+++ Toch belastingverhoging +++

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De ticker tikt +++ Toch belastingverhoging +++ maar dit ligt iets genuanceerder.
    Zo moet u eerst kinderen hèbben alvorens ’n voordeeltje te missen.

    “Elluk voordeel hep s’n nadeel”, of was ’t nu andersom ?

    Peter.

    #191298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe lang is het geleden dat in NL de Kinderaftrek is afgeschaft? Meer dan 20 jaar denk ik.
    In F wordt via allerlei regelingen aan inkomens-nivellering gedaan. Schoolgeld, lokale belastingen kwijtschelden als je een laag inkomen hebt. De kosten voor de Cantine zijn inkomensafhankelijk. Etcetera.
    Dit terwijl de belastingen al progressief zijn. Ik heb veel begrip voor de situatie van lage inkomens maar het gevolg is dat de middenmoters overal tussenin vallen.
    Verlaag de hogere schijven en trek de onderste schijf op. Het wordt minder ingewikkeld. En minder Assistanat.
    Als ik als “cadre” aan een reisje van de CE mee wil doen, betaal ik de helft van de prijs en de “non-cadres” 25%. Nou wil ik helemaal niet mijn collega’s in badpak of bermuda op een zonnig strand zien, maar toch….

    Steven

    #191299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “De kosten voor de Cantine zijn inkomensafhankelijk.” ???

    En als cadre zou je ’t dubbele (= 200 %) aan ’t schoolreisje moeten bijdragen.

    Peter.

    #191300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En de schoolbus?

    Steven

    #191301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Althans niet in de Allier want daar is-t-ie ‘gratis’.

    Lekker, die gedecentraliseerde bevoegd- & verantwoordelijkheden. Onder de streep staat immers “Paris”.

    Peter.

    #191302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beetje fact-checking…http://www.optiscolaire.fr/spip.php?article1
    Conclusie: in de “rijkere” départementen betalen de ouders veel meer bij.
    Toch weer inkomens-nivellering.
    Voor mij zou het allemaal gratis moeten worden. Die blagen zitten al ellendig lang op school..’

    Steven

    #191303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die blagen zouden veel langer naar school moeten en er pas vanaf mogen als ze over zekere kwalificaties beschikken. Lassen, Engels, hoof’rekenen, dat soort dingen.

    Je neigt naar USsisch anticommunisme uit de jaren ’50 en ‘gratis’ bestaat overigens niet. In ieder geval niet voor ’n voedzame maaltijd in de kantine en zeker niet voor verantwoord scholierenvervoer.

    Peter.

    #191304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn filosofie: als je veel verdient, mag je ook veel belasting betalen. Ik heb niets tegen progressieve schijven. Ik heb wel wat tegen allerlei regelingen die inkomensafhankelijk zijn.
    Zo vind ik dat onderwijs en openbaar vervoer eigenlijk gewoon overal gratis moeten zijn. Evenals een goede basis-gezondheidszorg.
    Natuurlijk haal je daar de ongelijkheid tussen de sociale klassen niet weg. Meer luxe zaken zijn gemakkelijker te verkrijgen als je meer verdient. En slimme, goed georganiseerde mensen met een functionerend netwerk hebben altijd een pré boven mensen die slecht keuzes kunnen maken, minder assertief zijn en niet goed de consequenties van die keuzes kunnen overzien. Dat “ouvriers” in Frankrijk 7 jaar korter leven dan “employês” vind ik een gotspe. 15% van de “ouvriers” haalt de 65 niet tegen 2% van de “employés” en dit verschil is maar voor de helft te verklaren door leef- en eetgewoonten en arbeidsomstandigheden.
    Nee, geen USsies anticommunisme. Laat mij wat politiek-sociale visie maar ergens in Scandinavië neerdalen.

    Steven

    #191305
     Anoniem
    Inactief
    Quote:
    15% van de “ouvriers” haalt de 65 niet tegen 2% van de “employés” en dit verschil is maar voor de helft te verklaren door leef- en eetgewoonten en arbeidsomstandigheden

    Dit is geen hinderlaag Steven maar oprechte interesse: wat is dan de andere helft van de verklaring?

    #191306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Veel factoren waarvan ik de weging niet bij de hand heb: opgroeien in minder gunstige omstandigheden, minder toegang tot kwalitatief goede zorg, meer verkeersongevallen en ongevallen thuis, meer criminaliteit, meer vervuiling.
    Mijn informatie komt voornamelijk van epidemiologen als Serge Volkoff. Google daar maar eens op.

    Steven

    #191307
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We dwalen wat van het onderwerp af (al is het erg Frans): kijk eens op http://www.anact.fr/portal/pls/portal/docs/1/814342.PDF
    Even doorbijten. Veel informatie overu sterfte-oorzaken. Wellicht kloppen de getallen in mijn eerdere post niet helemaal maar de verschillen in levensverwachting zijn flagrant.

    Steven

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?