Spooktelefoontjes

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #189746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wordt u ook geregeld gebeld door ‘rare’ nummers die niet te traceren zijn ? U neemt op, de beller verbreekt de verbinding. Soms wel drie keer per dag. U wordt gestoord, u wordt er wellicht gestoord van.

    Grote kans dat u in de archieven van Intrum Justitia bent opgenomen. Dit incassobureau schroomt geen middel om vermeende wanbetalers ’t leven zuur te maken.

    Hoe ik dit weet ? Ik heb jaren geleden ’n kwestie gehad met Tele2. Volgens deze boevenbende moet ik nog ruim tweehonderd euros betalen, volgens mij niet.
    In plaats van fatsoenlijk m’n brieven te beantwoorden hoorde ik niets. En nu opeens die spooktelefoontjes. Ik vermoed dat m’n dossier nu, na ’n jaar of vijf, aan Intrum Justitia is overgedragen.

    Ik heb hen benaderd, gevraagd wat ze nu eigenlijk willen. Mocht ik antwoord krijgen, dan krijgt u ’t vervolg.

    Peter (au tribunal !).

    #189749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoeft niet van Intrum Justitia te komen.
    Het kan gaan om nummers die als je ze terugbelt, “surtaxé” zijn. Frauduleuze types spelen in op de nieuwsgierigheid van abonnees die op deze “gemiste” telefoontjes willen reageren.

    Moraal: nooit reageren op nummers die je niet kent, zeker als ze met 089 beginnen. Net als dat je vroeger nooit snoepjes mocht aannemen van meneren die je niet kende…

    Steven

    #189750
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij krijgen deze telefoontjes ook. Wij bellen nooit terug als het nummer onbekend is. Zou het dringend zijn of een aanvraag dan bellen ze vast wel weer. Zo niet ook niet erg……

    #189751
     Anoniem
    Inactief

    Net als rekeningen die je binnen krijgt en die je binnen een bepaald termijn moet betalen.
    Deze waarschuwing telt met name voor bedrijven, particulieren weet ik niet.
    Ik kreeg een factuur van een bedrijf die “een of andere boekhoudkundige kwestie was” of zoiets.
    198 euro en een paar centen, betalen binnen 15 dagen.
    K.. dacht ik, wéér een rekening.
    Toen begon ik me af te vragen wat dat eigenlijk was, die boekhoudkundige kwestie.
    Page Jaune naaide me al een keer op die manier, dat gebeurd niet nog eens.
    Gebeld, ja hoor, kreeg ik te horen, verplichte kost als je tenminste geen problemen met de belasting wilde vanwege foute administratieve toestanden.
    Wat voor foute administratieve toestanden, en waarom BEN IK VERPLICHT me bij jullie aan te sluiten.
    Hoor eens goed mevrouw, het enige wat ik verplicht ben is ademhalen, meer niet.
    Oplichterspraktijken dus.
    Ze sturen je een rekening, je denkt oei betalen, en als je betaald hebt ben je plotsklaps client, zo zit het.
    En je komt nooit meer van ze af of het kost je bakken met geld.
    Dus dames en heren ondernemers, pas goed op wie je betaald want het merendeel hoef je niet te betalen, zelfs officiële instanties niet.
    Kreeg een brief van Reunion of zoiets, betalen.
    Ik betaal niks, ben dat niet verplicht dus amen.
    Ze blijven volhouden, ik ook.
    Heb duidelijk van de dames en heren Impots én RSI te horen gekregen dat ik niet moet betalen.
    Oplichters allemaal, au tribunal!

    #189752
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 21/06/2013 07:47
    (…) Moraal: nooit reageren op nummers die je niet kent, zeker als ze met 089 beginnen.

    Klopt Steven, maar dit spel wordt inmiddels geraffineerder gespeeld. Je wordt gebeld door nummers als 0170702490, 0970289249 en 0826272725. Dat laatste nummer verzoekt je via ’n gerobotiseerde vrouwenstem ’n nummer te bellen dat hangt onder 0472801414 en je dossiernummer op te geven.
    Huh ? Heb ik ’n dossier dan ? Ben ik ’n dossier ? Je zoekt en komt uit bij Intrum Justitia.

    By the way : mag ik wel snoepjes van vreemde mevrouwen aannemen ? 😉

    Peter.

    #189753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jammer dat Intrum J. nu zo in het nieuws komt. Indertijd had ik werk via een galerie verkocht. De galerie betaalde mij nooit, en Intrum J. haalde dit bedrag voor mij binnen met factor 2. Daar was ik erg blij mee. Voor de kenners, Galerie Van H., te den Haag.

    #189754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja Dit, uw vordering op die galerie was kennelijk terecht en u kwam er zelf niet meer uit. Ik heb echter nog geen vordering gezien, heb geen idee waarom ze mij moeten hebben.

    Overigens blijk ik niet de enige te zijn die wordt lastiggevallen. ’n Beetje googelen met die telefoonnummers en u ziet dat er ’n hoop wordt geklaagd.

    Naming & shaming lijkt me ’n goed middel om ‘anonieme’ lastpakken aan te pakken.

    Peter.

    #189755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, inderdaad even doorgoogelen en je vindt Intrum Justitia.
    Dit soort organisaties gebruiken allerlei bangmakerij om klanten te laten betalen.
    In Frankrijk moet je overigens pas betalen als het Tribunal dat bepaalt. En dan komt er een “huissier” aan te pas. En dat is duur, duurt lang, dus doen ze het maar zo.
    Devies: niet op reageren als je in je gelijk staat.
    Dit, leuk dat het Intrum Justitia wel gelukt is. Waarschijnlijk wist de schuldenaar wel dat-ie fout zat dus is bezweken voor de druk.

    Steven

    #189756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds ’n week of drie kreeg ik veel van die rare telefoontjes en ging maar eens op zoek.
    Stuitte op die boevenbende.
    Na dóór te hebben gegoogeld bleken meer mensen hier last van te hebben.
    Toen vond ik ’t tijd de goegemeente hierop te wijzen, wellicht krijgen deelnemers aan dit forum ook van die spooktelefoontjes.

    Stevens devies is ’n aardige, maar ik wil dat die telefoontjes ophouden. Bij deze criminele incassoörganisatie ligt sinds gisteren ’n briefje : binnen vijftien dagen hun vermeende vordering op mij in m’n brievenbus en dan praten we verder. Ik heb immers geen idee aan wie ik iets schuldig ben tenzij ’t dat akkefietje met Tele2 betreft. En zelfs die eventuele vordering betwist ik op zeer goede gronden.

    Au tribunal ? Aan mij zal ’t niet liggen, ik kom op eerste verzoek. Maar voor dat telefonische gesar heb ik al ’n vrolijke vordering op Intrum Justitia in m’n hoofd.

    Peter.

    #189748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Is natuurlijk ’n klassieke drogreden (“post hoc ergo propter hoc“), maar sinds m’n eerder genoemde briefje bij Intrum Justitia is beland, heb ik geen rare telefoontjes meer ontvangen.

    ’t Kan ook toeval zijn 😮

    Peter.

    #189747
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wordt ook regelmatig gebeld. Soms inderdaad een ‘electronische dame’, waarna ik onmiddellijk ophang. Veel vaker echter door talloze bedrijven, die allemaal ‘partenaire’ zijn van EDF. Aangezien ik een 2e woning heb in Nederland en in Frankrijk geen belasting betaal zijn al hun voorstellen voor zonnepanelen of warmtepompen, alhoewel soms zeer interessant, voor mij niet haalbaar. Ik kap die telefoontjes tegenwoordig steeds sneller af. Ik heb echter vernomen dat er in Frankrijk ook een soort ‘bel me niet register’ zou moeten zijn. Weet iemand hier iets van af?

    #189758
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Herman, dat heet Pacitel. Ga naar http://www.pacitel.fr. Wel op iedere pagina steeds naar beneden scrollen, want de tekst begint om de een of andere reden niet bovenaan. Pacitel werkt niet zo waterdicht als Bel-me-niet, omdat bedrijven er zich alleen op vrijwillige basis aan houden. Maar het vermindert het aantal telefoontjes wel degelijk. Bovendien kan je als particulier, ingeschreven of niet, je beklagen over een bepaalde beller die je voortdurend lastig valt. Ik ben wel ingeschreven, maar ik neem nooit een de telefoon aan als er geen nummer wordt vermeld. Kennelijk doen meer mensen dat, want het aantal ongewenste telefoontjes met nummervermelding neemt al langere tijd flink toe. Dus neem ik nu alleen nog telefoontjes aan van nummers met een kengetal uit mijn regio, de rest moet maar een boodschap inspreken (doen ze natuurlijk nooit). Tot een paar weken geleden kreeg ik dagelijks wel zes of meer telefoontjes van een bepaald 08-nummer. Ik heb op de Pacitel-site het klachtenformulier ingevuld. Je moet dan ook de naam van het bedrijf melden en de tijd waarop je bent gebeld. Ik heb gewoon geschreven dat het dagelijks tig keer gebeurde en alleen het telfoonnummer ingevuld. Na een week was het helemaal afgelopen. Ik heb nog een enkel telefoontje gehad (op de bekende tijden) waarbij werd vermeld APP EXT (Appèl externe neem ik aan), maar dat was na enkele keren ook afgelopen. Helemaal geen ongewenste telefoontjes meer, heerlijk.

    Weet iemand trouwens wat het verschil is tussen de meldingen: ID MASQUÉ, NON-DISPONIBLE en APP EXT? Zelf had ik het idee dat het eerste verschijnt als een particulier belt en het tweede als het een bedrijf is, maar geen idee of dat klopt. APP EXT had ik trouwens nog nooit eerder gezien.

    #189757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Spookfacturen, dito telefoontjes, lastige incassobureaus, het lijkt Nederland wel! In Nederland zijn het vooral figuren die beweren dat je in de een of andere reclame- of gemeentegids bent geplaatst die proberen je geld afhandig te maken. Ik ben een aantal jaren lid geweest van een branchevereniging van artiesten en daar heb ik geleerd om die rommel gewoon in het ronde archief of het archief met de scherpe tandjes te gooien. Ik moet zeggen dat ze die zgn facturen er bedrieglijk echt uit laten zien, totdat je ze echt gaat lezen, want dan blijkt het om een ‘voorstel’ of ‘offerte’ te gaan. Voor dat echt lezen nemen drukke, meestal kleine ondernemers dikwijls de tijd niet en daar speculeren die oplichters op. Ik kreeg ook wel eens van die dingen via de fax binnen, daarvoor had ik tien vel volledig zwart papier klaar liggen, die ik dan naar het opgegeven nummer faxte in plaats van een stuk met handtekening eronder. Als je weet hoe duur de toner is, dan begrijp je mijn tactiek.

    Toen ik hier in LDF telefoon nam, nu zo’n vijf jaar geleden, vloog gelijk het hek van de dam, het ene reclametelefoontje na het andere. Ik heb mijn nummer toen per direct ‘liste rouge’ laten zetten, binnen drie dagen, en het was gelijk over. Nummerweergave heb ik niet, dat kost extra en kan geloof ik bij ‘résidence sécondaire’ niet. Aangezien bijna niemand mijn nummer heeft is het heerlijk rustig.

    Voor incassobureaus hoef je ook in NL niet bang te zijn, want ze hebben helemaal geen bevoegdheden. Daarom moeten ze het hebben van intimidatiemethodes, hiertegen helpt vooral rugspek. Ik ken iemand die een akkefietje had (toevallig ook met een telecombedrijf) en die er met dat bedrijf niet uit kwam. Dat bedrijf heeft de vordering uit handen gegeven aan, jawel, de Hagenezen met de initialen IJ. Mijn kennis laat gewoon niets van zich horen, belt noch schrijft en zendt ook geen brieven retour afzender, want reageren = bestaan is zijn redenering. Ze sturen elk jaar een brief (om de verjaring te stuiten!), dreigen met doorgeven aan deurwaarders, maar er gebeurt niets, want de vordering is veel te klein. Afboeken is voordeliger, maar dat komt niet bij ze op. Dat hinderlijke gebel kent mijn kennis niet.

    Sinds januari ben ik officieel hier woonachtig, in februari heb ik van die censusformulieren ingevuld. Nu heb ik ineens zo’n domme brief ontvangen dat ik 300.000 euro zou hebben gewonnen. Die is met de factrice retour gegaan, als ik er weer een krijg kan ik wel eens kijken of het opsturen van een baksteen hier ook helpt. Schijnt ze in NL erg veel geld te kosten als je dat naar een antwoordnummer doet en dan halen ze je rap van de verzendlijst. In NL heb je postbus 666 om geadresseerde post te weren. Bestaat hier iets dergelijks à la Pacitel/Belmeniet maar dan voor papieren post?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?