SCI met inkomsten uit gites?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193073
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het mogelijk om geld te verdienen met gites binnen een SCI?

    Wij gaan met onze familie een pand in Frankrijk opknappen en willen daar later een flink aantal gites verhuren. Is het in dit geval verstandig om daarvoor een SCI op te richten?
    Mijn dank is groot voor uw respons!

    #193080

    De SCI als middel om een maison de campagne, ooit van grootouders geweest, in de familie te houden en om toerbeurt als vakantiewoning te gebruiken is veel voorkomend. Een tijdlang ook door sommige Nederlandse notarissen aangeprezen als wondermiddel bij de aankoop van une maison secondaire. Voor Fransen veel gewoner dan voor andere EU onderdanen. Nu het erfrecht in Europa langzamerhand op diverse onderdelen gelijk wordt getrokken – versterking van de positie van de langstlevende – is die functie van de SCI niet meer zo noodzakelijk. Het hoofdstuk geld verdienen met een SCI is ingewikkeld, lees de voors en tegens maar eens door op deze website. En wanneer je dan tevens een SARL moet oprichten ben je daarvoor jaarlijks een stevig bedrag kwijt voor de verplichte accountant.

    #193079
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een SCI mag niet exploiteren. Tot de toegestane activiteiten van een SCI behoort aankoop, instandhouding en verkoop van onroerend goed, waarbij onder het onderwerpje ‘instandhouding’ nog wel een grijs gebied zit. Een SCI die als exploitant optreedt wordt door de Franse fiscus gelijk gesteld aan een SARL, incl alle daarbij behorende kosten en verplichtingen.
    Een SCI mag wel het onroerend goed gratis of tegen huur ter beschikking stellen aan zijn aandeelhouders, die vervolgens als privépersoon (dus middels een entreprise individuelle of via een andere constructie) een exploitatiebedrijfje kunnen opzetten.

    Wim

    #193078
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat je twee dingen moet onderscheiden.
    Je gaat met je familie een pand opknappen – eerst wat kopen natuurlijk – en dan later gaan jullie flink investeren en verbouwen.
    Dan is het zeer verstandig om dat als SCI te doen.
    Dat moet dan ook meteen bij de aankoop van het pand.
    Je kunt het niet later meer doen.
    Met anderen – of het nou familie is of niet – iets kopen kan later voor grote problemen zorgen. Je krijgt bijvoorbeeld onenigheid – de één heeft geld nodig en wil verkopen en de rest niet enzovoort enzovoort.
    Heb je voor de SCI gekozen dan is dat éénvoudig en kunnen de aandelen verkocht worden tussen de aandeelhouders zolang de SCI niet zelf wordt opgeheven.
    Je kunt dan dus iemand – zonder bloedvergieten – in onderling overleg uitkopen.

    De exploitatie is van later zorg. Als de tijd gekomen is om te gaan oogsten met die gites zal er toch één van jullie hier gaan wonen om één en ander te regelen.
    Die heeft dan de keuze uit verschillende ondernemingsvormen waarvan de éénvoudigste is inschrijving als auto-entrepreneur. Het mooie daarvan is dat je er meteen een ziektekostenverzekering bijkrijgt.

    Maar dat is van later zorg. Maak een stappenplan en begin er mee de opzet bij de aankoop van het pand juist te krijgen.

    Succes er mee.

    Oom Kees

    #193076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank Rob, Wim en Kees!

    Wij gaan met de hele familie (alle partijen van de evt. SCI) in het pand wonen, en willen onze hoofdinkomsten uiteindelijk uit de gites halen.
    Het is inderdaad ook zo dat wij bij de verbouwing veel geld in het pand stoppen, en pas daarna de gites kunnen exploiteren.

    Van Wim en Rob begrijp ik dat het exploiteren van de gites niet kan met een SCI.
    Op de website van Rob lees ik:

    “SCI winsten kunnen worden belast op de vennootschapsbelasting, een vast tarief van 15% over de eerste € 38.120 van de inkomsten en 33,33% voor het overschot, en er zal geen belasting rechtstreeks voor rekening van de deelnemingen. Deze optie is bijzonder voordelig voor eigenaars belast in de hogere belastingschijven van de inkomstenbelasting.”

    Uit deze tekst begrijp ik dat de inkomsten van de SCI inderdaad worden belast met vennootschapsbelasting. Is dit wat Wim bedoelt met ‘gelijkstelling aan SARL’?
    Is het oprichten van een SARL dan de te overwegen optie?

    Van Kees begrijp ik dat de exploitatie van de gites ook later kan worden vormgegeven en dat het aankopen in SCI verband de aan te raden vorm is.

    Is het volgens jullie inderdaad mogelijk om de exploitatie later (na de verbouwing) vorm te geven?

    Het is mij nog niet geheel duidelijk, en zou enorm dankbaar zijn als jullie nog iets verder op de hierboven toegevoegde info over onze situatie in willen gaan.

    Nogmaals en wederom bij voorbaat, ontzettend bedankt voor jullie respons!

    Tijm

    #193077
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bsete Tim,

    Ik laat het nu even aan Rob en Wim om verder antwoord te geven op je vragen.

    Ik heb mijn visie gegeven – voor wat het waard is – en ik kan daar op dit moment weinig verder over zeggen als dat het mijn visie is eerst de aankoop en de investeringen en de verbouwing allemaal in orde te maken – en dat op grond van de gecompliceerde eigenaarsconstrucie in de vorm van een SCI te doen – en je dan verder later zorgen te maken over de vorm van de onderneming en hoe dat het beste te regelen valt met belastingen etc. als er inderdaad wat verdiend gaat worden op de verhuur van de gites.

    Naar mijn bescheiden mening staan die twee los van elkaar.

    En ik wacht ook met belangstelling het advies van de experts af.

    Groetjes en good luck

    Kees

    #193075
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tim.
    Om op het eerste deel van je vraag in te gaan: Dat valt niet mee.
    Om je hoofdinkomen met de hele familie uit de verhuur van gites te halen.
    En dat zijn wel de belangrijkste vragen, die van de ondernemingsvorm komt pas daarna.

    Daarbij zie ik dat heel veel gites slecht gevuld zijn, er zijn er ook zo enorm veel.
    Als ik om me heen kijk, of tv programma’s bekijk, zijn heel veel NL’rs van plan een gite te beginnen in Frankrijk. Of hebben dat al gedaan. Met het idee dat er daarna een tijd van voorspoed en welstand aanbreekt. Maar de markt is wel vol.

    Jonge mensen gaan allerlei internet ruil/leen/bezoek huizen plannen aan, en er is een enorm aanbod. Ook buiten Frankrijk… Je moet dus een top locatie hebben,maar ook dan is er voor de klant heel veel keuze, ze kunnen rustig de een met de ander vergelijken. Het overdenken waard.

    #193074
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Frankrijk is het, door de manier waarop het belastingsysteem is ingericht, bijna altijd verstandig om het eigendom en de exploitatie van een pand volledig te scheiden. Niet iedereen die eigenaar is (in dit geval: aandeelhouder van de SCI) hoeft betrokken te zijn bij de exploitatie en andersom: iemand die bijdraagt aan de exploitatie hoeft niet per definitie mede-eigenaar te zijn. Tussen eigendom en exploitatie zit een commercieel huurcontract (bail commercial), waarvan het aan te bevelen is dat de huur minimaal gelijk gesteld wordt aan de te verwachten kosten van de SCI (belasting, verzekering, groot onderhoud, eventuele financieringslasten). Als de huur hoger is kunnen de eigenaren worden beloofd met snelle terugbetaling van hun geïnvesteerde geld of een dividenduitkering. Of de SCI kan daarmee een reserve aanleggen voor verwachte toekomstige onderhoudskosten
    Vaak worden verbouwingskosten door de exploitant gedragen vanwege de aftrekbaarheid als bedrijfskosten.
    De exploitatie kan in verschillende bedrijfsvormen worden ondergebracht, afhankelijk van de ambitie, omzet, gevoel voor aansprakelijkheidsrisico etc. Een SARL is één van de vormen, maar lang niet altijd de beste vorm. Andere bedrijfsvormen die ik in een dergelijke situatie heb opgericht zijn: EI, EIRL, SAS, SASU, EURL en SNC, om van de verschillende landbouw-varianten nog maar niet te spreken. In zijn algemeenheid kan daar dus weinig van gezegd worden.

    Wim
    Wim

    #193081
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geweldige info heren; Dank jullie wel!!

    Wij hebben er voor gekozen om dus een SCI op te zetten voor de koop van het pand.

    Wij verwachten komende week het Compromis de Vente te ontvangen van de makelaar.
    Het CdV is dan ook door de makelaar opgezet, en zal NA onze handtekening worden overgedragen aan de notaris. De notaris gaat vervolgens onze SCI opzetten en de zaken verder regelen.

    De makelaar wil dat wij de 10% van het aankoopbedrag overmaken naar een rekening die hij beheerd. Dit is ons sterk afgeraden omdat dit normaal gesproken naar de notaris wordt overgemaakt. Wij vinden het zelf ook geen fijn idee dat het geld niet bij een neutrale partij wordt geparkeerd. Raden jullie dit ook af?

    Voordat wij het Compromis de Vente zullen tekenen willen wij het onherroepelijk door een expert laten checken. Is er iemand die dit voor ons wil doen?
    En wat zijn daarvan de kosten?

    Wij horen het graag van jullie!
    Bij voorbaat ontzettend bedankt,

    Tijm

    #193082
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Slecht idee. Weliswaar mogen makelaars ook compromissen de vente schrijven, maar in mijn ervaring zijn die over het algemeen slechter dan een compromis de vente door de notaris opgesteld (slordiger, incompleet en vooral bedoeld om de belangen van de makelaar te beschermen). Dus gewoon voorstellen aan de makelaar dat de notaris het contract opstelt en dat de aanbetaling op de derdegeld-rekening van de notaris wordt gestort. Hoe meer een makelaar daartegen protesteert, hoe groter je argwaan zou moeten zijn.
    Vergeet niet dat je als koper het recht hebt om de redacteur van het compromis de vente aan te wijzen (al claimen veel makelaar dat zij automatisch dat recht hebben als ze door een verkoper zijn ingeschakeld: dat is pertinent NIET waar!).
    Voor meer info zie: http://www.compromisdevente.info

    Wim

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?