snif wintersport werd watersport

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een anderhalve week geleden in ons heerlijke huis in LDF voor een korte wintersport…. LDF!! nou zo LDF was het niet!!! Regen, regen en nog meer regen, dagenlang. De dakgoten begonnen over te lopen als een waterval en het water golfde echt over het weggetje. Tja en aan dat weggetje staat ons huis en ons huis is toch geen waterdichte bak zo bleek. Ons huis is lek, en wel tussen de betonnen vloer en de 200 jaar oude buitenmuur. In de 10 jaar dat we daar vertoeven dit nog niet eerder meegemaakt. Dus wij een dag dweilen tot onze rug kraakte. Vrouwlief zei “we moeten meten” dus gemeten, jawel 90 liter opgedweild voor het stopte en toen was het buiten ook gestopt met regenen. Dus gezwind greppels uitgraven om het nog steeds aanwezige water netjes op hollandse wijze naar een aangewezen bestemming te sturen, dwz naast ons huis in de tuin. Daarna snel op weg naar Gedimat om drainage pijpen te kopen, dat viel mee qua prijs tgrouwens. Nu, de pijpen liggen keurig in de grond, de auto kan er zelfs overheen en het water laat zich nu netjes door de pijpjes sturen. Nu maar duimen dat dat zo blijft en in April met gezwinde spoed terug voor het resterende werk dwz om her en der wat betonnen goten en barricades op te werpen. Pech dat de boel lekte, mazzel dat we er waren. Skiën?? één dagje maar wel een heerlijke dag

    #194650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    La Douche France…

    JS

    #194651
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, dat komt me heel bekend voor. Als je pand op het “waterspoor” van een helling ligt of onderaan een route rural of een weg die zich als beekbedding gedraagt, dan zal dat in de toekomst alleen maar erger kunnen worden. Tref voorzieningen die het water afdoende langs het huis doen stromen, in plaats van er tegen aan. Die drainagepijpen gaan er voor zorgen dat je muren droger in het algemeen droger worden en blijven, maar zijn volstrekt onvoldoende bij de kleine zondvloeden die we in toenemende mate gaan krijgen.

    Overigens kan het aanbrengen van drainage er toe leiden dat je muren zich opnieuw moeten zetten wegens het verminderen van de grondwaterdruk en dat kan leiden tot scheurvorming.

    #194652
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kreeg ooit een druppel op mijn hoofd en nog een en nog een…

    Ik keek omhoog en zag dat het uit het plafond kwam.
    Was de tuinslang (die tijdelijk voor water zorgde op de bovenetage) gesprongen.
    Ik kwam niet aan tellen toe hoeveel kruiwagens water we hebben opgedweild, er leek geen einde aan te komen, haast onbegonnen werk, een zwembad! Maar na een uur dweilen en opscheppen begon ik toch op verschillende plekken de vloer weer te zien.

    Voordat het vocht uit de isolatie van het plafond weg was, ja, dat duurde wel even.
    Water, het loopt naar het diepste punt.

    #194653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar ik laat het er als rechtgeaarde Hollander niet bij zitten , heb aan het einde van de week een uitgebreide studie gedaan over de waterloopjes. En enkele buien aan het einde van de week bevestigden mijn bevindingen. De uitgegraven gootjes (ja sommige lagen er al) deden hun werk en mijn 6m pijp ook. Dus in April ga ik de rest van mijn Deltawerken aanleggen!!!

    #194654
     Noë
    Sleutelbeheerder

    :>) Heel goed! In de voetsporen van Cornelis Lely.

    #194655
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En vergeet Jan Adriaansz Leeghwater niet. Wie zei hier “what’s in a name”

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?