Dit onderwerp bevat 22 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
16 november 2013 om 14:33 #186890NoëSleutelbeheerder
Ik werd thuis in NL gebeld door Canal Digital. De NPO zou in de loop van 2014 vanwege bezuinigingen stoppen met de gratis doorgifte van Ned 1, 2 en 3. CD biedt nu haar klanten die wel een smartcard, maar geen abonnement hebben de mogelijkheid om met 50% korting een abonnement af te sluiten om toch naar deze zenders te blijven kijken (bijv via een basis- of zomerabonnement).
Tot dusverre had ik via de media hierover nog niets gehoord. Ook de websites van NPO en Canal Digitaal melden er niets over. Zijn er gebruikers van dit forum die er meer van weten?groet,
Jacqueline16 november 2013 om 18:23 #186904NoëSleutelbeheerderIk heb een vergelijkbare melding gelezen op een satellietforum, maar niks officieel. Het is echter helaas wel gebruikelijk dat CanalDigitaal eerst de betreffende klantenbase belt en pas daarna met een publieke verklaring komt.
19 november 2013 om 20:18 #186893NoëSleutelbeheerderOp het forum van kassa staat een bericht van CanalDigitaal webcare:
Het klopt dat de Nederlandse Publieke Omroepen (Nederland 1, 2 en 3) in de loop van 2014 niet meer vrij te ontvangen zijn.
Dit is een direct gevolg van de bezuinigingen bij de NPO.
Onze medewerkers nemen momenteel contact op met gebruikers van het gratis Standaard NL pakket om deze te informeren over de wijziging en een voordelig aanbod op een abonnement te doen.
Indien u nog vragen heeft, kunt u onze klantenservice contacteren op 0900-9323 (0,15 ct p/m).Met vriendelijke groet,
Webcare Team CanalDigitaal
bron:
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/vrij-te-ontvangen-ned-publieke-omroep/20 november 2013 om 15:58 #186892NoëSleutelbeheerderQuote:Dit is een direct gevolg van de bezuinigingen bij de NPO.Wat een onzin. Dat is een keuze. Er zijn vele andere mogelijkheden om te bezuinigen. Wat te denken van die torenhoge salarissen (boven de Balkenende norm) van enkele presentatoren?
Vroeger betaalde je kijk- en luistergeld. Dat is afgeschaft en in de ‘gewone’ belastingen verwerkt. Nu moet je dus weer extra gaan betalen?
20 november 2013 om 19:12 #186906NoëSleutelbeheerderOp de kabel in NL moet je ook betalen voor doorgifte van Ned1-3, zonder abonnement ontvang je geen zenders.Ik ben wel benieuwd of digitenne de NPO dan ook gaat coderen
20 november 2013 om 19:30 #186907NoëSleutelbeheerderEn zou er iets gebeuren met de gratis HD versies van Ned1,2,3 voor normale SD abonnementen?
20 november 2013 om 19:41 #186908NoëSleutelbeheerderExpats in de EU hebben bij mijn weten maar één keuze: CanalDigitaal. Dat is op zich al onbehoorlijk. Hoezo concurrentie?
De NPO gaat HD-kwaliteit aanbieden tegen betaling en SD-kwaliteit blijft gratis op internet. Dan zit je met de gebakken peren als je op de “campagne” woont met 612/152 Kb internet.
Hulde aan de Duitsers en Engelsen die alle publieke netten ongecodeerd op de satelliet zetten en eigenlijk ook aan de Fransen want de TNT is prima -indien ontvangst- en een Fransat kaart kost ook maar 15€ voor 4 jaar. Jaja, wel rédévance, hoor ik u brommen…Steven
20 november 2013 om 19:56 #186909NoëSleutelbeheerderHmm. Hulde aan de Engelsen? Ik denk dat de Engelse expats in Zuid Frankrijk en Spanje het daar niet mee eens zijn. Ik vind persoonlijk die twee CD tientjes per maand wel meevallen.
En, inderdaad, TV via internet is niet praktisch op het Franse platteland.
21 november 2013 om 11:23 #186910NoëSleutelbeheerderNee, die Engelsen zijn nu juist druk bezig om hun content te beschermen tegen buitenlanders. Vooral vanwege auteursrechten omdat ze meestal originele ‘Hollywood’ versies uitzenden waar Duitsland slechts de in het Duits nagesynchroniseerde versie beschiklbaar stelt en dan gelden ineens heel andere regels.
Maak ook onderscheid tussen productie en distributie van programma’s. In Frankrijk wordt de rédévance uitsluitend voor de productie van publieke programma’s gebruikt (per wet bepaald). De distributiekosten via TNT(-sat/Fransat) komt uit de reklamegelden. De commercielen betalen zelf voor doorgifte en uiteraard komen ook die inkomsten uit reklame.
Door de dichte bekabeling is dit verdienmodel in Nederland onbruikbaar (zegt men) waardoor ook voor Digitenne moet worden betaald. Maar Ned1-3 en de regionale omroepen waren tot nu toe wel gratis op digitenne en deels op satelliet te ontvangen, betaald door de omroepen.
Het lijkt er op dat hier door bezuinigingen een eind aan komt, maar er is nog geen officiele bevestiging van overheidswege. CanalDigitaal heeft tenslotte een eigen agenda: zo veel mogelijk abonnementen verkopen.
21 november 2013 om 12:20 #186911NoëSleutelbeheerderOp een satelliet forum heeft iemand de volgende link gepost:
http://advanced-television.com/2013/11/14/eu-av-industry-pledges-easier-cross-border-copyright/Hierin wordt gewag gemaakt van een aantal “beloftes” die de audiovisuele industrie in samenwerking met de EC maakt. Onder andere staat hier:
The audiovisual industry’s joint statement to continue working to gradually offer cross-border portability of audiovisual services. This would make it easier for consumers to legally access films and TV programmes from their home Member State when travelling abroad on holidays or business trips.
Het “gedoog beleid” van CanalDigitaal lijkt deze kant op te gaan. De keuze van de nieuwe UK spotbeams niet.
Misschien een eerste begin, hoewel zoiets lang kan duren…21 november 2013 om 12:38 #186912NoëSleutelbeheerderTjsa, het beroemde Europese arrest in de zaak van de Britse kroegbazin verbiedt kunstmatige binnengrenzen binnen de EU. Formeel is er dus helemaal geen ‘cross-border portability’ nodig , want er mogen geen ‘borders’ zijn. Al die huidige contracten van de audiovisuele industrie zijn feitelijk stijdig met de Europese wet.
Het nog is ‘slechts’ een kwestie dat het Europese hof van Justitie de afzonderlijke lidstaten gaat verplichten om de lokale wet te herzien.
23 november 2013 om 12:09 #186899NoëSleutelbeheerderVandaag een bericht in de Financial Times over dit onderwerp. Kennelijk gaat de Europese commissie een onderzoek instellen naar Europese TV rechten. FT hanteert een betaalmuur, maar een stuk uit het artikel:
“A formal European Commission investigation could smash open the country-by-country licensing that has dominated the sales of exclusive pay-TV content such as live football and newly-released movies, said people familiar with the case.”
link naar het artikel:
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/15145132-5398-11e3-b425-00144feabdc0.html?siteedition=intl#axzz2lSex470029 november 2013 om 14:22 #186894NoëSleutelbeheerderDe gratis doorgifte van Ned1-3 stopt per 1 augustus 2014. Per die datum loopt het huidige contract, waar de NPO aan CanalDigitaal betaalt voor doorgifte, af en wil de NPO juist geld ontvangen voor doorgifte.
Geen haast dus.
29 november 2013 om 16:39 #186895NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit wubbe op 20/11/2013 15:58Quote:Dit is een direct gevolg van de bezuinigingen bij de NPO.Wat een onzin. Dat is een keuze. Er zijn vele andere mogelijkheden om te bezuinigen. Wat te denken van die torenhoge salarissen (boven de Balkenende norm) van enkele presentatoren?
Vroeger betaalde je kijk- en luistergeld. Dat is afgeschaft en in de ‘gewone’ belastingen verwerkt. Nu moet je dus weer extra gaan betalen?
Hoezo ? betaal je belasting in Nederland dan ?
Volgens mij wordt het tijd dat er een nieuw initiatief komt, er wordt 1 abo afgesloten met een aantal zusterkaarten voor 1 €
29 november 2013 om 16:49 #186896NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Ben op 20/11/2013 19:56
Ik vind persoonlijk die twee CD tientjes per maand wel meevallen.52 € / jaar = 4,35 € / maand zie :https://infofrankrijk.com/forum-2/nutsbedrijven-group3/nutsbedrijven-telecom-internet-forum9/de-crisis-is-bij-canal-digitaal-ook-doorgedrongen-thread682
en Fransat is niet beperkt tot 4 jaar maar voorlopig tot 203029 november 2013 om 17:26 #186897NoëSleutelbeheerderFransat is beperkt tot het moment waarop de codering gekraakt wordt. Bij TNTSAT is dat minimaal 4 jaar, ook als het eerder gekraakt wordt en anders totdat het gekraakt wordt.
Je kunt bij Fransat dus ook eerder dan 4 jaar na aanschaf met een verplichte vervanging van de smartcard worden geconfronteerd.Tot heden is elke TNTSAT codering binnen 4 jaar gekraakt en Fransat nog niet.
11 december 2013 om 12:50 #186898NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Robert op 29/11/2013 16:39
Hoezo ? betaal je belasting in Nederland dan ?Ja, is dat zo gek?
Ik woon er namelijk 😉18 december 2013 om 16:32 #186903Theo SacourieuSleutelbeheerder7 januari 2014 om 23:28 #186891NoëSleutelbeheerderWeet iemand hoe het zit met BVN? Blijft dat gratis?
Ik gebruik de satelliet alleen voor het Journaal, en dat heeft BVN ook.8 januari 2014 om 10:47 #186901NoëSleutelbeheerderBVN blijft gratis. Dit is ook geen Nederlandse zender van de publieke omroep, maar een Nederlandstalige zender in samenwerking met Vlaanderen. Te vergelijken met TV5 voor Franstalige landen.
8 januari 2014 om 11:37 #186902NoëSleutelbeheerderJe gaat iets te kort door de bocht Jako. BVN valt onder een gezamenlijke stichting van de Nederlandse Publieke Omroep, de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie en Radio Nederland Wereldomroep. Alle drie betalen voor deze reclameloze zender tussen de 1 en 1,5 miljoen euro per jaar, dus uit publieke middelen. Een schijntje overigens voor een zender. Maar in deze tijd van knijpen kan ook dat te veel zijn.
Frans
11 januari 2014 om 12:57 #186905NoëSleutelbeheerderOp de site van de NPO is nu een bevestiging te lezen over het beëindigen van de gratis doorgifte via CanalDigitaal:
http://help.npo.nl/faqs/canal-digitaal
Daar staat dat dit tevens geldt voor de radiozenders.
@Frans: Ik heb de uitleg bewust kort gehouden, maar BVN blijft gratis.
15 januari 2014 om 20:09 #186900NoëSleutelbeheerderJako, dank voor ja antwoord. Ik lees het hier nu ook: http://help.npo.nl/faqs/alternatief-gratis-nederland-1-2-3
En ik had nog wel de e-mail notificatie aangezet, maar niets vernomen. Vreemd.Radio is dus ook niet meer gratis? Oei, dan moet ik kijken hoe ik de Top2000 ga beluisteren als ik rond de feestdagen in FR ben.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.