Recensement population

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 8 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #192543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kreeg dit onder ogen, de volkstelling 2017. Recensement de la population 2017.

    Maar het is meer dan dat, het is een enorme vragenlijst over jou als persoon, en je woning. Ze kennen dan wel geen bevolkingsregister in Frankrijk, maar ze willen wel heel veel privé zaken van je weten. Het is verplicht er aan mee te doen en het is ‘goedburgerschap’. Répondre est un geste civique.

    Maar is het wel noodzakelijk, zoveel privé informatie te geven, en hoe ga je om met vragen die zijn gericht op de Franse studie achtergrond, die niet altijd synoniem is aan de NL achtergrond. Statistieken. Wat hier mee te doen?

    Overigens is dit een begrip dat de zoeksleutel van de site niet kent.

    #192544

    De bezitters van een maison secondaire ontsnappen deze verplichte dans slechts ten dele:

    La résidence où vous devez vous faire recenser est votre résidence principale. Si un agent recenseur vous contacte néanmoins dans votre résidence secondaire, ne remplissez que la feuille de logement.

    Bron.

    Het lijken wel attestation formulieren van de Consuel, niet verkeerd invullen, want dan zwaait er wat!

    Bulletin individuel

    Caractéristiques et confort du logement.

    #192545
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemiddag,
    Ik heb eea vanmorgen ingevuld via internet.
    Vond het wel meevallen.
    Voor de vooropleiding kies je gewoon een vergelijkbaar niveau in Frankrijk
    Verder vragen ze niet zoveel bijzonders wat ik niet kwijt zou willen.
    Zaken over je huis lijken me ook geen probleem.
    Tweede woningen vallen overigens ook onder de enquete.
    Er is geheimhouding ten aanzien van namen.
    Ik maak me er in het geheel niet druk over en glimlach een beetje dat waar Napoleon ons verplichtte een register aan te leggen en een voor en achternaam te kiezen de fransen het zelf moeten doen met een lachwekkende volksraadpleging, waarbij zelfs nog iemand langs kan komen om de o zo moeilijke vragen uit te leggen…..

    #192546
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vond het overigens wel dom dat je je eigen ingevulde formulieren niet uit kan orinten, maar ja ik heb niks verkeerds ingevuld

    #192547
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Juist omdat die registers er niet zijn, wordt dit zéér regelmatig – iedere twee jaar ? – gedaan. Want ‘Parijs’ moet toch iets weten ?

    En ’t blijft ’n loterij : welke postcode, welke gemeente. Noem ’t ’n steekproef, en dan gaan statistici ermee aan de slag. Ohoh.

    Peter.

    P.S. Harry : u kunt niets “verkeerd” invullen. U kunt slechts naar waarheid antwoorden of liegen. Die verschillende onderwijsniveaus zijn eenvoudig te schatten.

    #192548
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat ze mijn gehucht gevonden hebben is al een hele prestatie, maar ik val tussen de vakjes in, dat is in NL ook zo, maar hier zijn er categorieën die ik echt niet kan plaatsen. Ik denk elke 4 jaar?
    Het is i.e.g. meer dan een telling van personen.

    #192549

    Uitleg bij de INSEE, zeg maar het Centraal Bureau voor de Statistiek. Interessant beroep: als enqueteur op huisbezoek gaan in één van de Zones Urbaines Sensibles (ZUS). Hoe kom je bij iemand binnen: met politiebegeleiding? Zo die daar al aanwezig zouden zijn en er tijd voor hebben. Lijkt me in ieder geval het traditionele methodologische onderzoeksprobleem van de non-respons op te leveren.

    #192550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem aan dat ze 4WD en winterbanden hebben?

    #192551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Neeneeneen, Ratatouille. Gewoon van die vriendelijke jongeren – vaak meisjes – die er met ’n gemeentelijk CDD’tje op uit worden gestuurd. En ‘per stuk’ worden betaald, per geslaagd ‘interview’.
    Ze zijn erg blij als u ’n stuk of drie, vier, vijf formulieren namens de afwezige Bataven wilt invullen.

    Peter.

    #192552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helaas, geen Bataven hier. Met de groeten en veel succes in de afdaling.

    #192553

    In de toekomst wordt het “logement” formulier onder punt 3 uitgebreid met de volgende tekst: Ce logement, est-il desservi par un ascenseur ou un télépherique? Maakt het stijgen en dalen voor de jongens/meisjes/dames/heren enqueteurs wat makkelijker en scheelt weer een paar 4WDs.

    #192554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De telling is elke vijf jaar. Gemeenten hebben deze analyse nodig voor de infrastructuur en voor het plannen van alle voorzieningen die ten dienste staan asn de inwoners, dus tot zoverre niet zo vreemd dat ze algemene dingen willen weten.
    Heb je een gemeente met analfabeten dan hoef je geen bibliotheek te hebben om maar eens wat te noemen, dus willen ze ook een beeld van het opleidingsniveau.
    Bovendien wordt de rijksbijdrage op basis van de telling bepaald.
    Kortom ik heb geen enkele moeite met deze enquete en het kostte me 10 minuten.

    #192555
     bosbess
    Deelnemer

    Was de telling maar elke vijf jaar! Maar dat is voor Fransen veel te simpel. Elke vijf jaar is voor gemeentes met minder dan 10000 inwoners. Die krijgen een zeer uitgebreid onderzoek. In gemeentes met meer dan 10000 inwoners wordt ieder jaar een enquête gehouden, maar slechts onder 8% van de bevolking, verspreid over de gemeente. Iedere vijf jaar wordt er dan een onderzoek onder de gehele bevolking gehouden en daarvan wordt 40% gebruikt voor het definitieve resultaat. Zie de link van Rob naar de INSEE.

    Kortom, bevolkingsonderzoeken zijn primitieve ondingen uit het jaar nul, of om precies te zijn het jaar 1801. Ze lopen altijd achter, op het platteland 1 tot 5 jaar en voor de rest is het jaarlijks schatten op basis van 8% of 40%. Mensen kunnen invullen of antwoorden wat ze maar willen en als ze iets te verbergen hebben doen ze dat natuurlijk ook, want je weet maar nooit. Enfin, ’t is beter dan helemaal niks. Maar betrouwbaar, nee dat zijn ze geenszins. Kostbaar, dat wel.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?