Terrein: contrat de prêt à usage / Commodat

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #205375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De “bail” van de boer die ons terrein huurde voor wij het kochten is er inmiddels vanaf.
    Maar ik wil wel iets regelen, heb wat gezocht en ik kom uit op een commodat als beste oplossing.
    Heeft iemand hier ervaring met een “contrat de prêt à usage / commodat” voor het gebruik van zijn terrein om een “automatische pacht bij gebruik” uit te sluiten?
    Ik heb inmiddels redelijk wat info gevonden en een paar voorbeelden gevonden maar vraag me af of ik nog ergens speciaal op moet letten?

    #205376

    Om wakker te worden vanochtend vroeg internet wat afgestruind. Bij de usual suspects als “Notaires de Paris” kwam ik de basis informatie tegen, elders een model contract en nog een artikeltje waarin iets over de fiscalité wordt vermeld. Wat voor soort problemen er zich in de praktijk voor kunnen doen, daar kwam ik zo snel niet achter. Misschien dat er in de Franse jurisprudentie nog wat over te vinden zou kunnen zijn, ik kwam zo snel niet verder dan dit juridische overzicht waarin wordt verwezen naar een aantal uitspraken van la Cour de Cassation. Of daarmee alle problemen die zich in de praktijk voor zouden kunnen doen volledig zijn afgedekt, ik weet het niet. Afwachten of er forumdeelneemrs zijn die hier uit eigen ervaring wat meer over kunnen vertellen. En anders, maar dat had je waarschijnlijk al gedaan, google verder laten zoeken naar “problèmes commodat” en zoekopdrachten van gelijke strekking.

    #205411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Rob,
    Dank,
    Ik heb ook al redelijk wat gegoogeld en had het model contract ook gevonden.
    Maar verder heb ik niet veel bijzonders gevonden, misschien zitten er wel gewoon geen adertjes onder het gras…? 😉

    #205415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Als afsluitende actie zou je nog eens een lokale notaris kunnen raadplegen. Die kent (als het goed is) niet alleen de wet maar kan ook zinnige dingen zeggen over de lokale gebruiken. Als hij/zij in de omgeving vaker een “commodat” is tegengekomen zegt dat iets, als hij/zij het een volslagen onbekend fenomeen vindt óók. Het lijkt me niet oninteressant de mening van de notaris over je voornemens te horen. Je wordt er in elk geval nooit dommer van.

    Salutations, Jos

    #205416
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @jos, op zich een goed idee.
    Alleen vallen onze ervaringen met de lokale notaris in de categorie “nie wieder”.
    Ik zal eens bij de notaris in “de stad” langs gaan… 🙂
    Dank, Timo

    #205437
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Toen ik overwoog van de diensten van een notaire gebruik te gaan maken (testament) heb ik eerst bij buren en kennissen voorzichtig geïnformeerd naar hun eventuele ervaringen en aanbevelingen. Gevolg was dat ik de notaire in de dichtstbijzijnde plaats maar links heb laten liggen en mijn heil wat verderop heb gezocht.

    Uiteindelijk was ik zeer tevreden met de dienstverlening van de aanbevolen notaire. Maar caveat emptor geldt dus duidelijk ook voor de diensten van notaires.

    Salutations, Jos

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?