tempo tarief en besturing PAC

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 12 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb sinds jaren een Pompe à Chaleur (PAC) in combinatie met het tarief tempo van EDF. Deze week kreeg ik bezoek van monteurs van EDF, die feitelijk ongevraagd de meter hebben vervangen. Ik heb nooit problemen met de vorige gehad, maar à la.
    Ik kon het einde van het onverwachte bezoek van de monteurs niet afwachten vanwege een afspraak. Werd ’s avonds gebeld dat de meter netjes vervangen was, maar… dat de automatische besturing van de PAC niet meer werkte. De nieuwe meters hebben de contacten daarvoor niet meer (C3 en C4 op de oude meter). De eigen electricien moet een extra module installeren waarbij programmeren op bais van de drie tempotarieven weer mogelijk wordt.
    Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik vind het een bijzondere service: de klant op kosten jagen…Of moet ik erop staan dat een oud type meter wordt geherinstalleerd ?

    #198638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir JP,

    Ik ben geen Robert du Moulin maar ik kan je wel deelgenoot maken van mijn ervaringen en inzichten, voor wat het waard is.

    Allereerst, ERDF en EDF haten het Tempo tarief. Ze verdienen er te weinig aan. Ik heb zelf nog onlangs een nieuwe Tempo aansluiting kunnen krijgen, maar vraag me niet hoeveel zeuren, soebatten en dreigen dat gekost heeft. In de grond wil men helemaal geen nieuwe Tempo abonnementen meer aangaan, en de bestaande het liefst afbouwen. Abonnees worden gewoon weggepest.

    Eigenlijk is dit natuurlijk heel erg vreemd. Uit milieu-overwegingen wordt steeds meer de nadruk gelegd op temporale energiebronnen zoals zon en wind. Dat betekent meer fluctuaties in de electricteitsgrid. Het zou dus prachtig zijn als je gebruikers-abonnees zou kunnen motiveren om stroom te gebruiken op het moment dat je als leverancier een overschot hebt. Kortom, communicatie van netwerk naar gebruiker. Tempo is daar een primitieve voorloper van, maar in plaats van dit principe te verfijnen en uit te bouwen gaat men het ontmoedigen en afremmen. Wat nou grenelle d’environnement en dergelijk geleuter? Het hemd is weer eens nader dan de rok. Maar goed, we zitten dus met een ontmoedigingsbeleid.

    Een voorbeeld in kwestie is de C3C4 aansluiting. Die is uitsluitend interessant voor Tempo abonnees. In de nieuwe digitale meters (Linky voorbereid) is de C3C4 aansluiting vervallen. Dus daar zit geen toekomst meer in. Mijn eerste goede raad is dus, verspil je energie niet aan het eisen van een oude meter met C3C4, dit systeem is in principe doodverklaard dus vroeg of laat ben je aan de beurt. Voor enige achtergrond bij deze discussie kun je nog hier en daar wat lezen.

    Ik zie een paar oplossingen voor je:

    (1) Als je je boiler op hetzelfde regime draait als je PAC, kun je C1C2 gebruiken en je meter op programma EAU3 instellen.

    (2) Je kunt ergens een oude meter met C3C4 opduikelen en die achter je nieuwe meter aan je huisnet hangen. De C3C4 van die meter blijft gewoon luisteren naar het 180Hz signaal wat de tariefstructuur aangeeft, zie ook hier.

    (3) Je kunt een echte gestionnaire d’energie gebruiken zoals deze. Dat is echter uitsluitend zinvol als je PAC een fil pilote heeft die enigermate intelligent schakelen mogelijk maakt.

    (4) Je kunt één keer slikken en dit kastje kopen. Als je écht enthousiast wordt kun je dat koppelen met een PLC om een intelligent energiesysteem te programmeren. Bijvoorbeeld, je boiler of PAC niet in tarif rouge te laten opwarmen als je weet dat de volgende dag bleu of blanc zal zijn.

    Ik ga zelf voor oplossing (4), maar dat is natuurlijk niet verbazingwekkend voor een voormalig ICT vakidioot annex perfectionist. Ik ben ervan overtuigd dat ik door slim programmeerwerk in combinatie met houtstook-hydroaccumulatie en zonnecollectoren op een zeer gunstige elektriciteitsrekening kan uitkomen. En dat lijkt me belangrijk, want ik zie de elektriciteit in FR de komende jaren niet goedkoper worden. Al helemáál niet met dat gez**k over bonus-malus op de energierekening. Daar tegenover lijkt me een investering in een slim kastje niet overdreven. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

    Salutations, Jos

    #198639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook ik ben beginner (en ook met Tempo), maar tarief Tempo wordt door EdF niet meer aangeboden (voor zover mij bekend; het wordt ze te duur). Normaal zit buiten een meter die door EdF -heren uitgelezen kan worden maar ook in huis is een zelfde computertje geplaatst. Welke is nu door deze heren vervangen?
    EdF is koning en de klant is de pineut. Maar proberen EdF hierop aan te spreken lijkt me toch de eerste stap (en alle stappen bewijsbaar maken).

    #198640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos en Peter,
    Ik denk voor optie drie of vier te gaan; had zelf al een ander merk gestionaire gevonden, peu importe. Mijn PAC heeft een zeer uitgebreid schakelpaneel dat door diverse informatie wordt gevoed en wordt (werd) dus ook gevoed met een fil pilote.
    Ik gebruik het tarif tempo sinds een jaar of 6. De tarieven (m.n voor de witte en blauwe dagen) zijn in de loop van de tijd enorm omhoog gegaan. Desondanks is de investering in de PAC al afgeschreven. Maar dat komt vooral door de hoge olieprijs.
    Ik had een Sagem meter, in 2007 geplaatst met C3 en 4 aansluiting. En gemakkelijk te programmeren voor de boiler en de PAC. Nu is een landys en Gyr geplaatst, uiteraard zonder achterlating van de gebruiksaanwijzing. En alles in een van de bijgebouwen, waar de electra binnenkomt.

    Ik heb nog tot pakweg november om EDF aan te spreken. Heb anderzijds geen zin in Don Quichotte te spelen… Dus mijn kosten maar nemen. Pakweg de helft van een stookseizoen -(

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?