steenmarter vochtplekken

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189147
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds enige tijd hebben we last van vochtplekken in het plafond die verschrikkelijk stinken. Timo Breukelhof maakte er op dit forum op 30/5/2013 ook al melding van dat deze veroorzaakt worden door steenmarters.

    We hadden al jarenlang deze leuke dieren als vaste bewoners van onze stoffige zolder. We hebben zelfs een keer een reddingsactie op touw gezet voor de jongen van deze schattinge diertjes. De drollen zijn droog en kan je gemakkelijk verwijderen. Bovendien valt de geur erg mee. Hadden we niet zo’n moeite mee.

    Nu denken we echter heel anders over deze beesten. De vochtplekken die ze de laatste tijd veroorzaken stinken echt enorm. Een hele zware muskus/poepgeur. Bah! Vreemd dat we er echt jarenlang geen last van hadden. Waarom ze nu ineens wel plassen (territorium?) weten we niet.

    Weet iemand wat we hier tegen kunnen doen. Alle gaten van de zolder dichtmaken is op onze grote zolder met veel slecht bereikbare plaatsen gewoon bijna geen optie.

    Wie weet raad?

    #189151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jean,

    Uit ervaring weten we dat het vrijwel onmogelijk is om in een (grote) oude woning de steenmarters weg te krijgen doordat er te veel openingen zijn die je niet kunt of wilt afsluiten en er altijd mogelijkheden voor marters zijn om omhoog te klimmen.
    Ze nemen hun prooi vaak mee naar “huis” die dan op bijv. je zolder verder gaat liggen ontbinden en heftig gaat stinken. En ze maken een latrine in de buurt van het nest want dat is wel zo handig.
    Wij hebben van alles geprobeerd, o.a. herrie op zolder (met een radio die op behoorlijk volume staat), vieze geurtjes van o.a. wc-blokjes en bleekwater en dubbeltjes-gaas in grotere openingen, maar alles zonder succes. In NL zijn de steenmarters beschermd en ik ga er van uit dat dat in LDF ook zo is.
    Uiteindelijk heb ik een rookpatroon om mollen te verdrijven in een pannetje (onder het dak) gebrand en dat werkte voortreffelijk. Ook na goed ventileren en na langere tijd hebben we de marters niet meer teruggezien. De Cartouches Taupes heb ik bij een Brico gekocht. Het is geen prettig spul maar wij hebben de keus gemaakt nadat we geen andere werkende oplossingen konden vinden.

    #189152
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hadden ook heel wat gerommel in de combles. Ik zag in het struikgewas wel een magere poes met een enorme staart en berenoortjes. Ook wij hadden vochtkringen in het plafond van het trappenhuis, hoewel er geen lekkages waren … Maar nog viel het muntje niet. Totdat ik buurpoes Minou met dat dier zag vechten op onze oprit. Ja, toen zag ik duidelijk dat het om de steenmarter ging.
    De eerste zorg gaat dan uit naar je auto, want er schijnt visolie in de bekabeling te zitten, een ware lekkernij voor een steenmarter. Onze zoon, die in de bossen in Oost-Nederland woont, heeft rasterwerk onder de parkeerplaatsen bij zijn woning gelegd om het martertuig onder de auto’s weg te houden. Ik gooide een stuk hekwerk en wc-blokjes onder de auto.
    Ik meldde hier en daar in de omgeving dat we steenmarters hadden en iedere buurboerin had wel een afschuwelijk verhaal over bloedige moordpartijen onder de kippen. Een deskundige kwam kijken en vond dat we de bomen en pergola tegen het huis maar moesten verwijderen. Dat weiger ik. Al die heerlijke schaduwplekken ! Bovendien hebben we volop regenpijpen.
    Ik schafte wel meteen bij steenmarterverjagen.nl vier Garden Protectors 2 aan. Eentje voor in de garage, eentje voor in de combles, eentje gericht op de notenboom en eentje gericht op de pergola. Alle met elektrische voeding, maar je kunt er ook batterijen in doen als de kabel wordt doorgeknaagd!
    We hebben geen honden en poezen meer en geen directe buren met huisdieren, dus daarom mogen we deze apparaten neerzetten. Komen er vrienden met honden op bezoek, dan zet ik de apparaten meteen uit. Poes Minou houdt afstand van ons huis. Jammer.
    Het werkt vooralsnog heel goed, maar dat verbranden van die cartouches taupes heb ik direct in mijn aantekenschrift geschreven. Goede tip ! Een steenmarter heeft vaak diverse vaste verblijfplaatsen en komt graag terug op een oude stek. Dan maar weer een rookgordijn !

    In ons hameau’tje zijn mottenballen nog helemaal in. Gooi die in perken om het zwembad en het terras, tussen de stapels brandhout, in de combles, stop ze in de gangen van de woelratjes en de mollen. Ze zijn nog volop te verkrijgen bij Intermarché. Voor een habbekrats. Het is verboden ze in de natuur te gebruiken, maar er komt een moment dat je wilt ingrijpen bij een te enthousiaste aanwas van dat al dan niet beschermde tuig. Ze zijn giftig, maar de geur schijnt ook af te schikken.
    Straks wel de kleinkinderen uitgebreid uitleggen, dat oma geen snoepjes maar gif in de tuin gooit.

    Toch vermoed ik, dat het hebben van huisdieren het beste is tegen al dat ongedierte. Pas toen onze honden en poezen blind, doof en dement werden en uiteindelijk hun grafjes kregen, kwamen hier de 7 plagen: de zevenslapers, de couleuvres, de muizen, de mollen, de steenmarters, de woelratjes en de zwerfkatten. De achtste plaag dient zich aan: de vos. De negende plaag schijnt het konijn te zijn, maar die verjagen we door oude schoenen bij hun hol te zetten. De tiende plaag, de inbreker, bestrijden we nu met een alarminstallatie. Verbonden met een actieve centrale merken we wanneer we vergeten het systeem bijtijds uit te zetten.
    De romantiek van het landleven …

    #189153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De steenmarter is ook in Frankrijk beschermd.
    Het prettige is dat van al die plagen er toch een paar zijn die elkaar opeten, zoals couleuvre eet muis, zwerfkat eet woelratje en vos eet konijn.
    Er is een geurstof die wordt gebruikt tegen mollen, Pireco. Misschien helpt die ook tegen steenmarters. Ultrasone apparaatjes werken ook. Ze zijn er voor muizen, ratten en grotere beesten.

    #189148
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een erg goed en beproefd middel is het gebruik van pure ammonia. Spuit dit rondom de plek(ken) waar u vermoedt dat de marter uw woning binnenkomt en na een paar dagen komt hij niet meer terug!

    #189149
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb gehoord dat hondeharen ook werken. Hond borstelen -> haren in sokken of zo doen en op strategische plekken neerleggen. Geen idee of het echt werkt …

    #189150
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geweldig, zo worden we steeds maar wijzer. Wat een tips, allemaal het uitproberen waard.
    Ik herinner me nog hoe ongeveer 14 jaar geleden Nederlanders op advies van Fransen een reukgordijn tegen de wilde zwijnen optrokken. Die beesten vernielden terrein en moestuin.
    Er werd een bierfestijn georganiseerd voor kerels die na stevig innemen op één lange lijn langs de grens van het terrein gingen staan om te plassen.
    Vrouwen mochten niet meedoen, want hun urine was in dit geval (wilde-zwijnenbestrijding) waardeloos.
    Er werd beweerd dat het middel afdoend was voor dat seizoen. Waarschijnlijk een inleiding voor de volgende plasnacht. Opvallend dat het bier moest zijn en geen water …

    #189154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steenmarters zijn ook niet dol op hoge tonen. Op deze website kunt u een hoge toon downloaden,Kies voor 22.4 kHz rechtsklik ‘opslaan als’.
    Speel nu deze toon constant af, ik gebruik hiervoor mijn laptop met als afspeelsoftware VLC multimedia.

    #189155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de officiele videolan site staat een nieuwere versie 2.2.1 voor 32 en 64 bit.

    janv

    #189156
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedereen hartelijk dank voor de interessante reacties. Met veel belangstelling ook de genoemde URL’s bezocht.

    Zo’n pieptoon houden we in beraad maar doen we liever niet gelijk want daarmee verjagen we ook de andere wilde dieren die we juist heel graag zien. Uitroken leek ons ook echt wat, alleen is het lastig en misschien ook brandgevaarlijk om het precies onder de palfondplanken en het stukwerk te krijgen. Die optie houden we eveneens open voor een later moment.

    De geur is na enkele weken alweer een stuk minder dus ik denk dat ze onze zolder alleen zo nu en dan met een bezoek vereren. Om een dood vogeltje te laten verrotten of zo. De schatjes.

    We hebben een afwastijl met een vaatdoek en daarin flink wat amoniak (tip van PaulGJ) op zolder gelegd. Het is zo’n intense lucht dat we het in de badkamer kunnen waarnemen. Ik heb goede hoop dat de marters hier inderdaad niet op zitten te wachten. En ach, mijn vrouw kwam er vorige week eentje op nog geen meter afstand tegen en was weer helemaal weg van de beestjes. Ik moet toch ook wel bekennen dat ik het heel jammer vond dat ik dit gemist had.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?