Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199237
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede morgen beste Klussers,

    Ik heb een paal naast mijn huis en daar komt de telefoondraad vandaan.
    Die draad is tegen de gevel geniet.
    Nu ga ik de hele gevel opnieuw pleisteren en wil eigenlijk een nieuwe draad leggen in een buisje dat ik onder de pleisterlaag ga leggen.
    Mijn vraag is of ik dat zelf mag doen en of zo een draad gewoon in de winkel te koop is?

    Met vriendelijke groeten/Peter.

    #199239
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Dit is Frankrijk, dus NATUURLIJK mag u dat officieel NIET zelf doen. Het is voor particulieren strengstens verboten om de telefoondraden zelfs maar aan te raken, en overtreding van dit verbod wordt bestraft met draconische geldboetes, gevangenisstraf, verbeurdverklaring van uw huis en verbanning van u en uw familie.

    Okee, dat is hopelijk duidelijk. Nu over het antwoord op uw vraag. 😉

    De betreffende telefonie buitenkabel staat in FR bekend als PTT92, een 4-aderige kabel met weerbestendige poly-ethyleen mantel. Deze kabel dus. Ik heb nooit serieus gekeken of deze in de winkels te koop is, maar u kunt hem vast wel ergens online bestellen.

    Voor wat betreft de situatie binnenshuis zijn er geen problemen te verwachten, u sluit gewoon de nieuwe kabel aan op de aanwezige PTT wandcontactdoos of coffret.

    Buitenshuis is de situatie potentieel wat lastiger. De kabel die tegen uw gevel zit geniet, zal vrijwel altijd uitmonden in een klein grijs kastje dat op de telefoonpaal zit gemonteerd, en waarin uw kabel verbonden is met het France telecom netwerk.
    Als op dit kastje ook de kabels van de buren uitkomen dan is het kastje dus gemeenschappelijk en waarschijnlijk verzegeld met een loodje. In dat geval bent u toch weer afhankelijk van France Telecom. Tenzij u het loodje verbreekt, maar omdat u dan potentieel toegang heeft tot de telefoondraden van uw buren, is dat een redelijk strafbaar feit.
    Als op dit kastje uitsluitend úw kabel uitkomt is er weinig aan de hand. Gewoon even openmaken om te kijken wat erin zit. Kijk naar de verbinding tussen de draadjes in uw kabel en die van het telefoonnetwerk. Soms zit dat met schroefjes op een soort grote kroonsteen en heeft u aan een schroevendraaiertje genoeg om de bestaande draadjes los te maken en die uit uw nieuwe kabel vast te zetten. Echter, vaak zult u verbindingen met zogenaamde bonbons 3M Scotchlok tegenkomen. In dat geval zult u ook een paar van die dingen moeten aanschaffen en de bijbehorende tang regelen (of improviseren) om de aansluitingen te maken.

    Het is de moeite waard om dit allemaal zorgvuldig te realiseren. U wilt immers geen problemen met uw telefoon of ADSL. Of met een France Telecom monteur die een storing komt onderzoeken.

    Last but not least, normaal gesproken worden uitsluitend de witte en de grijze ader aangesloten. Maar soms zit dat omgekeerd en gebruikt men de blauwe en de kleurloze. Of zelfs alle vier. Het beste kunt u gewoon de bestaande situatie kopiëren.

    Salutations, Jos

    #199240
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos,

    Dank voor je uitvoerige antwoord.
    Mijn buurvrouw is wethouder, ik zal haar wel vragen om het even voor me te regelen.
    Ik wil graag in de tuin zitten in plaats van in de bak.

    Groeten/Peter.

    #199238
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Peter,

    Na het relaas van Jos is me de schrik wel om het hart geslagen. Ik heb de op mijn gevel geniete telefoondraad al jaren geleden doorgeknipt en het restant om de telefoonpaal gewikkeld. Elk half jaar springt het losse eind los en wordt het door mij weer keurig teruggehangen. Zoals je begrijpt heb ik geen vaste telefoonlijn.
    Ik heb daarnaast de aanvoerleiding van de EDF zelf omwikkeld met een mantelbuis en in het nieuwe stuc van mijn gevel verwerkt. Vond ik mooier. Nog geen EDF-er langs gehad, maar het zal niet lang meer duren voor ik in boeien wordt afgevoerd naar het cachot. Kan ik daar mijmeren over veertien mooie jaren Frankrijk.

    Jeroen B, 62

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?