Sla uit eigen tuin en water van de Saur.

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #205404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bloedheet vandaag.
    Eerst de oude autoshow eens bezocht en een stukje in een prachtige oude mercedes 190 cabrio (mee)gereden, en toen naar Lac de Villerest om verkoeling te zoeken (moet toch snel m’n Riva eens vaarklaar maken)
    Thuis gekomen een kropje sla uit de tuin, tomaatje met een lekker zacht kaasje van de boer, en de barbecue aan.
    Nu zit ik te wachten op de hete kooltjes en stoor ik me weer eens mateloos aan…….
    Mijn partner vind dat we bio moeten, we moeten de aarde redden, weg met die grootschalige groentenwinkels en turbo-productie, lekker zo’n kropje sla uit de tuin.
    Inderdaad lekker, na het wassen uiteraard want er zit nogal wat in zo’n kropje verstopt.
    Zeggen en schrijven (ik heb voor de telling alles boven een emmer gedaan want ik wil bewijzen) na bijna twaalf liter water heb ik drie slakken gevonden, een rits aan kleine beestjes die je ook niet op je bordje wenst, en zand uiteraard.
    Twaalf liter water !
    Dat is in een zomerse week 84 liter water om m’n eigen bio slakropje te eten, dat is bijna 1000 liter water in de zomerse maanden (juni-augustus) voor onze sla uit eigen tuin, alleen om ze schoon te maken!
    Is dit wel echt bio ?
    Het problem is, daarna komt een komkommer (groot glas water) een paar tomaten, (groot glas water) en eventueel een geraspte wortel (groot glas water)
    Toch nog goed voor 50 liter samen.

    Is er onder de vindingrijke franco’s iemand die iets kan verzinnen in het omzetten van een kraan bijvoorbeeld om dit door zand en beestjes bevuilde water op te vangen voor de tuin ?
    Of toch maar ietsje minder bio denken en gewoon alles schoon in een zakje kopen ?

    Cees.

    #205414
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat is nu het probleem?
    In tegenstelling tot wat boomknuffelaars willen doen geloven ‘verbruik’ je water niet, maar je gebruikt het. Elke druppel wordt vanzelf gerecycleerd (afvoer naar zee, verdamping, regen etc) en komt uiteindelijk ooit weer ergens in iemands waterleiding terecht. Afgezien van de (geringe) kosten om het water voldoende te zuiveren voor consumptie zie ik het probleem niet.

    Nu ben ik wat bevoordeeld, want bij mij gaat het afvalwater door naar een meertje waarvandaan ik weer de moestuin sproei…

    #205542
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Jako,

    Je hebt natuurlijk gelijk, water komt immer weer terug. Relevante vraag is wel waar dat water dan terug komt. Zie bv het water dat verdwenen is uit het Aralmeer voor de katoenteelt. Da’s vast ergens terecht gekomen, maar niet meer in het Aralmeer. Dus met enige goede wil kun je hier en daar een probleempje ontwaren.

    Jeroen B, 62

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?