Probleem met aanbetaling?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193053
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij deze een vraag aan de mensen op dit forum wat ik al een tijd lees en waar veel goede informatie te vinden is, over iets wat ik niet heb kunnen vinden.

    We gaan een huis kopen in Frankrijk en volgens mij hebben we een probleem.

    Ons huis is verkocht maar de passering is pas over een paar maanden en dan komt er geld beschikbaar voor de aanbetaling.
    Als we nu dus een mooi huis vinden van bijvoorbeeld €340.000,- dan kunnen we tot het passeren van ons huis geen €17.000,- (zijnde 5%) overmaken.

    Heeft het zin om te gaan?
    Is het mogelijk met het volgende voorstel te komen:
    //
    Aanbetaling, omdat de koopsom van ons Nederlandse pand pas over enkele maanden beschikbaar komt stellen we deze gang van zaken rond de aanbetaling voor.
    Ons pand is verkocht zonder enig voorbehoud en een kopie van het koopcontract in het Nederlands kan verstrekt worden.
    Bij aankoop van uw pand verklaren we het volgende:
    – Geen opschortende financiering voorwaarden
    – Bij ondertekening compromis de vente maken we €5.000,- over naar de derdengeldenrekening notaris als eerste deel aanbetaling.
    – Bij passeren van ons huis maken we €12.000,- over naar de derdengeldenrekening notaris als tweede deel aanbetaling.
    //

    Als dit een redelijk voorstel is (of wel mogelijk zou kunnen zijn) zou iemand die goed Frans spreekt in mooi net Frans de zinnen tussen // en // willen vertalen? Dan kan ik bij onderhandelingen zelf de juiste bedragen invullen.

    Hartelijk dank iedereen die mee wil denken.

    #193054
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom zo moeilijk? Er is geen enkele wettelijke verplichting voor het betalen van een dépôt de garantie (al beweren veel makelaars anders). Dat is gewoon een kwestie van onderhandelen. Vroeger was 10% normaal, tegenwoordig zie ik vaak 5%, maar ik zie ook menig contract waarin 0% dépôt de garantie is afgesproken. Ik zou in elk geval nooit het financieringsvoorbehoud waarop je wettelijk recht hebt opgeven in ruil voor een lager/ander dépôt de garantie!

    Wim

    #193055
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor je antwoord Wim.

    Toch lijkt het me een heikel punt, ik neem aan dat een boeteclausule gebruikelijk is en een aanbetaling geeft daarover zekerheid. Wij vonden het prettig te horen van de notaris dat hij het volle bedrag van het boetebeding op zijn rekening had ontvangen van de koper. En dat zal voor een Franse verkoper met een Nederlandse koper misschien nog sterker spelen.
    In welk geval de zinnen, zonder het opgeven van recht op financieringsopschorting toch erg handig zouden zijn in goed Frans te hebben.

    #193056
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een boetebeding van 10% is een wettelijke regeling. De verkoper heeft recht op 10% van de overeengekomen verkoopprijs als de koper zich niet aan de bepalingen van compromis de vente houdt. Indien de koper 10% heeft gestort op de derdegeldrekening van de notaris geeft dat alleen maar schijnzekerheid aan de koper. Immers de notaris is zeer beperkt in het zelf mogen vaststellen of een boete-uitkering wordt toegekend aan de verkoper. Als de koper zich verzet tegen de toekenning van ene boete komt daar nagenoeg altijd een rechter aan te pas en een uitspraak van een Franse rechter kan, via een Nederlandse deurwaarder, ook afgedwongen worden bij een Nederlandse koper.
    Overigens begrijp ik je reactie niet. In de oorspronkelijk vraag was je nog koper van een Frans huis, in de reactie lijkt het alsof je verkoper bent.

    Wim

    #193057
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wederom dank.
    Mooi dat het in ellendig geval via rechter ook over de grens kan, dan is het dus echt niet nodig direct een aanbetaling te doen en dat is in onze situatie wel fijn.
    We hebben ons Nederlands pand verkocht en als verkopende partij hier vonden we het fijn dat die 10% boetebeding al beschikbaar is door overmaking koper naar notaris.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?