Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2013 om 13:18 #200324NoëSleutelbeheerder
Waarde Bricoleurs,
Momenteel ben ik een open haard aan het bouwen. Door mijn lokale omstandigheden ben ik gedwongen ter hoogte van de bovenzijde van de monding van de haard een betonnen ringbalk te maken. Die ringbalk is nodig om het metselwerk te kunnen voorzetten en de schoorsteen op te vangen.
Ik heb me laten voorlichten over de mogelijkheden en men raadde aan om vier poutrelles te plaatsen op het bestaande metselwerk, nu 90 cm hoog, en die per stuk te versterken met twee staven rond 10 die zullen worden meegestort. Leek me allemaal erg stevig gedimensioneerd, maar ik ga het advies volgen.
Simpele lateien (linteaux) kan ik niet gebruiken om twee redenen: ik heb te weinig opleggingsoppervlak voor de lateien en de ene latei zou kruiselings over de andere latei geplaatst moeten worden.
Ik wil aan de balk een profiel storten waarin ik de kap van de vuurplaats kan laten zakken. Rondom, behalve aan de voorzijde natuurlijk, worden de gemetselde wanden bekleed met vuurvaste steen.
Waarom een kap boven de stookplaats die uitmondt in een RVS tube? De wanden van de open haard worden dubbelwandig uitgevoerd. Het idee is een soort van een insert van eigen makelij.
Het aan te storten profiel zal door de later aan te brengen vuurvaste bekleding in ieder geval niet in direct contact met vuur komen.
1. Moet ik in verband met uitzetten en krimp van de balk nog maatregelen treffen?
2. Bestaat de kans dat na enige jaren uitzetten en krimp de beton gaat afbrokkelen?
3. Indien de kans op 2 groot wordt ingeschat volstaat het dan om het gewapende profiel in vuurvaste beton uit te voeren?Graag jullie wijsheid in deze!
Jeroen B, 62
11 januari 2013 om 17:41 #200329NoëSleutelbeheerderBonjour Jeroen,
Ik wil graag met je meedenken maar uit je beschrijving krijg ik “het beeld” nog niet voor ogen.
Kun je wellicht een foto, schets of tekening plaatsen die wat verduidelijkt? Je kunt heel gemakkelijk een plaatje vanaf je eigen computer uploaden met de “images->choose file” knoppen onderaan het scherm als je een bericht typt.Salutations, Jos
12 januari 2013 om 00:32 #200330NoëSleutelbeheerderIk ga er van uit dat de kap gewoon boven het vuur hangt en dus erg warm wordt. In dat geval:
Ik zou er voor willen pleiten om de stalen kap min of meer los op de betonnen rand te leggen. Dus bijvoorbeeld in een wat te ruime sponning. Die sponning kan je weer afdichten met speciaal kachel afdichtingsband of kachelkit als dat nodig zou zijn.Zeker geen lintels toepassen, die kunnen niet tegen deze hitte! Sowieso is beter dat de betonnen rand (en de wapening) doorgaat in de hoeken.
Verder snap ik nog niet wat er aan de buitenzijde van de betonnen rand zit. Isoleert dat de warmte?
De insert is dubbelwandig zeg je. Wordt het beton dan eigenlijk wel echt warm?
Toepassen van hittebestendig beton is wel beter, maar lastig aan te brengen. Wellicht kan je volstaan met een afwerklaag van hittebestendig beton?12 januari 2013 om 20:32 #200325NoëSleutelbeheerderHeren,
Dank voor de eerste adviezen. Ondanks een gisterenavond aan mijzelf gegeven spoedcursus google sketch is het me niet gelukt een bruikbare tekening te maken. Mijn smartphone is smarter dan ik ben want het lukt me niet het ding gemaakte foto’s te ontfutselen en te uploaden.
Petit arbre heeft het juiste beeld en denkt in de richting die mij ook voorstond. De kap wat losjes in de sponning laten zakken ivm uitzetting lijkt mij een goede suggestie.Wapening de hoek om laten lopen was ik ook al van plan. Ik heb eraan gedacht om de sponning, die ik gisteren profiel noemde, van vuurvaste beton te maken en deze door middel van doorlopende wapening te verbinden met de ringbalk. Levert dat problemen op, vuurvaste beton als start en doorstorten met gewone beton?
De bekisting krijgt ter hoogte van de sponning, die onderaan de balk zal komen, een deksel zodat ik goed kan zien of alles lokaal is volgestort. Is de sponning vol, dan deksel erop en doorgaan met het storten van de balk. Aan de buitenzijde van de sponning zit de ringbalk. Dimensies ongeveer 14 breed en 20 hoog.
De ringbalk zelf vormt in de opgaande lijn van de schoorsteen een soort extra hoge steen in het metselwerk. Ter plaatse van de ringbalk zal de schoorsteen, die gestuct zal worden, dus redelijk warm kunnen worden. Denkelijk zal dat ook wel wat scheuren in het stucwerk kunnen opleveren.
Nog ten overvloede voor het beeld van Jos. Er komt lucht binnen via twee roosters in de “achterste” achterwand die uitmonden in de spouw tussen de twee achterwanden, die lucht wordt verwarmd en stijgt op in de rookgasvrije ruimte boven de kap. Via andere roosters zal de warme lucht worden afgevoerd.
De kap sluit rookgasdicht aan op de RVS tube die in het gemetselde schoorsteenkanaal “hangt”. Een en ander zal moeten gaan werken volgens het convectie-principe. Of dat zo is, zal de tijd moeten leren.
De kap zelf wil ik met vuurvaste mortel bekleden om hem meer massa te geven. De gedachte daarachter is dat de kap dan langer warmte zal blijven stralen.
Jeroen B, 62
P.S. de knoppen “snel reageren” boven het bericht werken bij mij niet. Ik gebruik Firefox. Ongetwijfeld doe ik iets niet goed.
13 januari 2013 om 00:05 #200326NoëSleutelbeheerderIk zou de hele constructie eerst in concept bouwen en testen. De vraag is namelijk altijd of de trek wel voldoende gaat worden. Dat is naderhand soms wel wat te verbeteren door schotjes en dergelijke, maar het kan je ontwerp wel een beetje verpesten.
Het is wel zaak om de kap zeer goed af te dichten. Anders krijg je rook in de kamer. Ik zou een klein stalen L-profiel (van 1 x 1 cm) instorten in de betonnen rand. Dat L-profiel vormt dan de sponning waarin de kap staat. Dan heb je mooie rechte randen om af te dichten én twee dezelfde materialen om af te dichten.
De kap insmeren zou ik zeker niet doen. Zeer grote kans, of eigenlijk zekerheid, dat alles snel loslaat. Beter is om dan ook de kap dubbel uit te voeren. Bijvoorbeeld met een plaat van gips. De kamer wordt meer dan warm genoeg door je roosters. De kap mag dan best relatief koel blijven. Is ook beter voor de kaarsen op de schoorsteenmantel 😉Verder stelde je nog voor om de ringbalk in twee soorten beton te storten. Niet doen. De aanhechting is vaak problematisch. Gevolg is dat er een scheur tussn de twee lagen komt. Gebruik gewoon zo’n L-profiel als hierboven beschreven. Als later blijkt dat dit nog te warm wordt kan je er voor kiezen in dat L-profiel nog een warmtebarriere in te bouwen, bijvoorbeeld zo’n kachelband.
Ik wil wel straks wat foto’s zien van het resultaat!PS: Wapening in de hoeken omzetten kan je doen door steeds wapening in U-vorm te buigen en deze kruiselings/ haaks op elkaar te leggen. Kan alleen als de balk voldoende breed is.
PS 2: Vergeet niet een CO2 detector te monteren.
13 januari 2013 om 01:07 #200327NoëSleutelbeheerderPetit Arbre,
Dank voor de snelle respons. Een paar opmerkingen mijnerzijds.
Een L profiel kan een heleboel bekistingswerk besparen. Daar ga ik zeker over nadenken.Al houd ik wat zorgen over het mogelijk loskomen van het l-profiel door de regelmatige verwarming en afkoeling.Afsmeren kap heb ik bij mijn buiten open haard 6 jaar geleden al gedaan. Ik heb 1 cm-gaas om de kap heen gespannen en een laag van ongeveer 3 cm vuurvaste mortel aangebracht. Nog steeds scheurloos aanwezig en geeft een enorme warmte af aan de ruimte waarin de open haard zich bevindt. Alleen de vuurmond is in de gevel ingebouwd, de haard zelf is inpandig.
Uw opmerking over het laten doorlopen van de wapening begrijp ik niet. Ik heb 4 haakse bochten in mijn ontwerp. Ik ben tot op heden gewend om in dergelijke situaties met een plooi-ijzer staafjes van rond 6 haaks te buigen en deze staafjes vast te maken aan de zwaardere rond 10 staven. De rond 10 staven laat ik dan koud tegen elkaar eindigen. Dat volstaat toch ook is mijn gedachte.
CO2 detector is reeds aanwezig! Zeker n.a.v. de opmerkingen die Taciturne hier wat langer geleden over heeft gemaakt. Ik heb recent een reuzensprong voorwaarts in de tijd gemaakt door van een inwendig weggebrande potkachel uit de jaren 20 over te gaan op een kolenkachel uit de jaren 50. Veel prettiger wat onderhoud van het vuur betreft. Al is de Beckers kachel die ik heb moeilijk aan te krijgen.
En als de laatste uw eerste opmerking. De definitieve bouw is tegelijk de test. Het vergt me teveel moeite en tijd om de haard is als ontwerp te bouwen en te testen, al valt daar zeer zeker veel voor te zeggen. Werkt de convectie gedachte niet, dan heb ik in ieder geval een hele veilige schoorsteen.
Jeroen B, 62
13 januari 2013 om 03:13 #200328NoëSleutelbeheerderCO2 detector =CO detector
janv
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.