stofafzuigen gevaarlijk?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200912
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met het slijpen in zachte stenen binnen in huis komt een enorme stofontwikkeling vrij.
    Nu staat mij bij dat elke (fijne) stof in een bepaalde verhouding met zuurstof gecombineerd met vonken of vuur tot een explosie kan leiden.
    Nu vraag ik mij af of het afzuigen van de slijpstof met een stofzuiger waarvan de motor toch kleine vonkjes kan afgeven tot gevaarlijke situaties kan leiden.

    Wim3

    #200913
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim3,
    voorwaarde voor een stofexplosie is dat het stof oxydeerbaar is. Dit is bij steenstof niet het geval.
    Voor een summiere toelichting zie Wikipedia.
    Dus, gewoon slijpen en afzuigen. Ik zie het al voor me: het hele huis vol stof, onmogelijk in een bewoond huis. Ik slijp, als het kan, in een uithoek van de tuin, en dan alleen bij de goede windrichting.

    #200914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fijnstof ontploft alleen als het brandbaar is: stof van hout, graan, natuurlijke vezels. In grote hoeveelheden zeer fijn verdeeld en gemengd met lucht. Ik heb al wat fabrieken en silo’s meegemaakt die ontploft of in brand gevlogen zijn. In huizen en kleine bedrijven nog nooit meegemaakt.
    Risico’s bij steenstof zijn van een geheel andere orde: irritatie van slijmvliezen en luchtwegen leidend tot asthma en bij lange blootstelling tot stoflongen. Adembescherming aangewezen. De papieren maskertjes (“nez de cochon”) zijn beslist onvoldoende.
    Denken we er ook aan de ogen te beschermen….? 😮

    Steven

    #200915
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, Steven, ook niet brandbare stof kan ‘verbranden’. Een schip geladen met metaalkrullen, daarbij wordt ook afgeraden zonder speciale uitrusting in het ruim af te dalen. Christian heeft het bij het rechte eind, alles wat kan oxideren is gevaarlijk. Steenstof is om andere redenen al gevaarlijk, zoals Steven beschrijft.

    #200916
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Dit, als je onder “verbranden” ook oxyderen verstaat, heb je gelijk.
    En oxyderen kan zuurstof wegnemen waardoor hypoxie kan ontstaan die soms dodelijk is.
    Maar daar ging de vraag helemaal niet over.

    Steven

    #200917
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen dank voor de tips. Het is duidelijk.

    Wat de bescherming van longen en ogen betreft: dat blijft volgens mij altijd wat tobben. Doordat zo’n stofmasker warm is beslaat bij mij altijd de oogbescherming. Alleen bij de hele dunne stofmaskers is dat geen probleem, maar die filteren inderdaad het stof onvoldoende.

    Wim3

    #200918
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim3, kijk hier eens: http://www.svb-marine.fr/fr/masque-anti-gaz-et-anti-poussiere-3m.html

    Voor zo’n 40€, bedrag van een redelijk dîner, houd je je longen schoon.

    Het ventiel voorkomt dat je bril of masker beslaat.

    Steven

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?