Sint Maarten versus Saint Martin

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #207305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beide delen van dit eiland zijn helaas zwaar getroffen door de orkaan Irma, maar ik heb de indruk dat aan de Franse kant effektiever opgetreden wordt door de overheid dan aan de Nederlandse kant.

    #207306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, er is dan ook in feite geen ‘Nederlandse kant’ meer.

    Sint Maarten is nu een zelfstandig land binnen het koninkrijk en dat heeft consequenties. Nederland kan helemaal niets doen op eigen initiatief, ook de Nederlandse mariniers mogen formeel niets en mogen er zelfs pas zijn nadat de gouverneur van st Maarten officieel om steun verzoekt. Dat valt niet mee als niets werkt, maar het moet juridisch wel kloppen, anders gebeuren er andere ongelukken.

    #207370
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig, er word op France2 in het nieuws juist het tegenovergestelde beweerd en denkt men dat het aan de andere kant beter is geregeld door Nederland.
    Uiteindelijk trekt het Franse deel deel m.i. aan het langere touwtje omdat het als overzees departement onderdeel is van de EU en dus meer steun zal ontvangen.

    Waarom St Maarten er voor gekozen heeft zelfstandig te willen zijn is mij een volstrekt raadsel. Het eiland voorziet zelf in niets, alles moet worden ingevoerd tot en met de toeristen. Hoe afhankelijk ben je dan uiteindelijk?

    #207371
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb begrepen dat de huidige bevolking vooral uit immigranten bestaat die geen band hebben met Nederland of de oude situatie en ze spreken ook geen Nederlands. Na de vorige orkaan is er kennelijk onvrede ontstaan tussen die bevolking en Nederland vanwege de (in hun ogen) trage en bureaucratische manier waarop Nederland de wederopbouw wilde doen.

    Strenge bouwvoorschriften of anti-corruptie maatregelen…nee, dat wilde de bevolking niet.(dachten ze)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?