renteinkomsten op belastingformulier

Dit onderwerp bevat 21 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197459
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,
    Ik zit weer te zoeken en te puzzelen op het blauwe en rose formulier, waar ik de ontvangen rente uit Nederland moet invullen, dusin welk hokje.
    Het is minder dan 2000€.
    Kunnen jullie mij daar wat over zeggen ?
    Ik zag dat de formulieren weer anders zijn geworden.
    Alvast dank, AnneMiek

    #197460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    AnneMiek, ik ben nog niet zo ver en zit nu in Het Noorden. Mocht er geen antwoord komen, zal ik u in de loop van komende week berichten.

    Peter.

    #197461
     Noë
    Sleutelbeheerder

    DANK JE !!!!

    #197462
     Noë
    Sleutelbeheerder

    AnneMiek, er is ’n annex in te vullen wanneer er buitenlandse rekeningen zijn : annexe n° 3916, Déclaration par un résident d’un compte ouvert hors de France.
    Bij ’t on line aangifte doen, bereikt u étape 3: revenus & charges. In ’t zoekveldje typt u ‘étranger’ en u stuit bijna als vanzelf op die annex 3916.

    Nu m’n eigen aangiften verzorgen 🙂

    Peter.

    #197463
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    @Peter: Die annexe 3916 dient uitsluitend om het bestaan van de buitenlandse rekeningen te melden. Dat formulier gaat niet over de rente-inkomsten waar AnneMiek naar vraagt.

    @AnneMiek: Buitenlandse inkomsten worden aangegeven in annexe 2047 “DÉCLARATION DES REVENUS ENCAISSÉS À L’ÉTRANGER PAR UN CONTRIBUABLE DOMICILIÉ EN FRANCE”. Ik heb over 2014 de rente over mijn Nederlandse rekeningen opgegeven in vakje TS “PRODUITS DES CONTRATS D’ASSURANCE VIE DE MOINS DE 8 ANS ET DISTRIBUTIONS”. Van die omschrijving begrijp ik ook niets, maar de jaren ervoor gaf ik mijn rente ook altijd aan in vakje TS. Vandaar.

    Salutations, Jos

    #197464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    maar de jaren ervoor gaf ik mijn rente ook altijd aan in vakje TS. Vandaar.

    Had dat dan gelijk gemeld, Jos.

    Peter.

    #197465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vul als vrijwilliger voor veel oudere Nederlanders de belastingformulieren in en wilde dus wel weten hoe nu de rente op te voeren. De belastingdienst in de Tarn legde me uit, dat de rente op spaartegoeden zodanig moesten worden opgevoerd, dat er geen sociale lasten op kunnen worden geheven in Frankrijk indien je ziektekosten vanuit Nederland werden afgedekt. Voor obligaties e.d. is dat niet moeilijk, want die rente kun je opvoeren in het rose formulier bij 8 en dan de inhouding door de Nederlandse belastingdienst opvoeren. Het werd moeilijker voor de rente over bankrekeningen. Die tegoeden geven we op bij ons wereldinkomen en op basis daarvan worden onze ziektekostenbijdragen vastgesteld. Voor die rente moest ik ook 8 gebruiken en bij 8 TI op het blauwe formulier 0 euro invoeren en vervolgens de laatste stukken voor het wereldinkomen bijvoegen. Zo kun je duidelijk maken, dat je hoe dan ook over deze inkomsten geen sociale belastingen moet betalen. Er waren echter ook ouderen die hun rente niet wilden opvoeren in Frankrijk omdat die bedragen al werden meegenomen in hun wereldinkomen. Ik wacht af hoe de aanslagen verlopen.
    Voor onszelf bracht ik onze spaartegoeden over naar Frankrijk waar je elk een redelijk spaartegoed belastingvrij kunt laten rusten, maar ook voor enige jaren een belastingvrij spaartegoed kunt opbouwen voor verbeteringen aan het huis.

    #197466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Had dat dan gelijk gemeld, Jos

    Ik keek uit naar uw aangekondigde antwoord omdat ik verwachtte dat dat beter zou zijn dan mijn “inzichten” in de FR belastingmaterie.

    Salutations, Jos

    #197467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Allemaal,
    Dank voor het meedenken.
    Allereerst doe ik nog aangifte op papier.

    Die annexe 3916 waar Jos over schrijft, die heb ik nog nooit ingevuld, maar heb wel steeds op een A-viertje alle rekeningen opgegeven die wij in Nederland bezitten. Ik heb daar ooit over gelezen op dit forum, dat het verplicht is dit te melden, maar ze hebben mij daar nooit een formulier voor gestuurd, dus heb ik het maar op mijn eigen wijze gedaan. Dat is altijd geaccepteerd geworden.

    Dan, wat Mimi schrijft, dat we (diegenen die verdragsgerechtigd zijn) al sociale premies betalen in Nederland over het wereldinkomen, dus incl. de rente-inkomsten, daar heb ik ook aan gedacht, maar hier in de Lot et Garonne, op het belastingkantoor was men van mening dat ik over deze inkomsten toch hier belastingplichtig ben. Dus heb ik daarover ieder jaar braaf betaald.

    Zoals Jos heb ik het ook steeds ingevuld in 2TS, maar ik merkte dat het formulier veranderd is en dat de omschrijving niet meer echt passend is, vandaar dat ik jullie nu vraag.

    Ik denk dat ik het eens ga proberen op de manier zoals Mimi het doet, en zal dan wel zien wat ze er van vinden.

    Dus tot zover erg bedankt.
    AnneMiek

    #197468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is niet nodig elk jaar het aparte formulier voor de bankrekeningen in het buitenland in te vullen. Kruisje zetten en daaronder schrijven: voyez déclaration 2014 of ander jaar.

    #197469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij onze eerste aangifte in Frankrijk zijn we destijds bij de belastingdienst langs geweest voor hulp, gewapend met alle bankrekeningen. Ze wilde echter niets weten, alleen de rente. Aangezien er in de opvolgende jaren niks wezenlijks veranderde hebben we sindsdien zelf elk jaar exact hetzelfde ingevuld. Na enkele jaren ontvingen we echter een ‘dreigbrief’ van diezelfde dame dat de buitenlandse rekeningen moeten worden opgegeven op straffe van…

    Sindsdien voegen we jaarlijks een excel sheet toe met alle rekeningen, inclusief datum wanneer die geopend en gesloten zijn. Op zoek naar rendement muteert dat namelijk nogal, dus verwijzen naar vorig jaar volstaat niet.

    #197470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen hebben gelijk, ik trek me terug uit dit draadje. Reageer ’n volgende keer ’n beetje sneller, adequater, want ik ging immers zoeken wanneer er niemand anders reageerde.

    Aan de Jossen & de Mimi’s : dat formulier “cerfa n° 3916” lijkt me geen sinecure, tenzij uw naam al voorkomt in die “Panama Papers”, dat kan natuurlijk ook. 🙂

    Peter.

    #197471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan de Jos, le ‘conseiller’ :

    Mocht er geen antwoord komen, zal ik u in de loop van komende week berichten.

    Peter.

    #197472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, gezien uw verleden bent u geen secretaris-generaal die z’n minister doet struikelen. Maar voor ’t overige gedraagt u zich als ’n ambtenaar 3e klas.
    Gewetensvraag : met welke kleur vinkt u uw zaakjes af ?

    Peter.

    #197473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Peter,

    Uw schrijfsels beginnen een wat verwarde indruk te maken. Zorgelijk. Als ik u was zou ik eens overwegen om professionele hulp te gaan zoeken. Als u er snel bij bent is er wellicht nog iets aan te doen.

    Wat mij betreft is deze discussie gesloten.

    Salutations, Jos

    #197474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tjongejongejonge, Jos. U durft.

    Ik onderwerp me aan uw raadgevingen, u zult niet langer last van mij ondervinden.
    Helaas bevind ik mij in ’n medische woestijn, professionele hulp is ver te zoeken.

    Neen, ik vrees dat er aan mij weinig valt te sleutelen.

    AnneMiek : als u geholpen bent, des te beter.

    Jossen & zo : gaat zo door, gaat zo verder. En draai deze site de nek om.

    Peter.

    #197475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Jos, ik ben in de war, u hebt gelijk want u bent de Jos.

    #197476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind het allemaal nogal belachelijk.
    Ik heb me jaren het zweet in m’n bilnaad gewerkt en daarvoor betaald.
    Nu woon ik in Frankrijk en zal ik mijn zuurverdiende geld wat ik elders verdiend heb hier moeten verkwanselen aan een geldverslindend systeem wat zijn eigen broek niet op kan houden?
    ‘k Dacht het niet.

    Cees.

    #197477
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou, ik vind het Franse systeem van belasting over rente een stuk rechtvaardiger dan het Nederlandse. In Frankrijk betaal je een % over het werkelijk behaalde rendement. Geen rendement, dan betaal je ook geen belasting.

    In Nederland gaat jaarlijks 1,2% van je vermogen naar de belasting (minus een kleine vrijstelling), ook als je geen rente hebt of zelfs verlies maakt.

    #197478
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedere soort van belasting is een oplichterij, waar ook ter wereld.
    Ik vind dat je moet betalen aan een sociaal systeem, iemand ziek, dan moet hij hulp kunnen krijgen, enz enz.
    Nu betaal je belasting over de aankoop, het onderhoud, het bezit, de verkoop, en zelfs over de dood! 5 keer zoveel procent tot aan je grafkist toe!
    Ik vind dat prima, maar dan wel eerlijk spelen.
    Als ik hier niets verdien, wil ook ook niet meer betalen dan redelijk.
    Wat ik daar heb vediend is me gelukt door mijn eigen inzet, niet die van de franse overheid of welk fransmens dan ook.
    Toen ik hier kwam stonden ze niet echt te juichen van geluk.
    Ik moest zelf maar uitzoeken hoe ik frans kon leren, heb die scholing allemaal zelf betaald.
    Als ik een vraag had over verzekeringen stonden ze niet te juichen me met een tolk te helpen, sterker nog, ik kon zelf een tolk betalen.
    Met de belasting idemdito.
    En toen ik mijn bedrijf begon moest ik mijn diploma’s laten vertalen in het Frans door een be-edigde vertaler, mocht ik ook allemaal zelf betalen.
    Ze steken geen poot uit om je te helpen, dan mogen ze nu ook zichzelf behelpen.

    p.s Ik heb een bedrijf gestopt.
    Uitschrijven kost bijna 2000 euro.
    Dat is ruim anderhalf jaar geleden gebeurd.
    Ben nog steeds belasting over dat bedrijf aan het betalen omdat er ergens in die kliek een klootzak met z’n luie reet op mijn dossier zit.
    Niemand die weet wie het is, en niemand die ook maar een poot uitsteekt om die figuur op te sporen.
    Ik heb alle copies van documenten voor gelegd, duidelijk bewezen dat het bedrijf niet meer bestaat, zelfs niet bij de Chambres, maar de belasting heeft geen berichtje dus dokken.
    Dan snap je een beetje mijn allergie voor die lui.

    Mijn advies, slapende hondjes lekker laten slapen.
    Het wordt nooit meer zo’n mooie tijd als we hadden voor de crisis, en je geld wordt steeds minder waard.
    Pensioenen zijn straks een zakcentje waar je niet van kunt leven, en rentes op de banken verdwijnen helemaal.
    De arabieren zijn links en rechts geld aan het lenen, ze kunnen door de lage olieprijs hun rolls niet meer rijden.
    Ze hebben ons een eeuw in de tang gehad met die rot olie.
    Straks hebben ze ons in de tang met een lening van miljarden die nooit meer wordt terug betaald.
    Rara wie dat gaat betalen.

    Cees.

    #197479
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jawel, maar de hondjes slapen echt niet hoor.

    Een paar jaar geleden was de ‘hooggeëerde’ Nederlandse ING bank nog niet in staat om een renteoverzicht per jaar te verstrekken aan hun klanten waardoor een foutje bij de Franse aangifte zo gemaakt is. De Franse belastingdienst bleek dat overzicht echter wel te bezitten…

    #197480
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch maar niet te veel lawaai maken 😉
    Jako, Vroeger in Nederland betaalde je wegenbelasting, en op de tabak en bezine een beetje.
    Door de jaren heen begon men te begrijpen dat ze ons in de tang hadden, hoeveel we ook protesteerde, uiteindelijk betaalde we toch wel.
    Steeds meer afgestudeerde verzonnen plannetjes, zo werd ons op een gegeven moment gevraagd onze boot te registreren, zo kan een gestolen boot makkelijker terug worden gevonden, sterker nog, zo voorkom je diefstal van jouw dierbare eigendom.
    Gelukkig hebben we toch maar een mooi potje mensen met verstand in huis, die nemen het op voor onze mooie sloep.
    Het duurde echter niet lang of men kwam met een briljant idee, de vaarbelasting.
    Er zijn heel wat booteigenaren geweest die flink wat hebben lopen vloeken dat ze hun boot geregistreerd hadden, tegen diefstal nota bene.
    Eigenlijk is er niets veranderd, de koning is knetter rijk en de burger betaald.
    Als je niet betaald wordt je van zijn landgoed geknikkerd.
    Ik ben niet tegen belasting, waar ik wel tegen ben is uitbuiting.
    Beatrix heeft een vermogen van 5 miljard, wat moet je met zoveel geld dat je het in je hele godganse leven met je hele familie nog niet op kunt maken, al geef je heel Den Haag elke dag zalm en champagne.
    De rijkste man van Frankrijk heeft in zijn eentje bijkans meer geld dan de hele franse burgerbevolking samen, en dat noemt men normaal?
    Mijn vader was ook stinkend rijk, maar hij bouwde een school, een dokterspraktijk, een kleuterschool, een dorpshuis, enz enz.
    Die stinkend rijken van vandaag parkeren hun vermogen op de kaaimaneilanden en laten ons opdraaien voor de onkosten.
    Vorige week kwam een intellect op het idee om getinte ramen in auto’s te bekeuren, oh jeetje, we kunnen niet zien of er een terrorist in zit.
    En ja sinds een paar dagen broed de franse overheid op de vaartax.
    Zojuist lees ik dat ook de Spanjaarden de les goed hebben afgekeken bij de anderen, ze gaan eco-tax heffen op de toeristen, en weet je wat het leuke is, psssss ze hebben al geboekt, annuleren kost ze meer dan die honderd piek die ze aan Spanje af moeten dragen, hihi.
    Eigenlijk kun je maar een ding stellen; wat zijn die Grieken toch dom.
    Ik zou als Griek alles belasten wat maar kon, van de lucht tot het zeewater in de middelandse zee, dan zijn ze zo van die schulden af.

    Cees.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?