tomettes rechtstreeks op te storten betonvloer

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200572
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Binnenkort gaan we een vloer maken in onze schuur / atelier. Ik heb nog wat tomettes die ik als afwerking wil gebruiken. Het plan is om een betonvloertje (ong. 15m2) van ongeveer 10cm dikte te storten en meteen de tomettes erin te leggen.

    Dit lijkt ons de makkelijkste & snelste manier, maar ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en eventuele aan- en opmerkingen?

    Alvast mijn dank voor het meedenken,

    Salutations,
    Kees

    #200573
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kees,

    Een aantal jaren geleden heb ik hardstenen plavuizen direct in de natte beton gelegd. Die zijn allemaal losgekomen. Ik heb niet nader onderzocht waarom, maar ze daarna met tegellijm opnieuw gelegd. Ze liggen er nog steeds.

    Jeroen B, 62

    #200574
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kees, ik heb geen ervaring met het leggen op deze manier, maar het lijkt me erg moeilijk zo.
    Jouw tomettes zijn mogelijk erg mooi gelijk van dikte, niet krom en noem maar op, maar anders lijkt het me niet te doen.
    En hoe doe je dat op een oppervlak van 15 m2? Op het moment dat je doende bent ze te leggen op/in de nog niet verharde betonmassa roer je de betonmassa met je eigen gewicht en zullen reeds gelegde tomettes weer loslaten denk ik.
    M.i. zul je terugmoeten naar de normale manier van leggen in kalkbed óp de beton.

    Maar wie weet hebben anderen goede ervaringen!

    @Jeroen: hardstenen plavuizen hebben in ieder geval het voordeel dat ze vlak en allemaal even dik zullen zijn geweest. Maar is de hardsteen wel aangebrand geweest alvorens te leggen? daarin kan een deel van de oorzaak hebben gelegen.

    Wilm

    #200575
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jeroen, Wilm, bedankt voor jullie reactie. Er zitten dus toch wat haken & ogen aan!

    Nee helaas Wilm, die tomettes zijn dus niet mooi vlak en even dik…. Het zijn ietwat poreuze tomettes van 19x19x ongeveer 2cm. Je noemt een ‘kalkbed’, is dat een chaux zoals bijvoorbeeld Tradifarge (om pierres te voegen etc.) en hoe dik zou de laag dan ongeveer moeten zijn? Tegellijm is niet de aangewezen weg?

    Merci & Salutations,
    Kees

    #200576
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mortier :
    Chaux hydraulique NHL 3.5
    Sable de rivière 3 à 5 mm 1 volume de chaux pour 3 de sable.
    Eau pour obtenir une consistance pâteuse (comme une colle classique).
    Il faut une bonne épaisseur de mortier pour palier aux différences de niveau entre les tomettes. (IETS VAN 4 CM).

    Puis de faire les joints, s’il y en a, avec une barbotine :
    NHL 3.5
    1 volume de chaux
    1 volume de sablon 0.4 mm
    1 volume d’eau
    La barbotine doit être liquide pour couler entre les joints.

    Lukt dit zo of wil je een vertaling?

    #200577
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, bedankt voor uw uitgebreide toelichting, is geheel duidelijk!

    Kees

    #200578
     Noë
    Sleutelbeheerder

    graag gedaan.
    Succes.

    #200579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het ligt ook aan de ondergrond, asl die van hout is moet je eerst verstevigen met beton ijzer, dan niet dirct in de beton, maakt een troep zoals hierboven al is beschreven door Wilm. Dan later in cement leggen. Afvoegen en klaar ben je.

    #200580
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Gerada, Ik denk dat enkele bricoleurs zich volop verbazen. Beton met betonijzer op hout? Dan in cement leggen en afvoegen? Als jullie dat zo gedaan hebben, ben ik benieuwd naar het resultaat en de gebleken houdbaarheid.

    Groet,

    Frans

    #200581
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Met alle respect, maar verhalen over een combinatie van cement/beton en tommettes doen mij een beetje griezelen. Cement is keihard en laat vrijwel geen vocht door. Tommettes zijn van gebakken klei en behoorlijk poreus. Kortom, de materialen cement/beton en tommettes zijn bouwkundig niet compatibel. Als je die toch gaat combineren is er zeer grote kans op een tegenvallend resultaat. Denk aan breken, loslaten, vlekvorming en verkleuring.

    De juiste oplossing is die van Wilm hierboven, de tommettes leggen in een bed van kalkmortel. Dat vangt de variatie in afmetingen op en overbrugt de verschillende materiaaleigenschappen van tommettes en betonnen ondervloer. Men vinde hier een zeer uitgebreid artikel met veel plaatjes over het leggen van tommettes. In het Frans, maar Google Translate kan hier uitkomst bieden.

    Overigens lijkt het mij vanzelfsprekend dat je dit procedé niet direct op een houten vloer toepast. Wil men dat wel, dan zal eerst op één of andere wijze een goede ondergrond voor het tegelwerk moeten worden gerealiseerd. De welbekende betonvloer op zwaluwstaartplaten komt dan als nader te overwegen optie naar voren. Maar dat is weer een heel ander vraagstuk.

    Salutations, Jos

    #200582
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, bedankt voor uw nuttige toevoeging. Precies deze argumenten, die Wilm ook noemde in zijn advies, overtuigden me dat leggen in kalkmortel de aangewezen weg is. Ben blij met jullie adviezen / know how, het behoedt ons zeer waarschijnlijk voor teleurstellingen; Ik had namelijk aanvankelijk het plan om een betonvloer te storten en direct die tomettes erin te leggen. Geen goed plan dus, we gaan voor kalkmortel!

    Merci & salutations,
    Kees

    #200583
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Wilm:
    “@Jeroen: hardstenen plavuizen hebben in ieder geval het voordeel dat ze vlak en allemaal even dik zullen zijn geweest. Maar is de hardsteen wel aangebrand geweest alvorens te leggen? daarin kan een deel van de oorzaak hebben gelegen.”

    Ik had ze inderdaad niet aangebrand. Maar bij later leggen heb ik dat ook niet gedaan en die liggen nog steeds. Is het sowieso verstandig om hardstenen tegels en plavuizen altijd aan te branden?

    Jeroen B, 62

    #200584
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jeroen,
    Aanbranden doe je met name bij steen die niet zuigt, niet poreus is, zoals hardsteen.
    Poreuze steen moet daarentegen weer vochtig zijn (gewoon met water) bij het aanbrengen. Niet te nat, er mag geen waterfilm ontstaan.

    Dat een deel niet heeft losgelaten mag je als een gelukje beschouwen. Maar het kan ook aan een iets andere samenstelling van je specie liggen of een iets andere ondergrond. het blijft lastig om dat hiervandaan zo te zeggen.

    Wilm

    #200585
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een beetje late reactie maar misschien nog van nut. Ik gebruikte gewoon tegellijm (in zakken, met water aan te maken), van een type geschikt voor “en fortes épaisseurs” (bij Leroy M). Daarmee zijn dikteverschillen van oude tomettes goed op te vangen. Het werken met zo’ lijm (waarschijnlijk op cement basis, jawel!) lijkt mij eenvoudiger dan het leggen in een dikkere zelf te maken kalkmortel.

    Mijn project is ruim drie jaar klaar, en er zijn geen problemen opgetreden met loslaten, verkleuringen, etc. alles zit nog perfect.

    E.e.a is te zien in een eerdere discussie, zoek in oude forum archief naar onderwerp “voegen tomettes”. Dat voegen is nog een heel gedoe, en die oudere forum bijdragen zijn m.i. heel nuttig.

    Zie http://archief.infofrankrijk.com/post/4937/0/
    en foto’s van mijn klus op: https://picasaweb.google.com/106560090194481433851/2010TomettesVloerOudeHuis?authkey=Gv1sRgCI7vvJ3i24PJ9gE

    Maxandr

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?