spots à encastrer doorlussen?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201307
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo op tweede kerstdag, met de verlichting van de kerstboom (én ons project in Frankrijk!) in gedachte vraag ik me af hoe ik een aantal 230V inbouw spots in dezelfde kamer aan 1 schakelaar koppel. Is het toegestaan om deze parallel door te lussen? Of moet ik ze separaat vanuit een boîte de dérivation aansluiten.

    Dat laatste zou niet handig zijn, want die moet dan waarschijnlijk ook nog in het zicht blijven.

    Een DCL kan vrees ik niet tegelijkertijd ook de functie hebben om 2 extra spotjes aan te sluiten?

    Misschien is er een forumlid die ervaring met bovengenoemde zaken heeft?

    #201312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die lampjes in de kerstboom zijn ook doorgelust, dus waarom niet? Ja, doorlussen mag. Op een verlichtingsgroep met 1,5 mm draad en zekering 16A mogen 8 aansluit lichtpunten. Elk lichtpunt mag tot 300 Watt belast worden, dus in praktijk met kleine halogeen of nog zuinigere spotjes kan je aardig wat doorlussen en toch veilig binnen de norm blijven.

    Tja, en dan de DCL, indien de installatie al gekeurd is, mag je van mij die DCL gebruiken voor aansluiten van meer lichtpunten. Je gebruikt de DCL als inbouwdoos. Beter is een inbouw verdeeldoosje met drie splitsingen, 1 naar de plafond lamp en twee voor de spots (ook DCL?).

    #201313
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doorlussen moet geen probleem zijn zolang je de max waarden maar in acht neemt. Je moet inderdaad min. 1,5 schakeldraad gebruiken maar niemand weerhoudt je er van om 2,5 te nemen als dat jou veiliger lijkt.
    Ik meen me te herinneren dat je niet alle lichtpunten in één ruimte op dezelfde groep mag zetten i.v.m uitval van de groep en totale duisternis die zo kan ontstaan. Weet alleen niet of dat advies of regel is. Ik vermoed advies.

    #201314

    Franse electriciens en ook sommige inspecteurs van de Consuel nemen de normen erg letterlijk: ze worden meer dan peu nerveux wanneer je voor verlichting 2,5 mm² draad gebruikt. Bovendien: met al die LED verlichting van tegenwoordig is 1,5 mm² dik genoeg.

    Voor spots geldt nog steeds hetgeen er in de vorige versie van de NF C 15-100 normen al stond onder punt 771.314.2.3 Eclairage. Dans le cas de spots ou de bandeaux lumineux, on compte un point d’éclairage par tranche de 300 VA dans la même pièce.

    Het is verstandig om de groepen voor stopcontacten en lichtpunten te verdelen over twee of meer aardlekschakelaars. Klapt er één aardlekschakelaar uit, dan staat niet meteen het hele huis zonder verlichting. Spreiding van aansluitpunten over vertrekken en/of verdiepingen valt aan te bevelen. Maar dat is vrijwillge fine-tuning. De afgelopen 13 jaar twee keer een probleem gehad: een aardlekschakelaar die terecht reageerde op een lekkende chauffe-eau beneden in de kelder en een keer een automaat die vond dat er te veel stroom werd verbruikt in de keuken: koffiezet apparaat, waterkoker en nog wat zware jongens. Perfectionisme is leuk, maar wanneer je daarvoor bijv. 20% meer kosten aan leiding aanleg / omleg moet gaan maken om een mogelijk probleem dat zich eens in de tien jaar zou kunnen voordoen te tackelen dan lijkt une pause de réflexion op zijn plaats.

    #201315
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille, H@ns & Rob hartelijk dank voor uw bijdragen en adviezen. Omdat de franse regels zo strikt zijn (in de beleving van een Bataaf…) en ik inderdaad nog een CONSUEL keuring moet passeren was ik gaan twijfelen. Rob, ik neem uw advies ter harte en gebruik 1,5 mm2 voor verlichting pour bien sécurité.

    In ons geval gaat het om 3 kleine spotjes in 1 ruimte op 1 schakelaar, dus dat moet te doen zijn. Ik moet nog wel even onderzoeken hoe het zit met de warmteontwikkeling in verband met de plafond isolatie. Eventueel een kleine brandvrije behuizing boven de spotjes plaatsen of iets dergelijks, maar wellicht is daarin bij de spots al voorzien.

    #201316

    Voor de éclairage à tres basse tension zijn diverse regels: maximale draadlengte i.v.m. te verwachten spanningsval, beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting en hittebestendigheid van de bedrading. Vooral van belang bij halogeen spotjes. Het boekje van Promotelec “Locaux d’habitation” vat het allemaal kort samen in zeven pagina’s, maar volstaat bij de convertisseurs et LED met de simpele mededeling: Il y a lieu de se reporter aux spécifications du fabricant.

    #201308
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over warmteontwikkeling en hoe daarmee om te gaan heb ik hier onder no.5 het een en ander bij elkaar gedragen.

    #201309

    Het aardige van Frankrijk is dat er zoveel leuke en informatieve publikaties over de elektra aanleg te vinden zijn. Afkomstig van producenten, installatie bedrijven, electriciens en bricoleurs. Zonder dat ze bang hoeven te zijn dat de copyright politie bij hen aanbelt omdat ze auteursrechten hebben geschonden die in sommige landen van toepassing zijn op de elektranormen. Formeel geen wet, dus niet openbaar en gratis, maar wel verplicht in de bouwpraktijk en opgenomen in bouwvoorschriften, dus wel de facto met de kracht van een wet. Bataafse wetgevende en rechtsprekende logica.

    Om Christian’s voorbeelden nog aan te vullen dan ook maar een link naar deze aardige brochure, zomaar een keuze uit het overvloedige aanbod. Zo wordt de beantwoording van deze vraag langzamerhand een apart hoofdstukje over spots……

    Ik zou bijna de leds vergeten en de weerbarstige interface met de elektronenstroom die geacht wordt hen zonder problemen te kunnen dimmen of via een elektronische transformator te kunnen voeden. In de praktijk is dat meestal niet het geval: trial and error aanpak om uit te vinden welke combinaties met elkaar overweg kunnen. Over de voeding met 12 volt -TBT – deze uitstekende samenvatting en idem voor het dimmen.

    #201310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian (wat ’n fantastische website, complimenten!!) en Rob, bedankt voor jullie uitgebreide toevoegingen. Ik ga er mee aan de slag!

    #201311

    Nog even een nabrander over LED verlichting. Het beloofde land van zuinige verlichting die bijna het eeuwige leven lijkt te hebben wanneer we de niet aflatende stroom reclame daarvoor zouden moeten geloven. Jako heeft al een keer wat sombere geluiden laten horen over de levensduur van LED lampen. Het zwakste punt zijn niet de LED chips zelf, maar de drivers die hen van stroom voorzien. Die geven veel sneller de geest dan je zou denken met al die opgewekte teksten op verpakkingen over 50.000 branduren. Vanochtend nog gereageerd op een Brits forum met als uitsmijter: The big lie about LED lighting. Lees dit (voorlopige) slot van een discussie die ons allen telkens weer blijkt te boeien.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?