Taxe dhabitation

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #196557
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds november 2011 hebben wij een vakantiehuis in Frankrijk. Nadat we een half jaar later eindelijk de eigendomspapieren hadden gekregen heb ik de franse gemeente geschreven dat wij de nieuwe bewoners waren en de post graag in Nederland wilden ontvangen. Zover is het goed gegaan. Wij hebben in augustus 2012 een aanslag van de taxe foncière gehad, met daarbij de opmerking dat de taxe d’habitation in oktober zou komen. Die is echter nooit gekomen. Nu hebben we dit jaar weer netjes de aanslag van de taxe foncière op ons adres in Nederland gekregen. Moeten wij nu zelf verdere actie ondernemen om die andere belasting te betalen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de je hier geen aangifte van hoeft te doen omdat je die automatisch krijgt. Helaas kan ik die informatie niet terugvinden.

    #196562
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Tikje vreemd. Ik zou niet te veel actie ondernemen, maar eens een keer langs la mairie lopen als jullie weer eens in je vakantiehuis zijn.

    Wim

    #196558
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Tineke,

    Je zou in aanvulling op het bezoekje aan de mairie ook langs kunnen gaan bij de tresorerie waaronder je valt. Zelf hebben wij door een verhuizing in Nederland een aantal jaren geleden de aanslag en de aanmaning buiten onze schuld gemist. (onze adreswijziging was slechts in 1 systeem van de tresorerie doorgevoerd)
    Dat resulteerde erin dat de franse overheid eigenmachtig geld van onze franse rekening incasseerde. Daarnaast kregen we nog een forse rekening van de bank onder het mom van administratiekosten. Later is het allemaal weer rechtgezet maar het was een heleboel gedoe.

    Jeroen B, 62

    #196559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel voor jullie reactie. Wim, wat bedoel je met niet te veel actie maar wel langs de mairie gaan.
    Bij de mairie kennen ze ons adres in Frankrijk en in Nederland. Dus toch gewoon vragen om de rekening voor taxe d’habitation?

    #196560
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Tineke,

    Ook ik heb jarenlang na mijn aankoop in 2007 geen tax habitation betaald. Had het de eerste jaren niet eens in de gaten. En toen ik op een gegeven moment toch wel wat zenuwachtig begon te worden viel plotsklaps wel een aanslag in de bus. Niet eens een naheffing zoals ik verwachtte maar gewoon de rekening van dat jaar.

    #196561
     Wim Bavelaar
    Moderator
    Quote:
    Quote uit Tineke op 19/09/2013 20:03
    Dank je wel voor jullie reactie. Wim, wat bedoel je met niet te veel actie maar wel langs de mairie gaan.
    Bij de mairie kennen ze ons adres in Frankrijk en in Nederland. Dus toch gewoon vragen om de rekening voor taxe d’habitation?

    Ja, gewoon een vragen of er nog een rekening komt. Maakt ook een nette indruk.

    Wim

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?