconcentreerd – de plaats van deze bijbrandpunten wordt enerzijds bepaald door de hoek die een satelliet maakt met de satelliet waarop je hebt uitgelijnd, anderszijds door de brandpuntsafstand van de schotel.
    Als je een schotel met een brandpuntsafstand van 36 cm gebruikt en in de Benelux zit, komt het signaal van Astra 19 ca 34 mm links en 6 mm onder de centrale LNB. Dit betekent dat de “hotspots” van Astra 19 en 23 ongeveer 35 mm van elkaar afliggen en dat de LNB 11 graden moet worden gedraaid. Waarvoor een handig sjabloon wordt bijgeleverd.

Als je de LNB op een andere plaats, of met een andere schotel gebruikt, zijn er wat dingen waaraan je moet denken.
    Als je een schotel gebruikt met een grotere brandpuntsafstand wordt de afstand tussen hoofd en bijbrandpunt groter.
    Als je naar een andere locatie gaat, verandert de hoek tussen de satellieten en verandert zowel de afstand als de hoek tussen de brandpunten, dus de scheefstelling van de LNB. In mijn locatie in Zuid Frankrijk, bijvoorbeeld, is de theoretische hoek bijna 16 graden.

Maar er is nog iets anders aan de hand, want ook de draaiing van de LNBs, nodig om een goede scheiding tussen horizontaal en vertikaal gepolariseerde signalen te krijgen, verandert als je naar een andere locatie gaat.

Als je een enkele schotel gebruikt voor de ontvangst van meerdere satellieten, zou je idealiter zowel de positie van elke LNB als de draaiing ervan willen kunnen regelen. Bij de Duo LNB is dat niet het geval: de afstand tussen de koppen is vast, en als je de kop draait verandert de skew van beide LNB’s in gelijke mate. Bovendien verschuift de plaats van de niet-centrale LNB. Dit houdt in dat je niet de signalen van beide satelieten tegelijkertijd kunt maximaliseren – je moet een compromis maken.
    Al met al is dat dus suboptimaal – maar niettemin wel heel adequaat. Ik heb alleen bij heel zware regenbuien blokvorming en ben erg tevreden over de Duo LNB.

Of je de kop voor ontvangst van Astra 23 en Astra 28 kunt gebruiken zal afhangen van je locatie. Je kunt uitrekenen wat de draaiing van de kop moet zijn, maar je moet toch experimenteren om een acceptabel compromis te vinden.

In mijn locatie zit ik op de rand van de footprint van Astra 2E en Astra 2F. Ik denk niet dat de Triple LNB iets voor mij is, maar als je noordelijker zit is het heel waarschijnlijk een heel praktische oplossing. De kop komt uit een goede stal!

Noë
    Sleutelbeheerder

De officiële footprint van Astra is conservatief en gaat uit van een ruime slechtweer marge en gebruik van een kwalitatief matige lnb. Het huidige nieuwe materiaal is zo goed dat je al een 45 cm schotel kunt gebruiken in het 60 cm gebied. Op de rand van de officiële Astra 2efg footprint en een stuk daarbuiten kun je dan ook nog prima met een 60 cm schotel toe. Ik zit zelf exact op de rand met een 55 cm schotel (T55)en een zeer sterk signaal op 28E.

Je hebt gelijk dat je bij de Duo en Triple LNB eigenlijk de koppen apart zou moeten instellen, maar in geheel Frankrijk is die afwijking ten opzichte van Nederland klein.
    En anders is de T55 aan te bevelen 😀

Noë
    Sleutelbeheerder

Mooi, dat wordt dus binnenkort de T55 met de triple LNB.
    Dank voor de informatie. Zal uiteraard terugkoppelen

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Nee, hoho. Een T55 is een Torodial schotel, daar kun je zo’n 7 gewone lnb’s op plaatsen over een groot bereik. Bijvoorbeeld van de Franse zenders op 5 west tot de Britse zenders op 28 Oost en alles daartussen. Daar past geen Triple LNB op.

Het voordeel van een T55 is juist dat je gewone lnb’s kunt gebruiken die elk individueel exact goed gezet kan worden. Dit is ‘m:
    210_hg.jpg

Noë
    Sleutelbeheerder

Jaco,
    Misschien dwalen we wat af, maar ik denk dat jij (in de buurt van Limoges, toch?) geen problemen hebt met Astra 2F. Ik heb in mijn contreien ook nog geen problemen gehad, afgezien van een korte periode tijdens een serieuze sneeuwbui. Maar ik hoor een hoop geklaag van mensen tussen Carcassonne en Perpignan. Ik heb de signalen van Astra 2F gedurende langere tijd gemeten. Vlak na de lancering zag het hier allemaal goed uit: ik registreerde- op mijn Dreambox – SNR waardes tussen 10 en 13 dB, soms hoger nog dan Astra 1N. Na verloop van tijd zakte dat wat in en eind januari fluctueerden de waardes tussen 9 en 12 dB met een redelijk stabiele dagelijkse gang. Ik heb sindsdien niet meer voor langere tijd gemeten. Hier staan mijn metingen van week 4 en 5: http://www.agr.nl/satTV/week4_5.jpg .
    Ik maakte hieruit op dat ik een acceptabel signaal had, maar zo’n 3 dB aan regenmarge moest inleveren tov Astra 1N.
    De vraag is natuurlijk wat de dB indicaties op de Dreambox waard zijn – maar het feit dat bij de sneeuwbui op 20 januari het signaal verdween bij 6.5 dB op Channel 5, en dat de theoretische minimum C/N waarde van een QPSK, 22000-5/6 signaal ook 6.5 dB is gaf mij vertrouwen.
    Om die reden heb ik een Famaval 100 HD schotel gekocht, die – grosso modo – zo’n 3 dB meer gain zou moeten hebben dan mijn Triax 78.

De laatste periode van interferentie met de zon begin deze maand was een mooie gelegenheid om eea te vergelijken. Helaas stak op 6 maart de Autan op, en ik heb uit voorzorg mijn Famaval, die ik tijdelijk aan de ballustrade van mijn balkon had vastgemaakt, gestreken…
    Niettemin toch twee plaatjes.
    Op 2 maart (http://www.agr.nl/satTV/sun_interference_march_2_2013.png) heb ik twee transponders van Astra 2F gemeten. In beide gevallen verloor ik beeld – bij de grotere schotel gedurende 6 minuten, bij de Triax gedurende 9 minuten.
    De volgende dag heb ik het herhaald met transponders op Eutelsat 28A die maar 4.4 db C/N nodig hebben. Hier bleef het beeld bij de 100 cm schotel foutloos, terwijl het bij de Triax 5 minuten uitviel. (http://www.agr.nl/satTV/sun_interference_march_3_2013.png)

Overigens – het viel mij ook op dat het verschil tussen Famaval en Triax op 3 maart groter was (3 dB) dan op 2 maart (2.5 dB). Zou best kunnen dat de skew van de Triax schotel niet helemaal goed staat, en dat is met name bij deze transponder erg belangrijk. Ik heb de Triax een tijd terug uitgelijnd en heeft sindsdien vele Autan’s over zich heen gehad.

We zullen zien – maar ik zou vooralsnog in onze omgeving niemand aanbevelen een schotel kleiner dan 90 cm op te hangen – als je tenminste gedurende de hele dag en onder de meeste meteorologische omstandigheden wilt genieten van reruns van Wild at Heart 😉

Ben

Noë
    Sleutelbeheerder

Mooi rapport en goede tip voor kijkers in die regio. Je zou eigenlijk meer naar het oosten pas deze problemen verwachten (Nice). Vooral als je leest dat bijvoorbeeld in Valencia, Spanje, ook een schotel van 1 meter volstaat. Wellicht zit er een aberratie in de schotel van de satelliet waardoor er in jouw omgeving uitdoving van het signaal is. Verifiëren zodra de 2E operationeel is, maar die zal wel vertraging oplopen.

En ja, bij Limoges op de rand van de officiële footprint: sterk signaal, vrijwel geen verschil tussen 1N en 2F

Noë
    Sleutelbeheerder

De theorie is dat dit een fenomeen is dat te maken heeft met de sidelobes die richtantennes altijd hebben. Net als bij elektronische filters: hoe scherper je probeert iets te bundelen, des te sterker worden deze sidelobes. Het gevolg is dat je in de buurt van Barcelona vrijwel geen signaal hebt en zuid daarvan weer wel. Er zijn – uitgaande van signaalrapporten en een stevige dosis inschatting – kaarten gemaakt van de contouren en de nullijn, met name in Scandinavie en Duitsland. De nullijn loopt van oost Jutland, west van Berlijn naar Leipzig en Salzburg naar Venetie. De lijn is niet verder ingetekend, maar – als ik hem zo extrapoleer – gaat hij zuid van Genua, over de Middellandse zee naar de zuidkant van de Pyreneen.
    Voorbij de null is het signaal wel een stuk zwakker.

Noë
    Sleutelbeheerder

remiehondje

Participant

BEN OF MEDE NEDERLANDERS LEG JE OOK SCHOTELS VOOR TV MET Canal Digitaal Lnb Triple quad – Satellietontvanger Astra 1, 2 en 3
    EN INTERNET ONTVANGST WIJ ZOEKEN IEMEND IN FRANKRIJK WIJ ZITTEN IN DE HAUTE NORMANDIE
    OF WEET JE IEMAND
    TEL 0031650434884

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?