SFR gooit abonees er uit?

Dit onderwerp bevat 25 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188022
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanaf 24 december ’15 werkt ons internet niet meer. Komt vaker voor dus even geduld. Paar uur later nog niets dus SFR box gereset. Nog niets.
    Volgende dag nog steeds geen service dus maar even met de mobiele telefoon naar info gezocht. En wat schets mijn verbazing! Een online artikel in le Parisien van 24/12 waarin verteld wordt dat sfr alle “oudere” abonnementsvormen per 24/12 heeft stopgezet. En dit zonder enige aankondiging, verwittigen van klanten per post of mail of welke fatsoenlijke wijze van informatie dan ook. Schandaal!! Als het waar is tenminste want dat kan ik moeilijk geloven.

    Iemand anders ook dit probleem? of meer informatie hierover?

    #188023
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan me dat ook nauwelijks voorstellen, heb er i.i.g nog niks over gelezen. Naar de helpdesk bellen lijkt me de aangewezen weg.

    #188024
     Noë
    Sleutelbeheerder

    nog even een link naar het artikel in Le Parisien: Des milliers de clients SFR

    Waaruit de quote:

    Du coup, ces abonnés se sont retrouvés sans service d’Internet ni de téléphone. Jeudi, la hotline de l’opérateur confirmait que des abonnés se trouvaient bien en attente d’activation de leur ligne, sans donner plus d’information.

    #188025
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat artikel gaat m.i. over ‘overstappers’ waarbij de lijn wel al is afgesneden bij de oude provider, maar sinds de 24e geen lijnen meer geactiveerd worden bij SFR.

    #188026
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je snelle reacties. Ik begreep dat het om oude abonnementen gaat die ze zonder pardon beëindigd hebben waardoor veel klanten plots zonder internet en telefoon zijn komen zitten. Wij hebben een eenvoudig en wat gedateerd abonnement dus vandaar mijn aanname. Maar het leek me als zeer onwaarschijnlijk.
    misschien is er iets bekend over een storing in netwerk? Ik lees wel een enkele boze reactie op het forum van SFR, mensen die uitgerekend met kerst zonder internet en TV zitten. Kan alleen niet echt een structurele stroom van berichten vinden die wijst op netwerkproblemen in regio nord Meuse (55)

    #188027

    Vraag: een oud, gedateerd abonnement, is dat een standaard vaste telefoonlijn met op de twee koperdraadjes alleen het adsl/internet signaal en een adsl filtertje om die twee signalen te splitsen? Geen all-in triple play abonnement? Zo ja, doet de vaste telefoon het wel?

    #188028
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het abonnement is ADSL + telefonie en optioneel TV (niet geactiveerd) En alles loopt via de witte neufbox, ook de telefoon. Telefoon werkt dus evenmin. Er is wel een wifi signaal maar geen verbinding met internet. Mijn vermoeden is dat er een netwerkstoring is maar de berichten die ik daarover kan vinden zijn nogal verwarrend.

    #188029

    Jammer! Met een analoge telefoon had je zelf nog kunnen controleren of de twee koperdraadjes nog verbonden zijn met de telefooncentrale, kiestoon en 48 volt gelijkspanning. Het is er natuurlijk niet het seizoen voor: een tractor met daarachter hoog opgetaste ladingen hooi die en passant wat telefoonbedrading kapot trekt. Maar ook schoonmakers of service monteurs kunnen in een telefooncentrale per ongeluk wat hebben losgetrokken. Wanneer de rest van de omgeving verder geen problemen heeft wordt het toch bellen met de helpdesk van SFR om een verbindingstest uit te laten voeren. Of een ander modem lenen om te zien of de “front-end” van je modem het misschien heeft begeven. Eigenlijk meer iets voor het zomerseizoen wanneer het onweert en spanningspieken op de telefoonlijn net wat te veel zijn voor een modem.

    #188030
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je modem nog wel een adsl verbinding heeft met de centrale, maar geen verbinding met internet, dan zou het een netwerkstoring kunnen zijn. Waarschijnlijker is dat je box gewoon helemaal geen verbinding meer heeft. Je kunt dit nakijken via de webinterface van je neufbox.

    #188031
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Merci, je klinkt als iemand met kennis van zaken!
    Ik ben ook bang dat het een belegering van de dikke telefoonbuffer van SFR gaat worden, helemaal geen zin in!! nuja; vandaag gaan we weer terug om oud en nieuw in LDF te vieren dus maar even moed verzamelen, mijn mobiele telefoon opladen en de strijd aangaan.
    Ik heb inmiddels al wel begrepen dat er heel wat meer mensen zijn met problemen, deze site geeft aardige info maar in de reacties lees ik niet heel specifiek iets voor regio Meuse.

    #188032
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen bedankt voor het meedenken.
    na wat diepgaander onderzoek, ondermeer de modem in, blijkt het inderdaad om een kapotte modem te gaan. Het ding werkt nog wel maar het modemdeel wat dus feitelijk het contact met de buitenwereld moet maken functioneert niet meer.

    Hierover stel ik even een nieuwe vraag, merci!

    #188033
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zal, om maar eens zo’n lelijke Nederlandse term te gebruiken, even wat ’terugkoppeling geven”
    We zijn inmiddels weer wat weken verder en wonder boven wonder werkt ons internet weer. De weg er naartoe was alleen wat hindernisrijk!! Een verslagje:

    Vrijdag: bij aankomst in ons huis meteen maar even met de neufbox naar de SFR winkel in de dichtstbijzijnde stad (Sedan) in de hoop het ding daar om te kunnen ruilen voor een werkend exemplaar.
    Helaas. Ons werd geduldig maar stoïcijns de procedure uitgelegd door een medewerker. Eerst bellen naar dit en dat nummer, keuzemenu optie 2 en van daaruit verder. “Maar de telefoon werkt dus niet meneer” Maar u heeft toch een portable?!
    Bon, aan de slag dus. Thuisgekomen naar het verkregen nummer gebeld alwaar men na een poos wachten en een aantal testjes tot de conclusie kwam dat er geen signaal was. Opsturen die box en na drie dagen is de nieuwe af te halen in de Tabac vlak bij ons dorp. Quelle vitesse!
    Maandag: Nieuw box ingeplugd en…. helaas; niets dan knipperende lichtjes.
    Weer bellen met SFR. Weer dezelfde testen, weer hetzelfde devies. “maar daar zijn we al, de nieuwe box doet het ook niet” Okay, we sturen een monteur, hij zal u bellen rond 18:00. Maar de telefoon werkt niet. Dan belt hij op uw portable. Bon, wilt u wel zeggen dat hij dan eerst 0031 kiest want het is een Nederlandse portable. Doen we.

    Enfin, tot ver na 18:00 uur nog steeds geen monteur gezien of gehoord. Volgende dag opnieuw bellen naar SFR.
    Dinsdag: Zelfde testen, zelfde devies, zelfde respons van ons en dus wordt er een nieuw kabeltje aanbevolen. Even terug naar de Tabac en daar een andere kabel halen. Hebben ze die dan op voorraad?! Nee maar wellicht heeft u geluk. ?! Nouja toch maar even naar de Tabac om te kijken of ze misschien.. nee natuurlijk, weer bellen naar SFR. Zelfde testen, zelfde devies, zelfde respons van ons etc. Er wordt een monteur gestuurd. Morgen rond 15:00, hij belt eerst… Okay zou u dan willen noteren!! dat hij eerst 0031 belt! Ja maar de monteur kan met zijn telefoon niet naar een buitenlands nummer bellen. Ah, dat verklaart een hoop. Dan zeg maar dat hij ongeacht dat telefoontje hoe dan ook komt! We zijn thuis.
    Woensdag: Om 14;00 u staat er een monteur van Orange voor de deur. Orange? Ja het netwerk is Orange. Er was een probleem in de centrale waardoor uw lijn niet werkte. Probleem is opgelost, de lijn werkt weer. Maar de box doet nog steeds niets hoor. Vreemd, ik vermoed dat uw box stuk is. Hij is net nieuw! Tja, soms kun je pech hebben. U kunt het best even bellen naar SFR. Aan de lijn ligt het dus niet?! Nee, niet meer nee!
    We bellen weer, zelfde testjes, zelfde devies, zelfde respons. Wellicht is uw box dan stuk, we sturen een nieuwe. Nee, nee, we gaan naar Sedan naar de SFR winkel en ruilen hem daar om! en wel onmiddellijk. U kunt het proberen maar de kans is klein dat u… Dank voor uw raad, wellicht tot wederhoors, daag.
    Donderdag: In de SFR winkel staat dezelfde jongen ons te woord. Ditmaal hebben we onze knuffelige, sympathiewekkende Airdaleterrier bij ons in de hoop dat die het verschil kan makken. Dat blijkt achteraf een meesterzet te zijn.
    De jongen begint te vertellen wat de procedure is, schrijft het SFR nummer op en geeft aan welke optie je moet kiezen in het keuze menu. Ja, maar; been there, done that en we leggen uit wat we denken dat het meest handig is. Uiteindelijk breekt hij en belt zelf naar het nummer. Hij krijgt van de andere kant van de lijn het advies de box eens om te ruilen want, hoe onwaarschijnlijk ook, hij kon wel eens stuk zijn.
    Gelukkig heeft hij er nog twee op voorraad. En als hij ons die meegeeft zegt hij dat het vooral door de hond komt, hij is dol op honden!
    Thuisgekomen steekt er een pakketje uit de brievenbus. Een nieuwe aansluitkabel, met de groeten van SFR. Ik werp het nieuwe kabeltje bij de overige reservekabels en plug de nieuwe box in met zijn eigen, bijbehorende kabel en wat denk je…
    Het werkt!!

    Kortom, de moraal is: volhouden, volhouden en nog eens volhouden. En als bijsluiter, mocht je wat suïcidaal van aard zijn: niet aan beginnen!!

    Leve onze Airdale Molly

    Molly

    #188034
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi verhaal en het geeft de Nederlandse burger in Frankrijk toch ook moed omdat de weg weliswaar lang, maar uiteindelijk ook succesvol is gebleken. Dank voor je tip over de hond. Ik heb een zwarte Flatcoat, dus die kan ik zelfs voor grotere kwesties inzetten…

    Frans

    #188035

    En zij die nog ergens een oud (?) modem van een echt merk (Netgear, Zyxel, Cisco, Fritzbox, Linksys) in Nederland hebben staan: niet naar de dechetterie brengen, meenemen naar Frankrijk als testapparaat. De ervaring leert dat er met de low-cost modems van de Franse providers vaker dan gemiddeld wat mis is. Herinner me nog overloze discussies over de Inventel/Sagem modems van Orange al weer enige tijd terug. Liever speel ik uit puur pragmatische overwegingen zelf voor storingsmonteur dan in een (bijna) endless-loop van ergernis te raken bij helpdesks. Maar ik snap wel dat niet iedereen daar zin in heeft.

    #188036
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Juist. Maar dan wel even tijdig in je nog functionerende modem duiken om alle gegevens en instellingen te noteren. Zonder die info kom je met een eigen moden niet online.

    #188037
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima tip van Rob. Wel als alles nog goed werkt even je uit Nederland meegenomen modem aansluiten om te kijken of die de reis heeft overleefd (ik spreek uit ervaring, maar wel uit het tijdperk dat ik in Frankrijk nog met een 2400 b/s modem over de telefoon werkte). Ik heb inmiddels al drie keer een Frans modem van Orange moeten ruilen, maar de laatste twee keer ging het vrij gemakkelijk via de Orange-winkel. De truc is vriendelijk blijven en je niet weg laten sturen. Het helpt om het meegenomen kapotte modem op de toonbank te laten staan en die het liefst voor een deel uit een kapot plastic zakje laten steken.

    Frans

    #188038
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uiteraard je reservemodem instellen en testen zodat je die op het ‘moment suprême’ slechts hoeft om te ruilen. Ik heb er inmiddels 3 op reserve…

    Gezien het prijsverschil heb ik zojuist geprobeerd om mijn Orange ‘découverte’ abonnement om te zetten naar Sosh.

    Na het doorklikken van een schier oneindig aantal onoverzichtelijke pagina’s waar je ook nog verplicht wordt om een euro te spenderen aan een sim kaart (staat niet in de reklame), het opzoeken van RIB, ROI, legitimatie, justificatif de domicile etc. terwijl dit uiteraard al lang bekend is bij een bestaande klant eindigt de procedure in ‘handmatige actie nodig, klik hier om gebeld te worden’.

    Niets leek me simpeler dan een bestaande klant omzetten naar een ander abonnement, maar voorlopig geef ik het op.

    #188039
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beetje terzijde: vandaag hoorde ik op de radio dat de “vaste telefoonlijnen” eruit gaan. Reden: de telefooncentrales zijn verouderd. Oplossing: iedereen een DSL-boxje.
    Gaat nog wel even duren, geloof 2020. Uiteindelijk zal toch iedereen eindigen met een internet “dégroupé”.

    Dat van Jako om Orange om te zetten naar Sosh heb ik ook geprobeerd. Ik heb het maar opgegegeven. Heb een Freebox, ga wel voor 2€ per maand een minimaal abonnement kopen. Ik bel bijna nooit en heb geen internet op mijn telefoon nodig.

    Steven

    #188040

    Steven, in een artikeltje in le Figaro staat: le vieux réseau téléphonique sera peu à peu éteint. Dat was me al eerder opgevallen, de laatste vijf jaar is de geluidskwaliteit van onze vaste telefoon alsof we nog in de pioniersfase van 150 jaar geleden leven. Goed, die oude telefooncentrales moeten er dus uit. Blijf je wel zitten met een op het platteland nog veel oudere infrastrucuur, de telefoonbekabeling die vaak al meer dan een halve eeuw in weer en wind poogt de verbinding tussen centrale en abonnee in de lucht te houden. Soms wordt er een stukje vernieuwd, connectors vervangen, een grijze plastic verbindingsdoos boven in een paal weer waterdicht gemaakt. Maar dat gebeurt alleen als het echt niet anders kan. En een burgemeester klaagt dat hij zelfs met de prefectuur geen goede verbinding heeft. En dan staat het centralistische bestuurlijk raderwerk van Frankrijk stil. Zelfs France Télécom / Orange begrijpt dat je dan op je tellen moet gaan passen.

    Wat ik me nu afvraag: wij zitten nog steeds met een kilometer of elf aan telefoondraad tussen ons huis en de NRA (Noeud de Raccordement). Omdat na een kilometer of zes het over en uit is met zo’n hoogfrequent adsl signaal, te zwak geworden, zal ook het moderniseren van de telefooncentrales weinig verandering kunnen brengen in deze natuurkundige wetten. Hoe langer en dunner de bedrading, hoe hoger de frequentie van het signaal dat je er doorheen stuurt, des te groter is de verzwakking. Ook dan blijft een adsl verbinding onmogelijk en kun je dus geen gebruikmaken van VOIP (Voice Over IP), telefoneren via je internetverbinding. Of via je wifi netwerkje appen tot je een ons weegt.

    Wanneer je dan ook in een gebied zit waar je het mobiele telefoonnetwerk op moet zoeken door naar buiten te gaan en op een wat gunstiger hoger gelegen plek hoopt één streepje signaal te zien verschijnen, dan wordt het toch wat lastiger. Niet echt ideaal wanneer iemand voor een noodgeval de dokter, de brandweer of de politie zou moeten bellen. De facto helemaal geen telefoon (meer). Zijn alleen de peripheren de klos? Een primitieve mensensoort dat de vrijwillige keuze heeft gemaakt te gaan wonen in gebieden waar voorheen geen mens zich waagde en dappere ridders in diepe wouden vuurspuwende draken bestreden. Nee, want ook allerlei alarmvoorzieningen in gebieden waar beschaafde, meer ontwikkelde mensen wonen, de stedelijke omgeving dus, werken nog steeds via een betrouwbaar gebleken vast telefoonnet. Om dit terzijde dan toch terug te brengen naar het begin: France Télécom / Orange gooit alle vaste telefoon abonnees er uit.

    #188041
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat een doemdenkerij Rob. De aanname dat de begintijd van telefonie synoniem is voor slechte kwaliteit is denk ik niet juist. In tegendeel; een hoorn met analoge speakers en microfoon in een volumineuze behuizing geeft veel beter geluid dan de huidige digitale lijntjes in blikken behuizing.
    En dat we over moeten op voip of digitaal is nu wellicht een stapje terug maar ook hier(Fr) is t.z.t het koper netwerk vervangen door glasvezel.
    Het enige doem scenario wat dan rest is dat het tempo van al die ‘verbetering’ op z’n Frans zal zijn, of in dit geval als de processie van Echternach, twee stappen voor- en één achteruit.
    Maar als je in Frankrijk zit omdat je met pensioen bent dan is inderdaad misschien afzien, nagelbijten en hopen dat je het nog meemaakt. 😉

    #188042
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het oude analoge geluid biedt slechts een zeer beperkte frequentieband van 300-3000 Hz. De huidige digitale codecs geven ‘HD geluid’, net als bij een CD tot 20Khz.

    Hoe Orange het probleem van de lange afstand tot de centrale exact wil oplossen weet ik niet, maar in principe is het simpel: breng de centrale dichter naar de abonnee. Dit is ook noodzakelijk als je VDSL wilt uitrollen buiten de directe omgeving van de telefooncentrale, dus wellicht wordt dat gecombineerd. Als je bv elke 3 km een versterker/repeater aanbrengt is het probleem weg. Het alternatief is overal glasvezel.

    Voor mobiel bellen gebruik ik de prepaid optie van Leclerc, ben je voor €1,50 per maand klaar en dat bedrag mag je eerst verbellen voordat er extra tikken worden afgeschreven. Werkt zelfs in combinatie met een NL creditcard en, indien gewenst, automatisch opladen als het tegoed zakt onder €3,-

    #188043
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het verdwijnen van de vaste telefoonlijnen geeft ook nog heel andere problemen : bijvoorbeeld de alarmlijn in heel veel liften is een vaste lijn. Het moet nog werken als het gebouw stroomloos is en de andere helft is ingestort. Simpele oplossingen geven ook problemen.
    Ik ben benieuwd wat het wordt. Voorlopig zit ik nog goed met mijn 3G doosje zonder TV.
    wimb

    #188044
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Schijnt ook dat de betaalterminals bij de winkels nog op RTS staan.
    Bij ons hebben ze twee jaar geleden een waterleiding van onze hameau naar het dorp vernieuwd. In die tranchée hadden ze er toch gelijk een glasvezelkabel naast kunnen leggen?
    Nee hoor.

    Steven

    #188045
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja daar zullen wellicht veel regels en vooral veel bureaucratisch doolhof gedoe aan ten grondslag liggen. Bij mij in NL ligt alles in dezelfde goot heb ik pas kunnen constateren, In Frankrijk (bij mij). zijn drie jaar geleden de elektriciteitskabels ondergronds gegaan, wat een operatie was dat zeg!! En dan hebben we nog niet eens zware granietbodem hier.

    Maarja, je kunt in elk geval al overal pinnen in FR, dat op zich is al een wonder. Alleen presteren veel mensen het dan nog steeds om met zeer tijdrovende cheques te gaan betalen. Vooruitgang zit nou niet bepaald in de volksaard. En gelukkig want dat is net één van die dingen die ik zo waardeer in dit land (En waarvan ik dan dus ook af en toe de schaduwzijde ondervind)

    #188046
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vooruitgang zit nou niet bepaald in de volksaard.

    Wat de telefoon betreft valt dat wel mee. Naar ik heb begrepen was Frankrijk een van de eerste landen die een aansluiting op de telefoon verplicht stelde. Dat is dan ook de reden dat er nog steeds huizen zijn met wél een telefoonaansluiting en geen elektriciteit (bijvoorbeeld hoog in de Alpen). En als je ziet dat de telefoon pas echt doorbrak een kleine 100 jaar geleden, dan heeft de ontwikkeling op glasvezelgebied nog wel even tijd.

    #188047
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In dat geval was er destijds een Frans staatshoofd met visie, die zijn uitgestorven.
    Ik vermoed dat er onder de bevolking een heel ander sentiment was over die nieuwerwetse fratsen die bekostigd werd over de rug van de bevolking.

    Nu elke aansluiting zo snel mogelijk verglazen zou een prima stimulans zijn voor de Franse economie. Door het lidmaatschap van de euro is zelfs voor Frankrijk de rente negatief waardoor een dergelijke investering zelfs minder kost dan de aanbesteding en met een beetje lobbyen kan zo’n investering buiten de emu schuld vallen.

    Helaas, staatshoofden met visie zijn uitgestorven.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?