Smokkelen met de leeftijd: loog of ammoniak?

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199521
     Anoniem
    Inactief

    Leuk zo’n update! Maak je even een foto hoe het nu is? Dan kan je later vergelijken met het uiteindelijke resultaat (en wij ook…). Sterkte met de klus, maar als je het met plezier doet gaat het twee keer zo snel.

    #199525
     Anoniem
    Inactief

    Wij werken met beiden, voor of nadelen hebben we nooit gezien.
    Wat we wel doen is vaak met verf, maar dan heb je natuurlijk geen blank hout.
    Ook halen we nog wel eens geintjes uit door hele dunne ijzerdraadje op het hout te leggen en dan oxideert het eiken er onder.
    Deuren en vloeren gaan soms weken de tuin in, we banjeren er overheen om een afgetrapte vloer te krijgen, maar dat past natuurlijk alleen in een boerderij.
    Ik heb hier nu een oude achterkant van een kast van een paar honderd jaar, daar ben ik een tête de lit van aan het maken, alleen de tussenbalkjes zijn nieuw.
    Die ga ik eerst bruin schilderen, dan oranje, dan blauwgrijs, want dat zijn allemaal kleuren die we gevonden hebben in de oude delen.
    Daarna een grijze matte verf zoals het huidige oppervlak, maar dan niet schilderen maar inwrijven met een doek.
    Daarna schuren tot je de onderste kleuren her en der weer tegenkomt, en dan gaat het geheel in de lak.
    Wat ook verrassende resultaten geeft is verf op basis van white spirit mengen met waterbasis, je krijgt een oude smeerboel waar je prachtige objecten mee kleurt, schilderij en spiegellijsten zijn er erg mooi mee.
    Vergeet je niet hier en daar een klein gaatje te maken voor de houtmolm?

    #199526
     bosbess
    Deelnemer

    Wat een geknoei met allerlei milieu-onvriendelijke troep en wat een werk! Van Cees kan ik het me nog wel voorstellen, want hij werkt commercieel en zijn klanten vragen (lees: eisen) dat. Maar Aart: probeer eens met andere ogen te kijken. Een combinatie van oud en nieuw, mits goed uitgedacht, kan schitterend zijn! Waarom moet alles (namaak-)oud? Een blank-eiken trap, afgewerkt met een donker-eiken balustrade lijkt me prachtig! Een blanke beits of lak over de trap, een donkerder beits over de balustrade en klaar is Aart. Over de toekomst hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Succes.

    #199527
     Anoniem
    Inactief

    Wat een heerlijk ongenuanceerde reactie, waarde Bosbess. Waarom zouden veeleisende klanten een groter voorrecht mogen genieten dan een zorgvuldige werkende doe-het-zelver die omzichtig te werk gaat met de veronderstelde troep.
    Ik ben overigens niet van plan rücksichtslos oud na te maken, ik wil alleen proberen de sferen van het hout wat dichter bij elkaar brengen. Over smaak valt gelukkig fors te twisten en de gedachte aan een blank eiken trap doet mij gruwen. Vandaar mijn geknoei.
    Maar ieder zijn meug. Ik waardeer dat u mij op op andere gedachten probeert te brengen, alleen op dit punt zal ik u niet volgen.
    Niettemin en hoe dan ook: dank voor uw suggestie!

    aart (die zich zelfs met natronloog betrekkelijk weinig zorgen maakt over de toekomst…)

    #199528
     bosbess
    Deelnemer

    Prima Aart, natuurlijk hebben de klanten van Cees geen “voorrecht”, maar Cees heeft geen keus, want de klant is koning en de meeste mensen, zeker Fransen, willen nu eenmaal oud, namaak of niet. Ik wilde alleen maar even een andere kant laten zien, omdat ik oud gecombineerd met eigentijds vaak heel mooi vind, als de combinatie maar goed is doordacht. Ik vind dat ook “eerlijk”, in de zin van echt.

    Ik herinner me nog een onderwerp in deze rubriek in het oude forum, waarin iemand van een oud frans huis de hele voorgevel van glas (in metalen sponningen) had gemaakt. Hij plaatste er een foto bij. Cees zette daar een foto tegenover van een door hem vernieuwde gevel, met ramen in oude stijl. (Ik kan het in het archief niet meer terugvinden.) ’t Was allebei heel mooi en ik had moeite om tussen het een en het ander te kiezen. Uiteindelijk koos ik toch voor het eigentijdse. Maar zoals je al schrijft, smaken verschillen, gelukkig maar. Nogmaals succes.

    #199529
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Aart,

    Voor het kunstmatig verouderen van eikenhout heb ik de volgende suggesties:

    • Je kunt zelf een ijzersulfaat oplossing maken door wat roestige spijkers in een fles azijn te gooien en die een paar dagen tot weken laten staan. Als je daarmee het eikenhout “schildert” wordt het na enige tijd diepzwart. Je kunt het wat schuren om het weer lichter te maken, maar dan moet je eerst het hout goed afspoelen (bijvoorbeeld met een oplossing met een beetje loog) om de reactie van de ijzersulfaat met de tannine van het eikenhout stop te zetten. Experimenteren is dus de boodschap.
    • Je kunt het eikenhout inbranden met een soldeerbrander, je houdt de vlam bij het hout tot dit begint te verkleuren of zelfs te verkolen, afhankelijk van het effect wat je wilt bereiken. Daarna met een koperborstel het verkoolde hout wegborstelen in de richting van de nerf. Géén staalborstel, dan krijg je risico op zwarte vlekjes door reactie van ijzeroxide met eikenhout. Dit geeft een vrij “ruig” resultaat, erg goed om bijvoorbeeld een nieuwe balk in oude colombage (vakwerk) minder te laten opvallen.
    • Sommige mensen hebben goede ervaringen met brou de noix in verschillende concentraties. Eventueel gevolgd door een behandeling met (antiek)was.
    • Je kunt een commercieel verkrijgbare griseur gebruiken. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar deze plaatjes (onderaan het artikel) zien er veelbelovend uit.

    Laat eens weten wat je ervaringen zijn en veel succes!

    Salutations, Jos

    #199530
     Anoniem
    Inactief

    Dank allen voor waardevolle reacties! |
    Ik neig er naar om het hout met lessive de soude (gootsteen ontstopper 30%) te behandelen en dan af te werken met gekookte lijnolie met siccatief. Ik heb een aantal proefstroken gemaakt met verschillende concentraties en zoals het er nu naar uitziet komt de verdunning 1:10 fraai in de buurt van het originele eikenhout dat minstens 100 jaar oud is.
    De volgende stap is een nieuwe proefplank van de trap zagen en schuren en die met de verdunde oplossing in te smeren.
    Ik zal tzt een foto plaatsen van het resultaat (als me dat lukt, want daar schijn je voor doorgeleerd te moeten hebben. Maar dat is weer ’n ander verhaal…)

    Aart

    #199531
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aart (en alle raadgevers),
    tot nog toe hadden jullie het allemaal over het verouderen van het nieuwe hout.
    Zou het niet ook een oplossing zijn dit probleem van twee kanten te benaderen: het jonge hout ouder uit laten zien en de donkere kleur van de oude balustrade een beetje ‘verlichten’? De tinten dichter bij elkaar brengen, zoals het in je eerste mailing staat. Dan kunnen beide met elkaar op de natuurlijke manier verouderen.
    Er bestaan zogenoemde éclaircissants (ik weet de samenstelling ervan niet), die tenminste oude verkleurde vernis ietsje lichter (en vooral gelijkmatig lichter!) maken. Ik heb er bij oude zwartbruine plafondbalken, die men met donkere vernis origineler dan origineel wilde maken, goede ervaringen.

    #199523
     Anoniem
    Inactief

    Het heeft wat zweetdruppels mogen kosten maar een kuub Ardeens eikenhout is inmiddels omgetoverd in een stijlvolle trap. Ik heb de nieuwe treden en stootborden ingesmeerd met een sterk verdunde lessive de soude oplossing (1:10). Het hout is daardoor mooi bruin opgekleurd maar toch net iets te donker naar m’n zin. Ik heb een gedeelte inmiddels opgeschuurd en dat geeft een prachtig verouderd effect. Nu de hele trap nog…
    De volgende uitdaging dient zich inmiddels al weer aan. Als het opgeschuurde hout wordt behandeld met -in dit geval- verrijkte gekookte lijnolie kleurt hij toch (te) donker op. Een kleinere verfproducent in Nederland heeft ons gesuggereerd wat wit pigment toe te voegen. De hoeveelheid hangt af van het eikenhout. Daarom een proefstrook meegenomen en kijken hoe het uitpakt. Het blijft vooral een kwestie van geduld en -zoals Jos al opmerkte- experimenteren. Leuk om te doen als je er geen klappende haast mee hebt.
    En nog even ter gerusstelling van Bosbess: voor de complete trap heb ik nauwelijks 0,1 liter lessive-troep hoeven te gebruiken.

    Wordt vervolgd.

    Aart

    #199522
     bosbess
    Deelnemer

    Leuk zo’n update! Maak je even een foto hoe het nu is? Dan kan je later vergelijken met het uiteindelijke resultaat (en wij ook…). Sterkte met de klus, maar als je het met plezier doet gaat het twee keer zo snel.

    #199524
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel sterke (zwarte) thee zetten… en daarmee het hout inwrijven. Een tijd laten inwerken en dan pas weer afnemen. Collega’s deden het ook met koffieprut, maar met thee vind ik het resultaat mooier. Geen miljeu vragen hierbij. Tegels zijn ook met thee te ‘behandelen’, maar dat terzijde. In het ergste geval, haarverf (kleurspoeling Dedicace, nr 42) aanlengen en hiermee het hout insmeren, let op, ook hier, te veel geeft snel te donker resultaat. Weer met een buiging naar het miljeu, schillen van walnoten fijnstampen, tanneurs gebruikten dit ook. Overigens verkleurt eiken ook vanzelf, als je het de tijd geeft.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?