rijden op de Boulevard Périphérique

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede dag,

    Ik heb een vraag over het invoegen op de Boulevard Périphérique in Parijs.
    Iedereen weet waarschijnlijk wel dat het invoegende verkeer van rechts voorrang heeft, maar hoe is de voorrangs regel wanneer je van links invoegt? Dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je in noordelijke richting van de A6a in moet voegen op de A6b. Een invoegstrook is er eigenlijk niet.

    groetjes,Gert

    #190760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb ik het nu mis?
    Invoegend verkeer (van een oprit komend) moet volgens mij steeds voorrang verlenen, of die oprit nu van rechts of van links is.

    #190761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze tekst is van Wikipedia
    De boulevard Périphérique wordt tegenwoordig niet meer als autosnelweg beschouwd. Grote delen kennen geen vluchtstrook, de op- en afritten zijn slechts kort, en verkeer van rechts dat van de opritten komt heeft voorrang.

    Tot voor kort dacht ik dat de boulevard Périphérique een autosnelweg was,totdat ik een bijna aanrijding had.Toen ben ik dit gaan nazoeken en kan ik dus in verschillende bronnen vinden dat van rechts voorrang heeft.
    Ik heb een keer de A6a genomen omdat er voor de A6b een lange file stond.
    Echter daar waar je weer invoegt op de A6b gaat dit op een nogal onverwachte manier.
    OP de linkse baan zonder invoegstrook.

    #190762
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    De Boulevard Péripherique is officieel een route departementale (RD) en geen voorrangsweg. Dus vergelijkbaar met wanneer je door het FR platteland rijdt via de RD zoveel en andere wegen kruist. Als de betreffende RD niet expliciet als voorrangsweg is bewijzerd heeft verkeer van rechts voorrang. Dat de Péripherique een hele grote RD is verandert niets aan het principe.

    Voor het overige geldt overal en altijd dat op “wegen van gelijke rangorde” rechts voorrang heeft. Daar kan met borden van worden afgeweken maar dan zijn het geen wegen van gelijke rangorde meer. 😉

    Overigens had ik altijd het idee dat in Parijs het rechts van de brutaalste, snelste of sterkste geldt, en dat verkeersregels niets méér zijn dan goedbedoelde doch vrijblijvende aanbevelingen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben begrepen. 😕

    Salutations, Jos

    #190763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens had ik altijd het idee dat in Parijs het rechts van de brutaalste, snelste of sterkste geldt, en dat verkeersregels niets méér zijn dan goedbedoelde doch vrijblijvende aanbevelingen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben begrepen.

    Oui oui,motoren hebben altijd voorrang,mogen aan alle kanten inhalen en er geld geen snelheid beperking voor.En maak vooral plaats voor deze coureurs!(is even wennen,maar dat maken ze je wel duidelijk)

    Maar ik behoor dus netjes voorrang te verlenen wanneer ik op de linkse baan moet invoegen zonder invoegstrook.Ach,is even wennen.

    groetjes, Gert

    #190764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eigenlijk is het meer: zorgen dat je à tempo aan komt rijden en je er tussen kunt wringen. Voorzichtig, want we willen hier geen mensen kwijtraken, maar een beetje brutaal, want je bent in Parijs, waar recht en rechts (zelfs door Jos) soms door elkaar worden gehaald -)

    #190765
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem bijna altijd in Parijs de route périphérique intérieur als ik naar midden-Frankrijk rijd. Alleen als ik aan de noordkant van Parijs de ’tegenliggers’ in de file zie staan om de stad uit te komen, neem ik de Francilienne (A104), omdat vrijwel altijd dan ook aan de zuidkant het verkeer vast staat. Verder heb ik ervaren dat bij grote drukte in Parijs het loont om de meest rechter rijstrook te nemen. Die rijdt vrijwel altijd nog wel door. Door de drukte zijn de opritten meestal geen probleem. Het ritsen is daar als het ware uitgevonden. Wel blijven opletten, want ook de Parijzenaar is niet altijd voorspelbaar. Verder kies ik altijd de A6a (een afslag na de A6b). Meestal kun je dan zwaaien naar de mensen in de file op de A6b.
    Frans

    #190766
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom bij file niet over de A86 west, via de ‘Duplex’ tunnel? Verkeer hoger dan 2 meter en motoren niet toegestaan, dus per definitie is de westelijke rondweg rustiger dan de oostelijke A86. Uitzonderingen door ongevallen daargelaten. zie: http://www.duplexa86.fr

    #190767
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad Jako. Die nemen we vrijwel altijd sinds de opening. Kost een beetje ( rond de € 6.50 tot € 9) maar dan heb je ook wat.

    #190768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Via de westkant over de A86 lijkt mij zo erg om qua kilometers. Tenminste, voor ons die naar de A77 moeten (een weg die ’s zomers en ’s winters rustig is te rijden én met schone parkeerplekken om koffie te drinken).
    Frans

    #190769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem op weg naar de Auvergne (63) om bij de heerlijke A77 te komen nu altijd de N104, De Francilienne dus. Nooit echt druk en er zijn supergoedkope tankstations. Is wel een beetje om, maar dat heb ik er graag voor over.

    (Oeps, dit ging over de BP. Dan houd ik het hierbij ;))

    #190770
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Francilienne (N104 -> A6) is voor mij precies 20 km langer dan de route via de BP (met de ANWB-routeplanner uitgerekend). Dat zou een kwartiertje reistijd schelen als beide routes even snel gereden kunnen worden. Maar alle theorie vervliegt als er een auto voor je na wat buitelingen dwars op de weg gaat staan. Op beide routes hebben we dat meegemaakt. Eerlijk gezegd wissel ik vooral van route om weer eens een ander uitzicht te hebben. We rijden namelijk zo’n 14 keer per jaar van of naar Midden-Frankrijk.
    Frans

    #190759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor mij (A10-A1) duurt de route via A86 west slechts 13 minuten langer dan de péripherique zonder file. Die route via de Francilienne duurt bijna een uur langer dan een fileloze BP en met al die wisselingen vind ik het ook niet comfortabel rijden.

    Het handigst blijft autonavigatie die in real time de files meeneemt in de berekening, zo kwam ik vanzelf bij die ‘Duplex’ uit. (zelfs toen die pas half-af was.)

    #190771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik geef een duif nog voorrang op de BP 🙂 en blijf altijd op de rechter baan rijden, die rijdt meestal het het snelste.
    Iemand ooit wel eens geprobeerd om dwars door Parijs te rijden ipv over de BP??? en hoe beviel dat??

    #190772
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeker! Er waren rugbywedstrijden in Parijs en op de borden stond aangegeven dat er enorme files waren die uren reistijd zouden kosten. Dus op de GPS dwars door Parijs gereden, van noord naar zuid. Zo zie je nog eens wat! We waren er in iets meer dan anderhalf uur doorheen.

    #190773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    gebruik regelmatig de BP en mijn ervaring is dat vooral het zuid-noord traject de linkerbaan het snelst gaat, geen last van in-of uit-voegend verkeer.
    “go with the flow” is het motto, ook als men links 100 of 110 km/h gaat, dan bezorg je het minst vertraging in de flow van het verkeer.
    Het noord-zuid traject is meer gevoelig voor vertragingen en daar zit ik bij uitzondering wel eens op de rechterbaan (omdat het iets sneller gaat).
    Trouwens nu we het hebben over op de linkerbaan rijden van de snelweg, de praktijk laat zien dat er minder gevaar en dus ongelukken zich voordoen op de linkerbaan dan de rechter van de snelweg, wel begrijpelijk want op de rechterbaan heeft men veel meer te maken met in en uitvoegend verkeer van op en afritten, plus degene die vanuit die rechterbaan een voorligger inhalen, wat het allemaal wat onrustiger maakt.
    Vandaar mijn voorkeur voor de linkerbaan (kost je af en toe wel wat punten per jaar op het rijbewijs als de “flow” boven de limiet gaat, maar voila…..).

    Peter

    #190774
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een bruikbare tip is dat ik altijd tussen 12 en 14:00 uur op de BP probeer te zijn, dan zijn de meeste Fransen aan de lunch bezig en is er beduidend minder verkeer op de weg.
    Dat scheelt me soms een half uur in tijd dat ik er minder over doe om de BP te passeren.

    Peter

    #190775
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marrieta, is het een herhaling waard??

    #190776
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb gekeken naar een filiaal van Orange langs de route die ik rijd. ( Ik rij altijd via de A77 en voorbij Moulins de N79 naar Saint Eloy Les Mines . Dit is een rustige weg en minder tol dan de A71. )
    In Nemours langs de A6 is een filiaal van Orange . Toen ik daar eens goed naar keek zag ik dat de weg vanaf Charles De Gaulle naar Nemours binnen door (via A104 >A105> Melun>Fontainebleau) even lang is als over de Boulevard Péripherique namelijk 103 Km , het kost alleen 6 min extra.
    Deze route kan wel eens sneller en voordeliger zijn want ik denk dat de file kans kleiner is dan door Parijs en je komt later op de A6 ,dus waarschijnlijk minder tol.
    Heeft iemand ervaring met deze route?
    Overgens ga ik de Domino opladen bij Survilliers- Fosses afslag 7 van de A1 dan heb ik voor Parijs de actuele file’s, en als er een lange rij voor de tolpoort staat neem ik afslag 8.
    Gert

    #190757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ tommie: Alleen in geval van grote drukte. Ik zou het niet voor de lol proberen als het op de periferique niet al te druk is.

    #190777
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Nemours langs de A6 is een filiaal van Orange. Toen ik daar eens goed naar keek zag ik dat de weg vanaf Charles De Gaulle naar Nemours binnen door (via A104 >A105> Melun>Fontainebleau) even lang is als over de Boulevard Péripherique namelijk 103 Km, het kost alleen 6 min extra.
    Deze route kan wel eens sneller en voordeliger zijn want ik denk dat de file kans kleiner is dan door Parijs en je komt later op de A6 ,dus waarschijnlijk minder tol.
    Heeft iemand ervaring met deze route?

    Ja, ik heb hem wel eens genomen. Terug van de A77 uit midden Frankrijk (63). Het is weer eens wat anders. En vaak staat op de A6 na de afslag Melun een file richting parijs, vooral op zondag, heb ik ervaren. Dan wil ik wel eens deze route nemen. Ik kijk onderweg op de App ‘Sytadin’ of er file staat, en dan maak ik mijn keuze.
    Wel een rare gewaarwording: Op de D607 Nemours – Fontainebleau – Melun staan schaars geklede dames langs de weg. Eerst had ik niet door waar om dat was. Totdat het er wel heel veel waren… Ach, het is weer eens wat anders 😉
    Nadeel van deze route is wel dat je dwars door Melun heen moet voordat je op de A5b komt, en dat kost ook de nodige tijd en moeite. Maar het is beter dan een vette file op de A6

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?