sociale lasten betalen over mijn pensioen?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #191457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga binnenkort aangifte doen over mijn Nederlandse inkomen. Dat bestaat uit AOW plus pensioen. Moet ik dan alleen inkomstenbelasting betalen of ook sociale lasten?

    #191460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier over is veel te doen en het antwoord hangt af van de plaatselijke belastinginspecteur.
    Maar: over Nerderlandse AOW en Pensioenen betaal je geen Sociale lasten!
    Het probleem zit bij andere inkomsten, zoals bv rente

    #191461
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad, als je alleen inkomen uit NL (AOW plus eventueel pensioen) hebt, hoef je geen CSG en CRDS te betalen. Zie hier de discussie over hetzelfde onderwerp, waaruit ook blijkt dat de franse fiscus deze wél heft over bv rente op een NL spaarrekening, hoewel dat volgens sommige deskundigen in strijd is met EU recht.

    #191458
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Op de website valt onder het hoofdstuk Belastingen te lezen dat je er het beste aan doet om de netto uit NL ontvangen bedragen op te geven, desnoods met kopieën van de NL jaarafrekeningen waarop staat vermeld dat je al in NL sociale premies hebt afgedragen.

    Wim

    #191459
     bosbess
    Deelnemer

    Ja inderdaad, want dan sla je twee vliegen in één klap: je belastbaar inkomen is lager én ze kunnen zien dat je al sociale lasten in NL hebt betaald. Bij de allerlaatste rubriek, waar staat Inkomen voor CSG en CRDS, heb ik vorig jaar gewoon 0 ingevuld. Ik heb er niets meer van gehoord, dus het zal wel goed zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?