taxe d'habitation betalen via telefoon-app

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste forum-ers,

Het is tegenwoordig mogelijk (..) om via een QR code op de aanslag van de taxe d’habitation, per telefoon te betalen. Je hebt daarvoor de app “impots gouv” nodig.
    Downloaden van de app is geen probleem. Ook het scannen van de QR-code niet. Het bedrag wordt netjes herkend. Maar dan: Het invullen van je rekeningnummer. Ik dacht dat het IBAN-nummer inmiddels de Europese standaard is. Niet dus. Als je nummer niet met FR of MC begint, moet je in een volgend veld de BIC code ingeven. Op zich geen probleem. Naam rekeninghouder ingeven. Helaas: volgens de franse belastingdienst voldoet de ingave niet aan de SEPA richtlijnen….
    Zucht…
    Bij wie van jullie is dit (met een nederlands rekeningnummer) wel gelukt?

Wim3

Noë
    Sleutelbeheerder

Nog een aanvulling: als je via de site van de belastingdienst wil betalen loop je tegen hetzelfde probleem aan. Het blijkt vast te zitten op het IBAN-nummer. Dit voldoet niet aan de franse ‘standaard’ (wel aan de Europese).

Waarom al die moeite? Voor het eerst is op de taxe d’habitation een (onbekend) op een IBAN lijkend nummer vermeld: FR46ZZZ005002 (het is echter te kort). Dit komt niet overeen naar het rekeningnummer van vorig jaar. Dus om te voorkomen dat het naar de verkeerde instantie gaat….

Wim3

Noë
    Sleutelbeheerder

FR46ZZZ005002 is echter geen geldig IBAN nummer.

Ik weet nu niet hoe te betalen. Op de RIB die bij de factuur is gevoegd staat ‘RIB IBAN’, ik heb daar echter geen geldig IBAN nummer op kunnen ontdekken.

Noë
    Sleutelbeheerder

Laatst schreef ik dit aan een klant, die ermee omhoog zat:

> het is heel eenvoudig, zoals het achterop de aanslag TF 2015 vermeld staat,
    > 3e rij: Le prélèvement européen (SEPA):
    >
    > Je schrijft op de TIP (Titre Interbancaire de Paiement) onderaan het blad,
    > plaats en datum en ondertekent het.
    > Je scheurt de TIP eraf schrijft bij het adres “Frankrijk”, en doet de TIP in
    > het envelopje (adres voor het venstertje), voeg er aan toe een BIC/IBAN van
    > je bankrekening, maar het adres moet zichtbaar blijven, plak dicht en
    > postzegel voor Frankrijk erop, op de post zodat het op tijd bij de fiscus
    > is. (zoniet 10% boete).
    > Schrijf ook de afzender achterop, voor als er iets misgaat…
    >
    > De fiscus bedient zichzelf bij je bank voor het vermelde bedrag.
    >
    > Straks voor de Taxe d’Habitation 2015 gaat het op dezelfde manier.

Joost Kubbe

Noë
    Sleutelbeheerder

Dat gaan we proberen!

Eindelijk richting SEPA in FR 🙂

Noë
    Sleutelbeheerder

Kleine aanvulling op de duidelijke toelichting van Joost.
    In het vervolg zal de belasting je bankgegevens vast invullen. Zodra ze dit doen hoef je het strookje alleen nog maar in te vullen en hoeft de RIB niet meer bijgevoegd te worden. William

Noë
    Sleutelbeheerder

Hier kun je lezen wat je moet doen als je geen Franse bankrekening hebt:
    http://www.impots.gouv.fr/portal/dgi/public/popup?espId=1&typePage=cpr02&docOid=documentstandard_5918

Er staat:

Si vous n'avez pas de compte bancaire domicilié en France, vous pouvez payer
    par virement auprès du SIP Non Résidents.
    Les coordonnées bancaires du SIP Non Résidents sont les suivantes :

N° IBAN FR76-3000-1000-6400-0000-9086-903
    SWIFT : BDFEFRPP CCT

Attention: préciser la banque bénéficiaire et son adresse
    Banque de France
    31 rue croix des petits champs
    75049 PARIS cedex 01

Veillez à mentionner les références de votre paiement : Nom, Prénom, Référence de l'avis d'imposition

Nou, dat lijkt me duidelijk :). Ik vind dat een makkelijkere manier dan het opsturen van een enveloppe. We (ik) leven niet meer in het papieren tijdperk!

Noë
    Sleutelbeheerder

Wubbe schreef:
    We (ik) leven niet meer in het papieren tijdperk!

Zie hier voor een andere kijk. 🙂

Noë
    Sleutelbeheerder

Wubbe schreef:
    Zie hier voor

Helaas, de hier link doet niets, e, ik ben wel benieuwd wat het is.
    wimb

Noë
    Sleutelbeheerder

Ai, dat is nou vervelend. Ik heb nog wel zo mijn best gedaan ook eens een link aan te maken en dan niet zo’n lange naam met http etc te gebruiken. Gaat het(weer?) mis.

Dit is ‘m.

http://www.nvc.nl/news/item/wereld-record-voor-productie-papier-karton-in-2013/

Hopelijk doet deze het wel. Enne…….grapje hè………….

Noë
    Sleutelbeheerder

Vandaar dat ik bericht van m’n lokale krant kreeg : de prijs gaat omhoog en dat komt vooral door al dat papier …
    Terwijl ik al die scribenten ook wat gun.

Peter.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?