Te hoge taxes

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,

    Ik ben al een tijd van mening dat mijn taxes (s’habitation en foncieres) te hoog zijn. Op deze website vind ik terug dat ik het eea met een formulier kan opvragen. Dit gaat mijn pet te boven (ontbreken van voldoende kennis van de Franse taal).

    Wie heeft er zin en tijd om mij hierbij te helpen, eventueel tegen een vergoeding.

    Groet,
    Robert

    #197682

    Te hoog, vergeleken waarmee? Buren met soortgelijke panden wat oppervlakte en staat van onderhoud betreft, of met andere dorpen? In het laatste geval loop je het risico dat de vergelijking niet helemaal opgaat. In een dorp niet zover bij ons vandaan betalen ze zeker 50 % meer aan belastingen. Een voortvarende maire daar vond het nodig dat er overal straatverlichting kwam: toen ze geulen begonnen te graven dacht ik eerst nog: ha, de roll-out van glasvezel begint, dat viel tegen. Overal verschenen straatlantaarns, die uit bezuinigingsoverwegingen ’s avonds hooguit een paar uurtjes branden. Het gemeentehuis werd helemaal gerenoveerd en nog wat van dit soort projecten. Oh ja, ook nog wat verkeersdrempels. Zou je er iemand in een tentje langs de weg neerzetten om het verkeer te tellen, dan zou die halverwege de dag uit pure verveling in slaap zijn gevallen.

    Dus niet alleen je eigen huis speelt een rol, ook het meer of minder uitbundige uitgavenpatroon van lokale of regionale autoriteiten. En de teller loop zeker in Frankrijk al snel op voor dat soort door de overheid gefinancierde infrastructurele activiteiten. Voor het plaatsen van twee verkeersborden stond hier op de gemeentebegroting een bedrag van ongeveer € 1600 voor de DDE gereserveerd. Want alleen die departementale organisatie mag dat doen.

    #197683
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De buurvrouw bij ons vorige huis was premier adjoint, en ze had een garage waar een (doodlopend) wegje naar toe liep.
    Goed bevriend met de maire als ze was lieten ze daar twee verkeersborden neerzetten, een met het bekende doodlopende weggetje, de ander met verboden voor alle vervoer.
    We hebben er maar mee gespot dat het voor sukkel (haar man) was dat die weet dat hij niet verder dan de garage kan.
    Kosten; 2100 euro !
    D’r moest een speciale trekker komen met zon hak-apparaat omdat er alleen maar rotsblokken liggen.

    Ik wil je best helpen maar je moet wel de gegevens van een buur erbij hebben.
    Maar als je gewoon naar het gemeentehuis gaat krijg je ook antwoord op jouw vragen.
    Ze kunnen je nooit meer belasten als een ander, geen burgemeester zal daar aan denken.
    Het risico dat hij zich moet verantwoorden bij de rechtbank neemt hij nooit.
    Wat wel mogelijk is, is dat jouw gemeente nog de in veel gevallen verschillende “woongenotten” berekend.
    Hoe luxer je huis, hoe hoger de tax.
    Als je in elke slaapkamer een badkamer hebt met centrale verwarming in de winter en airco in de zomer, dan kan het zijn dat de buurman met één badkamer voor’t hele gezin en een straalkacheltje minder betaald, al zijn de huizen indentiek.

    Cees.

    #197684

    En wanneer je in een zogenaamde zone tendue een maison secondaire hebt staan, dan kunnen de tariefstijgingen stevig oplopen.

    #197685
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik woon niet in een zone tendue (denk ik), gewoon op het Franse platte land. Inmiddels heb ik een brief naar de SIP gestuurd met de vraag wat de verhuurwaarde van mijn huis is. Mijn huis is iets beter onderhouden dan die van de buren, zij hebben daarentegen veel meer grond. Ik betaal 2x zoveel als mijn buren voor beide taxes.
    Ze zullen mij niet bewust meer belasten dan de buren, het zal meer gaan op een onjuiste inschatting van de verhuurwaarde (wat we in NL de WOZ waarde zouden noemen).

    Groet,
    Robert

    #197686

    De website Droit-Finances heeft een aardige toelichting bij de taxes-locales. Het zijn ingewikkelde berekeningen waarschuwen ze en wanneer je zou willen protesteren moet je dat heel precies en goed onderbouwd formuleren om enige kans van slagen te hebben.

    #197687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de aanslag staat precies op basis van welke theoretische huurwaarde de aanslag is gebaseerd. Vraag jezelf eens af of je het voor die waarde zou verhuren. Zo niet dan zou ik maar laten zitten.

    #197688
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn voormalige ruïne heb ik aangegeven. Het is niet geheel bewoonbaar, maar wel gesloten, en ik kreeg het ene- na het andere- verzoek om opgave te doen. Déclaration d’achèvement des travaux .

    Dat heb ik gedaan met het nieuwe H1 formulier om aan te geven hoeveel m2 en welke ruimte en hoeveel badkamers etc. Voor een deel heb ik ingeschat , want de muren staan er nog niet. De Taxe de Habitation en gerelateerde taxes, zijn berekend naar die opgave van huis, formaat en gebruik. De Franse staat wist dus niets van het huis.

    Daarbij ben ik in mijn opgave eerlijk geweest. Betaalde ik jaren lang een fooi van 12 € per jaar taxe voor de ruïne, nu betaal ik twee tot drie keer meer dan buren. Niemand geeft zijn zolder aan, maar op die van mij kan je gewoon lopen. Wellicht ook een verschil met de SHOB/SHON berekening en de surface de plancher van nu.

    Ik ben nu de grootste betaler. Mijn huis/grond is zeker niet de grootste. De burgemeester zijn dochter heeft een kast van een nieuw huis gebouwd met enorm veel grond, en betaald de helft. Ik geloof dus niet dat de vaststelling van taxe foncieres en habitation door de burgemeester gedaan worden, maar departementaal.

    Nu hebben de oude bestaande bewoners opgegeven met een ouder formulier, waarbij schuur of garage meer was onderscheiden, en agrarische of bedrijfsruimtes vallen sowieso in een lagere taxe. Maar het nieuwe H1 formulier en de berekening ervan, geven minder mogelijkheden lager in te schatten. Maar je kan natuurlijk aangeven dat de zolder niet begaanbaar is, dat scheelt aan vierkante meters 1/3 .

    Kortom: de hoogte van je taxe heeft ook te maken met je (al dan niet eerlijke) opgave van je huis . Ik heb me gehouden aan de info die ik kon vinden op deze site hoe je dat formulier moet invullen. Het formulier zelf is ook duidelijk en geeft geen mogelijkheden iets anders aan te geven.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?