problemen met stucen met specie

Dit onderwerp bevat 21 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In diverse muren van bloc parpaing heb ik nieuwe openingen moeten maken en de huidige openingen moeten aanpassen voor het plaatsen van nieuwe ramen en deuren.
    Die openingen moeten nu afgesmeerd worden met specie. De zijkanten en onderkant gaat prima,worden netjes en het blijft goed hechten. Dit met een mengsel van 3 delen zand en 1 deel cement.
    Echter de bovenzijde waar de zwaartekracht tus tegenwerkt levert mij veel problemen op. Grote stukken hechten niet of komen na een paar minuten weer omlaag zetten. Meer of minder bevochtigen evenals aanbranden met een cementpapje hebben geen verbetering gegeven.
    Geeft het toevoegen van kalk of een ander middel een betere hechting, zoja in welke dosering.
    Graag jullie advies en ideeën.
    Tom
    i9g13-venstergat.jpg

    #199749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Tom,

    Ik vind mijzelf een redelijk handige bouwer, maar stuken of aansmeren boven mijn hoofd van wat dan ook is me nog nooit gelukt. Met geen enkele soort mortel, met geen enkel materiaal, op geen enkele manier. Een dun laagje crépi OK, maar serieus dichtsmeren of aanwerken lukt me niet. Koning zwaartekracht wint altijd. En ik sta weer eens tot mijn knieën in de mortel met een humeur om neer te knallen.

    Dus doe ik het maar op zijn JanBoerenFluitjes. Ik leg een plank op maat, ondersteunend stempelbalkje en een keg klaar. Ik prop zoveel mogelijk mortel in het te dichten gat boven mijn hoofd, en plaats de plank er tegenaan vóórdat de boel de kans heeft weer op mijn hoofd te vallen. Dan de plank klemvast met het stempelbalkje en de keg, zodat de mortel kunstmatig op zijn plaats wordt gehouden.

    Na enige uren (afhankelijk van de temperatuur) haal ik stempelbalkje en plank weer weg. De mortel is dan wel opgestijfd maar nog niet keihard, dus overtollige mortel kan ik nog wegschrapen, en de boel vlakmaken met een natte stalen spaan. Het resultaat ziet er dan heel professioneel uit. Ook al gaat de methode nergens over.

    Voor wat het waard is. Succes met de klus!

    Salutations, Jos

    #199750
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik herken het meteen, de vallende mortel, omflappende mortel etc. Een te proberen tip is om eens te kijken naar je zand. Het lijkt vreemd, maar het ene zand is het andere niet, je moet het eens proberen met fijner zand. Niet met grof rivierzand dat relatief zwaar is. Koop in de bouwmarkt een kleine zak sable blanc 0/2.

    1. Bij parpaing: Het met een veger opspatten van een mengsel van cement water en heel grof zand/ kleine steentjes als eerste laag is bijna een vereiste. (heel nat en met de veger er tegen aan smijten, het druipt eraf) Dan drogen, minimaal een week.

    2. Verder is de vochtigheid heel belangrijk: het aan te werken stuk moet ruim van te voren vochtig gemaakt worden, als het zuigt nog vochtiger, en je specie moet een ‘aansluitende’ vochtigheid hebben. Niet te nat, en ook niet te droog. Dat moet je dus in samenhang doen, de vochtigheid van de muur die je aansmeert (ook ruim besproeien met water, niet alleen het te smeren vlak), het zand en de vochtigheid van je mortel.

    Met een zwaaidraai opbrengen, wachten, en gladstrijken.
    Goodluck.

    #199751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tom, niemand is in staat om dikke plakken specie “hangend” aan te brengen. je zult het moeten beperken tot hooguit ene centimeter of twee dikte. Wordt het meer, dan kun je er inderdaad beter een plankje o.d. onder zetten.
    Wat betreft het zand: ik zou kiezen voor een scherp zand als b.v. kwartszand, rivierzand is minder geschikt. Scherp zand als kwartszand maakt de specie steviger. Verder is een goede korrelgradaie van belang.

    Succes,
    Wilm

    #199752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaar mijn aanbeveling om blanc zand 0/2 te gebruiken dat is in hoge mate kwarts, maar niet zo ultrafijn als zilverzand, dat vrijwel geheel uit kwarts bestaat. Gewoon metselzand is ook 0/2.

    En zoals de andere schrijven; wil je een dikkere laag dan moet je dat in fases doen of met tegendruk van een plank. Het plafond van een cave, een voûte is dan wel lastig. Iemand daar ook ideeën over? De maçon spuit het in lagen met kalk. Laat je even weten hoe het verder ging, Tom?

    #199753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp dat ik de oplossing moet zoeken in dunne lagen met fijn zand 0/2. Met toevoegingen als récine, welke ik nog tegenkwam op de sites van franse bouwmarkten hebben jullie geen ervaring?
    Eind oktober gaan we weer naar Frankrijk, en hopen dan de openingen in de muren verder af te werken, vensterbanken te plaatsen en daarna de vensters en deuren. Ik laat hierna nog weten hoe dat verlopen is.
    groet Tom

    #199754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kun je niet een of ander soort gaas erin verwerken, zodat het dient als bewapening?

    #199755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals jij het schrijft is het net gif, maar als je polymeren bedoelt, (kunstmatige hars: résine) dan is dat meer een toevoeging voor soepelheid en waterdichtheid bij vloeren.

    #199756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een soortgelijk probleem.
    Wij hebben een cave voûte, met een scheur variërend van 5-10 centimeter (in de richting van de boog) omdat de toegangsmuur ooit is gaan wijken.
    De scheur is ook nog zo’n 30 cm diep op sommige plaatsen.
    Ik ga vandaag proberen die dicht te krijgen. Ben eerst met de wanden begonnen uiteraard, maar boven mijn hoofd wordt een feest denk, ik zag mezelf net als Jos al in een poel van specie staan 😉
    Ik sprak de buurman gisteren en die heeft 20 jaar geleden een broodoven gerestaureerd. Daar had hij hetzelfde probleem in het klein (hij is in de broodoven gaan liggen en heeft zo het plafond gerestaureerd). Hij kreeg de tip van een bevriend bouwbedrijf om 1 deel cement, 2 delen kalk en 3 delen zand te gebruiken. Volgens hem werkte dat.
    Ik zal dat eens proberen vandaag en ik zal laten weten of het heeft gewerkt.. (in combinatie met toegevoegd stukken steen).

    Maar ik heb zo mijn twijfels..

    #199757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Timo,

    Wellicht als mosterd na de maaltijd, maar toch. Een ervaren FR klusser hier uit de buurt maakte me attent op de BASF reparatiemortel EMACO-R317. Dat is een speciale veerkrachtige mortel met vezels en harsen, die snel stijft. Maar tis wel een beetje duur…

    Je maakt het spul met water aan op de gewenste consistentie. Voor grote scheuren kun je eventueel wat scherpzand toevoegen. Oppervlakken van tevoren aanbranden met een papje. Zie de gebruiksaamwijzing.

    Ik zou proberen het in “modder” consistentie te maken en dan met de volle hand in de scheur smijten. Lijkt me hoopvoller dan met gewone cementmortel. Maar het blijft een gedoe…

    En oh ja, leg een zeil of iets dergelijks op de vloer vóórdat je begint 😀

    Salutations, Jos

    #199758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat heet beetje duur. Bij de gegeven link moet je 42 zakken tegelijk afnemen 😮 , oftewel meer dan 1000 kg. Hiermee maak je 500 liter aan. Voor veel klussen zal dat te veel zijn.
    Laat je niet weerhouden, de betreffende mortel is gelukkig ook bij de reguliere bouwmaterialenhandel te koop, per zak. 😀

    Inhoudelijk overig weer een prima tip van Jos natuurlijk.

    #199759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, Wilm

    De betreffende mortel is overigens gewoon per zak van 25 kg te koop bij Point-P. Prijs ongeveer 25 euri per zak van 25 kg. Duur vergeleken met gewone CEM-32,5 maar voor sommige klussen is het de meerprijs waard.

    Salutations, Jos

    #199760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos,

    Ik ben vandaag niet aan het volledig horizontale deel toegekomen, maar tot 60 graden verliep het prima met 1-2-9 (cement-kalk-zand). Maar ik moet er wel bij zeggen dat het vrij ruwe zandsteen is en dat ik eerst zo veel mogelijk kleinere stenen heb vastgezet. Dat scheelt een hoop denk ik.
    Iets anders dan tegen een horizontaal vlak smeren..
    Overigens is mortel gooien in sommige hoeken hier lastig, dus ik gebruik nu een 5cm PVC pijp met een passend stuk rondhout, waarmee ik de mortel in de gaten pers. Dat gaat behoorlijk goed moet ik zeggen.

    Die reparatiemortel lijkt me wel wat voor de onmogelijke hoekjes.. Dank daarvoor.

    #199761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het advies van Ratatouille met betrekking tot de vochtigheid van de aan te smeren ondergrond in relatie tot de vochtigheid van de specie onderschrijf ik volledig. Overigens ken ik de problemen van het afsmeren boven het hoofd alleen mbt cement specie. Een kalkspecie met als vulmiddel 0-2 mm metselzand en gratis terre arguille plakt bij een vocht verzadigde ondergrond bijna altijd, ook bij lagen van 2 cm. En wat betreft die scheur in het plafond van de cave : dicht zetten met kalkspecie, nooit met cementspecie!! Ik ben nog nooit een cave voute in Frankrijk tegengekomen die met cementspecie is gebouwd, die hoort er dan ook niet in thuis . Net zo min als in de voegen van murs en pierres. Zie http://traditioneelvoegenmursenpierres.blogspot.com

    #199762
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk me te zien vermeld als nieuw forumlid, ben alleen 10 maanden ‘weg”geweest, maar toch echt al een aantal jaren actief op dit forum

    Salut aan de oude bekenden

    le Renovateur

    #199763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Welkom thuis, of weer terug!
    Ik ben het met jou eens dat zandsteen echt niet met een zand/cement/kalk mengsel gevoegd/gemetseld kan worden. Daar is de zandsteen veel te zacht voor. De reparatie zal snel los laten.

    In sommige situaties meen ik echter dat je wel een deel cement kan toevoegen. In een kalk specie bij muren die grotendeels uit (keihard) graniet bestaan en bijvoorbeeld gericht zijn op de regen-wind zijde. Of in die situatie een kant en klaar product zoals st. Astier Tradiblanc toepassen.

    #199764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, ik heb lang getwijfeld. Uiteindelijk ik toch cement toegevoegd (mede na advies van het lokale bouwbedrijf) omdat er een behoorlijk (regen)water probleem is in de Cave. Bij een flinke regenbui sijpelt er aan de andere zijde van de Cave water door de muur. (daar ligt de kalk zand specie op de grond) Helaas is dat probleem nu niet direct op te lossen (2 meter zand en stenen, op een plak waar nog een gebouw moet worden afgebroken).
    Deze scheur (5-10cm) moest eerst even dicht, we zullen zien of het er over 5 jaar nog in hangt 😉

    #199765
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit le Renovateur op 20/10/2013 21:17
    Het advies van Ratatouille met betrekking tot de vochtigheid van de aan te smeren ondergrond in relatie tot de vochtigheid van de specie onderschrijf ik volledig. Overigens ken ik de problemen van het afsmeren boven het hoofd alleen mbt cement specie. Een kalkspecie met als vulmiddel 0-2 mm metselzand en gratis terre arguille plakt bij een vocht verzadigde ondergrond bijna altijd, ook bij lagen van 2 cm. En wat betreft die scheur in het plafond van de cave : dicht zetten met kalkspecie, nooit met cementspecie!! Ik ben nog nooit een cave voute in Frankrijk tegengekomen die met cementspecie is gebouwd, die hoort er dan ook niet in thuis . Net zo min als in de voegen van murs en pierres. Zie http://traditioneelvoegenmursenpierres.blogspot.com

    Beste Renovateur,
    je spreekt over een kalk specie, zou ik daar in mijn geval het afsmeren boven het hoofd van de vensteropeningen in Bloc Parpaing ook gebruik van kunnen maken. En hoe is deze samengesteld?
    Groet Tom

    #199766
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil Bram niet voor de voeten lopen met een antwoord, maar parpaing kan je niet zo met kalkspecie bezetten. Zie ook de vorige pagina! Eerst een gobetis.

    In plaats van smijten met een veger kan het ook vrolijk anders. http://www.youtube.com/watch?v=DsRHGn88nT4

    Als je gewoon met cement wil afsmeren is het een ander verhaal.

    #199768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank aan jullie adviezen, het afsmeren van de venstergaten en deuropeningen heeft een goed verloop gekregen. Ik heb fijn zand 0-2 gehaald en een zak chaux, dit gemengd in een verhouding van 2 sable, 1 chaux et 1 ciment en in dunne lagen op gebracht. Door het vochtige weer vorige week wel wat droogtijd moeten geven maar het hechtte zich goed. Inmiddels hangen de eerste 5 ramen en staat de eerste buitendeur op zijn plaats.
    Groet Tom

    #199767
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Lisette (81) op 16/10/2013 16:55
    Kun je niet een of ander soort gaas erin verwerken, zodat het dient als bewapening?

    Vind ik wel een goed idee! Ik zat zelf te denken aan een soort grote punaises, of spijkers met een grote kop om de stuc wat houvast te geven.

    #199769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Steengaas wordt wel in moeilijke situaties gebruikt.

    janv

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?