tegellijm voor heet gebruik

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #212769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan allen.

    De Panyol hout-oven in onze keuken werkt.
    Ik heb met enorm geduld een schoorsteenkap in elkaar gelast en we hebben de oven langzaam “ingestookt”.
    Nu wil ik mozaik tegeltjes op de oven lijmen, maar dat ding wordt boven loeiheet.
    Je kunt je hand er wel opleggen maar in denk toch dat het de 45-50 graden haalt.

    Kan ik dat nog met gewone tegellijm doen of is er speciale lijm voor.
    Ik vraag het hier omdat ik na lang zoeken nog steeds niets heb gevonden, en er hier bricoleurs zitten die van alles en nog wat presteren waar menigeen de hik van krijgt.
    Er zijn bedrijven waar ze zeggen kan met alle lijm.

    Cees.

    #212770

    Cees, dat het met iedere reguliere tegellijm zou kunnen lijkt me sterk. Voor het kleinere reparatiewerk heeft dit merk een hittebestendige oplossing, maar voor de oppervlaktes die jij in gedachten hebt zou dat wel eens een dure grap kunnen worden. Van een ander merk zijn hier wat voorbeelden te vinden. Je zou ook eens kunnen zoeken bij Eurocol, Knauf en Weber. De jongens van Hornbach – in Duitsland een begrip – hebben ook veel staan. Alleen zie ik er snel doorheen bladerend niet zo snel wat de specificaties zijn voor de maximaal toegestane omgevingstemperatuur.

    #212771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Rob.
    Heb het doorgebladerd maar temperaturen van 1200 graden is wel een beetje veel van het goede.
    Zoals ik al zei ik kan m’n hand er op leggen, dus zo heet is het niet.
    De radiateurs in huis zijn heter, die pak ik niet lang vast en de temperatuur daarvan is 60 graden.
    IJzer is wel een andere geleider maar goed.

    Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag.

    Cees.

    #212772

    Cees, ik neem aan dat je die tegeltjes strak tegen elkaar gaat leggen, want die voortdurende krimp, rek en strek oefeningen door de afkoel/opwarm cycli zullen iedere voeg op den duur laten scheuren en verkruimelen. Op internet kwam ik uiteindelijk bij die bekende firmanamen terecht. Omdat allerlei vragenstellers ook na jaren nog wat eenzaam staan te wachten op het koude en tochtige perron van het internet: geen antwoorden, dus dat spoor schoot niet op.

    #212773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Rob het zijn mozaik tegeltjes van 2bij2 cm, het voegje is niet veel maar zonder voeg gaat het niet.
    Ik heb die kleine panyol en die is helemaal rond, dus je hebt altijd voegen, daar kom je niet onderuit.

    #212781
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn toch speciale flexibele lijmen en -voegen te koop voor gebruik op vloeren met vloerverwarming? Is dat niet voldoende?

    #212786
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt Jako, kreeg ik ook te horen van de fabrikant.
    Nou wordt een vloerverwarming geen 50 graden maar toch.

    Ik ga voor de gok, ben vandaag begonnen met tegelen en als ze eraf knallen is dat vette pech.
    We zien wel.
    Soms moet je nu eenmaal risico’s nemen in het leven.

    Cees.

    #212791
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, al begonnen?
    Waar ik ook zoek, overal heb ik dit gevonden over Schamottemörtel (= vuurvaste mortel). Natuurlijk, netzo als Hornbach een Duitse bouwmarkt, maar deze is ook in Frankrijk te vinden.
    Temperatuurbestendigheid veeel hoger dan jij nodig hebt, maar wordt volgens mij veel voor tegelkachels gebruikt.

    #212804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian.

    Ja maar dit is mortel, dat zit er al op.
    Het is geen tegellijm.

    Cees.

    #212825
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou eens zoeken bij ovenbouwers .Houtgestookte ovens voor pottenbakken worden de stenen ook met een speciale lijm  op elkaar gezet dan gaan die ovens wel tot 1300 graden.

    mvrgr Rob

    #212828
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Rob. Dat klopt, maar nogmaals, dat zijn stenen, en stenen metsel je met mortel.
    Dit zijn tegeltjes van 2 bij 2 centimeter en amper 4mm dik, die kun je niet met mortel lijmen.
    Tegel(tjes) die met mortel wilt lijmen hebben een zekere poreusiteit nodig.
    Vroeger vond je die nog, of zoals met mozaik dan heb je te maken met de dure professionals in Rome.
    Wij hebben gewone keramische mozaik tegeltjes die je absoluut niet met mortel kunt lijmen.

    Wat ik wel tegen ben gekomen is deze website.

    Al jaren maken we (privé) mozaik objecten en lijmen dat met houtlijm, of witte lijm, of technisch PVA lijm.
    Deze website verteld dus dat het betegelen van een oven kan met witte lijm.

    We zijn al bezig en doen het met gewone tegelijm.
    Ik vraag me af of witte lijm op vuurvaste cement houd, omdat we de panyol delen hebben bestreken met een laag vuurvaste cement.
    Ik heb wel mooie ovens gezien maar die bouwen altijd eerst een soort “kast” om de oven heen en die betegelen ze.
    Dan heb je dus géén hete ondergrond.
    Omdat wij de oven in de keuken op het aanrecht hebben kan ik geen extra “ding” er omheen bouwen, dat zou lelijk zijn, én we zouden niet van de warmte profiteren van de oven.
    Als de oven namelijk uigebrand is doen we de deur dicht waardoor er geen warmte meer door de schoorsteen gaat, en blijft ze warm tot zeker het einde van de volgende dag.
    Die warmte helpt me de keuken te verwarmen 🙂

    Mosaic Pizza Oven

    Als het helemaal niet lukt zullen de tegeltjes bovenop de oven eraf springen, want daar is de oven het heetst (nogmaals, ik leg m’n hand er op)
    Ik heb al een plan B, en dat is dan aan m’n broer vragen een mooie ronde schijf uit een gepolijste rvs plaat snijden, en die met een paar korte pootjes op de bovenkant van de oven zetten?
    En plan C is uiteindelijk als alles loslaat, gewoon de kwast er op, maar dat zou jammer zijn.
    Het heeft me bijkans 80 uur gekost om een schoorsteen uitlaat te fabriceren van nog geen 30cm.
    Die oven kost me een vermogen, nu wil ik ook het mooiste om het af te maken.

    Cees.

    #212829
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #212831

    Cees, misschien heb ik wat gemist in recente ontwikkelingen op deze website, geld betalen voor het plaatsen van foto’s? Nieuw voor me. Ik bezondig me daar al meer dan tien jaar aan zonder ooit één cent betaald te hebben. Wie weet krijg ik de rekening nog gepresenteerd door Anton Noë, ik zal vanaf nu m’n brievenbus maar goed in de gaten houden.  Verre van rocket science: of door alleen de url van een foto op een externe foto website als embedded link op te nemen, visueel iets rustiger wanneer je soms wat uit te leggen hebt, of rechtstreeks inplakken.

    Demonstrated for a live audience, twee vliegen in één klap, kan ik meteen Jako antwoorden dat er Fluke multimeters zijn die het zelfs na een halve eeuw nog uitstekend doen (in ieder geval tot vijf minuten geleden, afkloppen….), met echte nixie buisjes voor de display:

    Embedded link.

    Methode afbeelding invoegen/bewerken, rechts bovenin de menubalk, bestand ophalen van je eigen harde schijf:

    Fluke 8100A

    #212832
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt Rob, ik maakte een fout.
    Drukte op een knop en daar zag ik betalen, maar dat is als je nog beter bestanden wilt uploaden.
    Heb het bericht ondertussen verwisseld voor de foto.

    En nee, het is niet betalen aan anton, het is de site pic-upload.

    Cees.

    #212833

    Cees, ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een andere, gratis, upload site, ook van Duitse origine (picr.de). Sinds een maand of drie geldt daar nu een eenvoudige registratieplicht voor, maar dat is alles. Nog steeds kan een kind daar de was doen zonder last te krijgen met de Arbeidsinspectie wegens het verrichten van kinderarbeid.

     

     

    #212857
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zaterdag avond iedereen uit de straat op visite gehad met een apero dinatoire met als afsluiter de beroemde galette des roi.
    Ik had de buurvrouw ook maar uitgenodigd maar dacht, die is 99 die komt natuurlijk niet.
    Voor de zekerheid wat grote potten met waxinelichtjes langs het laantje gezet want de straatverlichting is voor een rolstoel en een meute oude mensen niet echt toppie.
    Om acht uur kwam ze toch aanlopen met haar rollator, en ze bleef tot half twee zitten met en flinke bel wiskey.

    De hapjes uit de hout oven deden het goed, en saté stokjes en de kippenvleugeltjes helemaal.
    De galettes even opwarmen, en ik maar wachten op die knappers dat de tegeltjes de lucht in vliegen.
    Voor ik de galette in de oven schoof ben ik gestopt met stoken omdat ik de oven niet meer nodig had, maar de tegeltjes bovenop waren niet aan te raken, loeiheet!
    En ze zijn allemaal blijven zitten.
    Ik had voor de zekerheid twee banen gelegd, maar ik ga nu verder met tegelen, gaat dus prima met gewone tegellijm.

    Cees.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?