soorten fosse septic

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben een oude fosse septic in de kelder staan. Nu zie ik behalve een kleine pvc-buis (waarschijnlijk voor de ontluchting) bovenin een uitlaat aan de andere kant geen enkele inlaatpijp.
    Hoe kan dat nu? In mijn beleving zou er een grote inlaat bovenin en aan de andere kant een grote uitlaat moeten zijn.

    En ja, de fosse septic heeft inhoud (vorig jaar nog leeg laten halen)

    Of zijn er fosse septic’s die anders werken? Maar een inlaat onder de waterspiegel kan ik mij toch niets bij voorstellen.

    Wim 3

    #200152
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Wimdrie,
    Ik denk dat iets meer informatie nodig is. Een beerput zonder inlaat, lijkt me niet te vullen. De betonnen ton op je foto achterin lijkt me geen beerput. Gaat de pijp van die ton soms naar een put in de grond onder de kelder? Volgens mij kun je de inlaat van een fosse wel vinden als je simpelweg de aanvoerlijn vanaf de wc volgt, eventueel met een lange ontstoppingsdraad. Kortom, het is nog onduidelijk. Een vriend van mij had een put onder zijn woonkamer en die liep uit op een weiland een 50 meer verderop. Het koste hem veel graaf- en denkwerk om de juiste leiding te vinden.
    Frans

    #200153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frans,
    Het is een fosse septic. De verwerkingscapaciteit staat er ook bovenop vermeld.
    We hebben hem al eens leeg laten halen.
    De uitstroompijp die je ziet loost op de put in de straat.
    Ik heb de deksel van de septic tank er al een af gehad. Maar behalve de 50 mm pvc pijp geen andere ingang zichtbaar.

    Wim3

    #200154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Zowel de ingang als de uitgang van een fosse septic zitten altijd bovenaan. Anders werkt zo’n ding nameljk niet. Zie het duidelijke overzicht in onderstaand plaatje.

    wp20d285db_06.png

    Het is niet onwaarschijnlijk dat de inlaat precies onder de ontluchtingsbuis zit, zoals ook in het plaatje te is zien. Let wel, die inlaat is in principe voorzien van een elleboog naar beneden, zodat het instromende water onder de korst binnenkomt, en is dus niet gemakkelijk te zien. Je hoort of ziet dus ook geen water binnenstromen of klateren als je bijvoorbeeld de WC doortrekt.
    Om uw probleem op te lossen heb ik de volgende suggesties:

    Allereerst, als er een plaatje op de fosse zit met de verwerkingscapaciteit, is er dan ook iets vermeld als fabrikant en/of type? Dan zou u daar eens op kunnen Googelen of eventueel navraag doen.

    Of, als dat niet lukt, eens contact opnemen met het bedrijf dat uw fosse al eens heeft geleegd. Deze lieden kunnen vanuit hun ervaring vaak licht werpen op dit soort raadsels.

    Last but not least, een oude in het vak vergrijsde plombier uit uw omgeving vragen er eens naar te kijken. Het is verrassend wat je op die manier te weten kunt komen.

    Salutations, Jos

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?