Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2017 om 23:50 #201916NoëSleutelbeheerder
Via via kwam ik dit filmpje tegen :
Niet iets om honderden schroeven weg te werken, maar in een enkel geval kan het een goede oplossing zijn.
wimb13 februari 2017 om 07:50 #201917NoëSleutelbeheerderDat lukt hem met dit beukenplankje maar bij de meeste houtsoorten kun je dat wel vergeten.
Proppen is de meest makkelijke en onzichtbare manier, en in geval van nood is de schroef altijd terug te vinden.Cees.
13 februari 2017 om 10:19 #201918NoëSleutelbeheerderHet leek mij wel geschikt om een vurenhouten vloerdeel onzichtbaar met een flinke schroef vast te zetten.
Dat terug vinden is een ander probleem. Ik maak van elk stukje wel tien foto’s, daarop is alles te zien, maar helaas, ik heb te veel foto’s. Hoe vind je die terug ?
wimb13 februari 2017 om 11:06 #201919Wimb, foto’s printen, perforator en in een ouderwetse Leitz ordner …….Nog nooit een ordner crash meegemaakt, werken ook zonder elektriciteit en naderhand kun je nog dingen (rev 1, rev 2) in de kantlijn erbij schrijven.
13 februari 2017 om 12:01 #201920NoëSleutelbeheerder[…] Dat terug vinden is een ander probleem. Ik maak van elk stukje wel tien foto’s, daarop is alles te zien, maar helaas, ik heb te veel foto’s. Hoe vind je die terug ?
Het is alles een kwestie van je bestanden goed organiseren; desnoods moet men een codering toepassen.
Voorbeeld:
Huizen\huis Frankrijk\binnen\beganegrond\séjour\renovatieHeeft niets met schroeven wegwerken te doen, maar omdat deze vraag hier opkwam.
U hoeft het niet te lezen, te accepteren, toe te passen …En nog steeds die koeienletters bij quotes.
13 februari 2017 om 13:29 #201921NoëSleutelbeheerderBonjour,
helaas, ik heb te veel foto’s. Hoe vind je die terug ?
wimbHet is alles een kwestie van je bestanden goed organiseren; desnoods moet men een codering toepassen.
Een beetje off-topic qua wegwerken van schroefkoppen, dus bij voorbaat excuses, als u wenst kan ik hiervoor een nieuw draadje openen. Ik werd getriggerd door dit onderwerp omdat ik met deze materie in mijn vorige incarnatie als IT-er veel te maken heb gehad.
Het ordenen van ongestructureerde informatie zoals foto’s door middel van een codering stuit eigenlijk altijd op problemen. Bijvoorbeeld, men maakt aparte mappen op basis van wat op de foto staat. Stel, een map “huisdieren”, een map “bouw” en een map “tuin”, ik noem maar iets. Dan gaat een foto van Jodocus de kat in de map “huisdieren”, een foto van het betonstorten voor de fundering van de nieuwe tuinmuur in de map “bouw” en een foto van de uitlopende perzikboom in de map “tuin”. So far so good.
Echter, wat gaat er gebeuren met foto’s waarop Jodocus de kat in de perzikboom zit, of schattig poseert op de zojuist gebouwde tuinmuur? Komt die foto in de map “huisdieren” of één van de mappen “bouw” of “tuin”? Of (de allerslechtste oplossing) in meerdere mappen?
De praktijk leert dat tweedimensionale coderingen (zoals bestanden in mappen) nooit goed werken voor multidimensionale ongestructureerde informatie zoals foto’s. Of anders gezegd, uw fotoverzameling kan een oneindig aantal onderwerpen bevatten en elke foto kan meerdere onderwerpen bevatten, dus elk dimensioneel beperkt systeem van ordening gaat op den duur vastlopen.
De uitweg uit dit dilemma is de zogenaamde metadata, wat zoveel wil zeggen als “gegevens over gegevens”.
In Microsoft Windows ziet u de metadata van uw foto’s door met een rechts-muisklik de “eigenschappen” (properties) van het .jpg fotobestand te openen. Onder “details” ziet u allerlei informatie over de foto, zoals wanneer deze is genomen, met welke camera, enzovoort. De zogenaamde EXIF gegevens. Een aantal van deze velden kunt u bewerken, waaronder de “labels” (tags) van de foto. (Onderstaand voorbeeld is een .doc bestand)
In het “labels” (tags) veld kunt u de nodige trefwoorden invullen voor het onderwerp van de foto. Dus verdergaand op bovengenoemde voorbeelden, de trefwoorden “Jodocus, boomgaard, perzikboom, tuinmuur, bouw” neemt u op in het “labels”(tags) veld. Dit zorgt ervoor dat uw foto’s op die trefwoorden doorzoekbaar zijn. Als u in de zoekfunctie van Windows Verkenner (Explorer) nu het trefwoord “Jodocus” opgeeft krijgt u keurig alle foto’s waarin “Jodocus” in de lijst met labels voorkomt. Geeft u “tuinmuur” op, dan idem de foto’s van de tuinmuur. In beide verzamelingen komt de foto van Jodocus de kat op de tuinmuur terug.
Bovenstaande dingen kunt u zonder meer met de standaard Microsoft Windows verkenner (vanaf Windows 7) doen zonder extra software. Op Apple en Linux vindt u vergelijkbare mogelijkheden. Bovendien is er de nodige software, zowel betaald als freeware, om gemakkelijk metadata te kunnen bewerken in grote fotoverzamelingen. U voegt éénmalig de nodige trefwoorden aan de labels (tags) toe en de foto blijft tot in lengte van dagen gemakkelijk terug te vinden.
Persoonlijk maak ik elke kalendermaand een nieuwe map en dump daar simpelweg alle foto’s in die die maand gemaakt zijn, met de digitale camera of één van onze telefoons. Die map per maand doe ik uitsluitend om te voorkomen dat ik enorme hoeveelheden foto’s in één map krijg want dat wordt op de duur onhandelbaar. Ik doe niets aan de namen van de foto’s, maar vul uitsluitend wat trefwoorden in de labels (tags) in.
Als ik iets zoek wat op een bepaald moment gebeurd is, zoek ik even in de map van de betreffende maand. Alle andere dingen zoek ik op basis van trefwoorden.Hopelijk helpt deze informatie bij het onder controle krijgen van uw fotoverzameling.
Salutations, Jos
13 februari 2017 om 16:15 #201922NoëSleutelbeheerderBedankt, Jos,
nuttige informatie.
Ik ga meer tags toepassen.14 februari 2017 om 14:21 #201923NoëSleutelbeheerderAls je veel foto’s hebt, dan is het niet te doen zonder een programma. Lightroom is erg geschikt, voor het bewerken -je kan stappen terug in het bewerkingsproces- en het taggen van foto’s. Een goede folder organisatie is je eerste stap.
Het tegenovergestelde van onzichtbaar wegwerken van schroefgaten komt ook voor: buitenwerk verzinkte schroeven dek ik wel af met een transparante siliconenkit. Zo kan er geen water in blijven staan en je ziet de schroef.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.