SEPA en de Europese Periodieke Overboeking

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196353
     bosbess
    Deelnemer

    Tot nu toe kon ik niet een periodieke overboeking doen van mijn ING-rekening naar mijn franse bank. Met de invoering van SEPA is dat nu wél mogelijk, een grote verbetering! Gisteren ontving ik naar aanleiding van een email een antwoord-email van de ING met (voorzover van belang) de volgende inhoud:

    “Tweeëndertig landen zullen in de periode tot 2014 over moeten naar het betalen met IBAN.
    ……
    In de periode van 6 mei tot en met eind juni 2013 worden al onze rekeninghouders gefaseerd overgezet naar een nieuwe Mijn ING-omgeving met zogenaamde SEPA-schermen.
    ……
    Europese Periodieke Overschrijving
    Wanneer u iedere maand eenzelfde bedrag naar uw bankrekening in Frankrijk over wilt schrijven, is het aan te raden een Europese Periodieke Overschrijving aan te maken. Met de invoering van de nieuwe SEPA-schermen is dit een nieuwe optie in uw Mijn ING. Hiervoor wijzigt u de frequentie in ‘Wekelijks’, ‘Maandelijks’ of ‘Jaarlijks’. U hoeft uw betaalopdracht dan niet iedere maand opnieuw in te voeren.”

    Binnenkort geldt dat dus voor alle banken in de SEPA-landen (EU plus Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Monaco en Zwitserland).

    #196354
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is mooi! Werd tijd 😉

    #196355
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ben ik blij dat mijn bank dit al twee jaar geleden heeft mogelijk gemaakt. Die ING toch.

    #196356
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met RABO kan het al 15 jaar.
    Die ING toch!

    #196357
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat lijkt me stug. SEPA is er nog geen 10 jaar.

    #196358
     Noë
    Sleutelbeheerder

    BNP idem, dit hele bericht is onzin.

    Peter.

    #196359
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jaap Pijpe op 4/07/2013 22:55
    Dat lijkt me stug. SEPA is er nog geen 10 jaar.

    Met mijn RABO internet bankieren boek ik al automatisch over naar FR sinds ik mijn huis kocht in 2003. Dat heeft niets te maken met SEPA maar alles met de ICT kwaliteiten van de bank. Wel eens van SWIFT gehoord?

    Salutations, Jos

    #196360
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vermoed dat onze Bosbess slachtoffer is van – of medeplichting aan ? – buzz-marketing. Beetje reuring veroorzaken via die zogenaamde social media.
    Vroeger deden we dat via Tupperware-partijtjes.

    Peter.

    #196361
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou beste mensen. Dat SEPA verhaal heeft wel degelijk een inhoud. ING was echt één van de laatste, die een echte SEPA boeking mogelijk maakte. Omdat het verplicht is geworden.
    Kostenkwestie namelijk. Vanuit NL is een SEPA boeking naar een buitenland namelijk kostenloos. Andere boekingen waren dat niet altijd.
    Naar Frankrijk rekenden de Franse banken dan vaak ook nog iets en doen dat met SEPA zelden nog. Ik dacht zelfs dat het niet mag, kosten rekenen.
    Swift is er inderdaaad al heel lang.

    Dat banken nu allen SEPA hebben en sommigen eerder, is dus echt beleid van die banken geweest en heeft niets te maken met een slim ICT systeem of met wel of niet automatisch overboeken.

    Het was, is en blijft een kostenafwegingsbeleid, soms gedwongen door de wet en regels.

    Ik denk dat DAT is waar Bosbess tegen aan is gelopen met ING.

    #196362
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, automatisch overboeken heeft daar feitelijk niets mee te maken. Dat ING automatische opdrachten naar het buitenland nu pas mogelijk maakt zegt iets over het gebrek aan serieuze ICT bij ING, zonder SEPA kan dat ook.
    Ik weet overigens uit eigen ervaring dat het bij de nationale dochter nog veel erger is: tot voor kort slechts een papieren boekhouding.

    #196363
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan, bedoel je met “de nationale dochter” ING Direct in F ? Ik heb daar nimmer papieren van gezien nadat de rekeningen eenmaal geopend waren.
    De site werkt goed, overboekingen heen & weer verlopen prima, kortom : ’n echte internetbank en nog gratis bovendien. En mocht je eens ’n medewerker nodig hebben, dan zijn ze aan de telefoon dermate vriendelijk en behulpzaam, alsof je ’n klant bent.

    Dit is overigens geen buzz-marketing, ik heb geen enkel belang. Maar na de ondervonden ellende en arrogantie bij enkele andere banken vind ik ING Direct ’n verademing. Je moet natuurlijk wel ’n positief saldo hebben 🙂

    Peter.

    #196364
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, ik bedoel Nationale Nederlanden. Nu nog dochter van Internationale Nederlanden Groep.

    #196365
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gaat om periodiek overmaken van NL naar EU en dat werkt ook bij de ABN-Amro op de dag van vandaag niet.
    Enne Jako, bij ING werken zeker serieuze en minder serieuze mensen op de ICT afdeling. Eens werkte ik er zelf echter, ICT wordt aangestuurd vanuit de organisatie en daar zal het wel geen urgentie hebben.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?