strijden tegen windmolens

Dit onderwerp bevat 24 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191837
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onlangs hadden we hier ’n discussie over ‘windmolens’, dat wil zeggen over die turbines van honderdvijftig meter hoog die sommige megalomane burgemeesters en comcom-presidenten willen oprichten in landelijke gebieden waar de rentabiliteit van die dingen volstrekt onzeker is.
    Maar alles voor de subsidie, hup hup ruraal gebied.

    ’t Is hier voor de tweede keer gelukt verstrekte bouwvergunningen door de bestuursrechter nietig verklaard te krijgen. De eerste keer betrof ’n project van negen turbines in de gemeente Chazemais (03). Deze vergunningen werden door ’t Tribunal administratif te Clermont-Ferrand ingetrokken omdat er nogal wat onduidelijkheden in de studie zaten met betrekking tot de geluidsoverlast (ik zeg : er was gesjoemeld met cijfers en berekeningen).

    De tweede keer is recent : de Cour administrative d’appel te Lyon heeft de vergunningen ingetrokken voor ’n vergelijkbaar project van zes turbines in de buurgemeenten Courçais (twee turbines) en Viplaix (vier turbines) en hun twee onderstations. Eerder (in juni 2013) had ’t Tribunal administratif te Clermont-Ferrand de verleende vergunningen goedgekeurd.
    In het ingestelde beroep heeft de Cour administrative d’appel de vergunningen geannuleerd omdat de commissaire-enquêteur om onduidelijke redenen tot zijn positieve advies is gekomen (“[… n’a pas] respecté son obligation d’examen des observations receuillies au cours de l’enquête publique”). Ik zeg : deze – overigens door ’t Tribunal administratif aangestelde – free-lancende vaak gepensioneerde ‘wijze heren’ gingen nogal bevooroordeeld de publieksraadpleging in.

    Weer ’n slag gewonnen, deze keer door de in 2009 opgerichte vereniging Éoliennes s’en naît trop, maar de strijd is nog niet definitief gestreden. De comcom Pays d’Huriel in de Allier, voorgezeten door de burgemeester van Chazemais Michel Tabutin, was zéér akkoord om in totaal drieënvijftig turbines te laten oprichten. Verspreid over ’n tiental gemeenten, her en der ’n stuk of zes, negen, elf. De vorige prefect van de Allier heeft deze Zone de développement éolien zijn zegen gegeven, de bevolking is letterlijk verdeeld maar ’t verzet groeit.

    Follow the money …

    Peter.

    #191854
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo zie je maar…. fijn weekend gewenst!

    #191855
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, Marietta, de tijden van ’t verlicht despotisme lijken toch echt voorbij.

    Peter.

    #191856
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wel jammer dat geknoei en eigenbelang van de bestuurders de acceptatie van een op zich goede techniek verprutst.

    En nog steeds: nu windmolens uit je eigen achtertuin houden zorgt straks wel voor een nieuwe kerncentrale in iemand anders’ achtertuin.

    JS

    #191857
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En dan moest JS eens weten hoe vóór ik ben. Mits …

    Peter (die bezig is zo’n ‘Amerikaanse’ molen om water te pompen om te pimpen om er stroom mee te genereren; lastig, want om water te pompen mag-ie langzaam draaien, stroom vergt snelheid; en als ’t allemaal werkt, komt-ie inderdaad op m’n eigen erf; zonder bouwvergunning want onder de twaalf meter).

    #191838
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, kun je mij even een prive mailadres sturen, voor uitwisseling van info over het molenvraagstuk. creacominfo@info.com

    #191839
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie het interessant vindt serieuze info over alternatieve energie, inclusief windmolens te lezen, met berekeningen etc, kan eens kijken naar: http://withouthotair.com/download.html

    Een gratis boek, 12MB, in diverse talen vertaald, zelfs in het Frans. Ik ben onder de indruk.

    Ik heb ook het idee dat een windmolen leuk is als extra bron van elektriciteit, zeker ’s nachts als je zonnepanelen het niet meer zo goed doen. Het is echter maar de vraag of dat wel werkt. Een windmolen levert kwadratisch meer energie op naarmate de wieken langer worden (het is het oppervlak dat wind vangt). Zelfs een model dat wordt verkocht als 5kW levert bij gewone windsnelheden max enkele honderden Watt.

    De technische hoofdstukken in het boek leggen uit, met keurige berekeningen, hoeveel energie er in de wind zit, en hoeveel je er uit zou kunnen halen. Dat valt niet mee voor kleine windmolens. Voor de grote overigens wèl. (Er is een reden dat ze zo groot zijn.)

    Heb je geen zin in dat boek dan is dit korter: http://www.bbc.co.uk/blogs/legacy/ethicalman/2009/12/why_micro_wind_turbines_dont.html

    Nog sneller is kijken naar het eerste grafiekje in http://www.evancewind.com/products/r9000-5kw-system/system-performance Dat gaat over een 5kW windmolen. Maar, die 5 kW levert ie pas vanaf 10 à 12 m/s (krachtige wind). Bij 5 m/s (matige wind) wordt maar een paar honderd Watt geleverd.

    Let op, mijn scepsis geldt de kleine windmolens, niet de grote. Daar klopt de balans investeren/opbrengst prima.

    JS

    #191841
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, kun je mij even een prive mailadres sturen, voor uitwisseling van info over het molenvraagstuk.

    Oeps, beter geen e-mailadressen op de website noemen, dan loop je kans onder spam bedolven te worden. Er is de mogelijkheid privéberichten uit te wisselen via het forum. Even op ‘contact/RSS’ gaan staan met de muis, de rest volgt vanzelf.

    #191842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik het goed begrepen heb, komt binnenkort de Ridgeblade op de markt. Dat is een windmolen op de nok van het dak.
    RidgeBlade
    Bijna onzichtbaar en zeker niet storend in het landschap.
    wimb

    #191843
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik het goed begrepen heb, komt binnenkort de Ridgeblade op de markt. Dat is een windmolen op de nok van het dak.

    wimb

    Ik mis daar een grafiekje als in http://www.evancewind.com/products/r9000-5kw-system/system-performance. RB1 bereikt dus 2kW output bij 9 m/s, maar da’s “vrij krachtig”-e wind volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort. Het jaargemiddelde in Nederland is 2.2 m/s in het binnenland, 5.6 m/s aan de kust, volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)

    Hela, ’s nachts waait het minder hard dan overdag.. Da’s ook niet wat ik zou willen, als ik mijn zonnepanelen wil vervangen.

    JS

    #191844
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Had ik dit draadje bij volle bewustzijn in de rubriek ‘de Franse overheid’ gestart, nu dreigt ’t weer zo’n klusonderwerp te worden.
    Niets mis mee, maar ’t ging me om procedures en hoe deze te keren.

    Overigens heeft Dit inmiddels m’n e-adres, als ’t goed is.

    Peter.

    #191845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Welnee, het is diep philosophiesch, maar dat ziet niet iedereen meteen.

    JS

    #191846
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Swaal maakt er ’n quiz van maar zo slim ben ik nu ook weer niet.

    Peter.

    #191848
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens het laatste nieuws (wat de Allier betreft) : het Tribunal administratif te Clermont-F. heeft de klachten tegen de zeven – inmiddels gebouwde – éoliennes te Saint Nicolas des Biefs (nabij Vichy) verworpen. Twee lokale actiegroepen en enkele particulieren kwamen slechts met twee argumenten : de turbines zouden vervuilend zijn en ze zouden toeristen verjagen.

    Dat vond de bestuursrechter te mager. Wilt u zich verzetten : bestudeer de ZDE-studie zorgvuldig, controleer de gegevens, reken desnoods alles na, en laat u waar nodig bijstaan door deskundigen.

    De turbines worden volgens plan komende maand in gebruik genomen.

    Peter.

    #191849
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien helpt het te roepen dat ze in Vichy altijd al fout waren?

    JS

    #191850
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Altijd”, JS ? En dan te beseffen dat Pétain zich te Vichy vestigde omdat-ie geen geschikt pand te Clermont-Ferrand vond.

    Mocht uw bijdrage als grapje zijn bedoeld : niet leuk.

    Peter.

    #191851
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik noteer een “nee”.

    JS

    #191852
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank !

    Peter.

    #191853
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier ook een zelfde drama. Midden in een natuurgebied, DuHautLanguedoc, staat weer het zoveelste widmolenpark gepland. Zeldzame trekvogels en andere diersoorten zijn al verdwenen uit dit landschap. Waarom moeten de windmolens zo vaak in beschemde natuurgebieden gezet worden?

    #191847
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Tags aangepast

    #191840
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een oud draadje oprakelen. Ik weet niet of iemand het gezien heeft, maar gisteravond ging het in Pièces à conviction over windmolens. Ik heb maar de eerste tien minuten gezien, maar het ging over de mistoestanden rond de inplanting, onder andere een gemeente waar alle windmolens blijkbaar op gronden van gemeenteraadsleden terecht kwamen. Kolder uiteraard. Het leek me veelbelovend, ik bekijk het alvast nog.

    Nog een week te bekijken in replay via Pluzz of TNT.

    http://pluzz.francetv.fr/videos/pieces_a_conviction.html

    #191858
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Update

    ’t Heeft even geduurd, maar de Cour Administratif d’Appel te Lyon heeft zich gebogen over de kwestie in de gemeente Chazemais (03), ’t verweer van de projectontwikkelaar verworpen en de vergunningen voor dit project definitief afgewezen.

    ? CAA de Lyon, n° 14LY03235, lecture du 12 janvier 2016

    Peter.

    #191859
     Noë
    Sleutelbeheerder

    l’histoire se repete….

    Vechten tegen windmolens: dat schiet niet op! Met een beetje pech hebben we dat zelf ervaren. Don Quichot vocht tegen windmolens, maar liet het daar niet bij. Net zo onbesuisd ging hij wijnzakken of andere vermeende vijanden te lijf. Don Quichot is het verhaal van een goedaardige loser, die dolend ridder werd en de wijde wereld introk op zijn ros Rocinant met aan zijn zijde die wijsneus van een knecht Sancho Panza.

    #191860
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Snap ik niet.

    Peter.

    #191861
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jammer. Maar de titel van uw stukje is toch ‘strijden tegen windmolens’.
    En dan ligt de vergelijking met de aartsvader van de strijd tegen de windmolens wel voor de hand. Wij hebben daar toch een prachtig stuk literatuur aan overgehouden.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?