Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2017 om 17:38 #191118NoëSleutelbeheerder
Wij weten dat veel etenswaren in Spanje goedkoper zijn dan in Frankrijk, maar soms wordt je echt verrast. Af en toe eten wij graag kalfslever die normaal tussen de 26 en 30 euro per kilo kost in ons departement Hérault. Wij wachten op de aanbiedingen die soms tussen de 16 en 19 euro komen. Echter… vorige week was ik in La Junquera en kocht prima kalfslever voor 3,95 per kilo bij Supermercado Escudero en het was geen ‘Promo’, maar gewoon de prijs. Zouden de Spanjaarden geen kalfslever eten.?
4 april 2017 om 20:11 #191119NoëSleutelbeheerderWat dacht je van 110duizend euro voor het vervangen van een rieten dak door een frans bedrijf (zonder hotelkosten) tegen 49duizend euro door een Belgisch bedrijf (met hotelkosten)
🙂Cees
4 april 2017 om 21:05 #191120NoëSleutelbeheerderBonsoir,
Ik zit niet al te ver bij Spanje vandaan. Bier kost daar minder dan de helft van wat het in Frankrijk kost. Kip, brood, vis en zeebanket zijn daar ook fors voordeliger. Om over uit eten gaan maar te zwijgen.
Soms val je echt van je stoel. We hadden een oude hond die Metacam oftewel Meloxicam kreeg tegen de gewrichtspijnen. In Frankrijk uitsluitend op recept via de dierenarts ongeveer 1 euro per pil, in Spanje gewoon bij de apotheek over de toonbank een doosje van 20 voor nog geen 3 euro.
Overigens maak je bij online kopen ook dergelijke gekkigheid mee. Vind je bijvoorbeeld een artikel op amazon.fr, kijk dan ook even of diezelfde ASIN ook door amazon.de of amazon.co.uk wordt geleverd. Daar kan zomaar meer dan 30% prijsverschil in zitten. Dat maakt de extra verzendkosten ruimschoots goed!
(By the way, ik weet al dat dit stuitend gedrag is van een onaangepaste, behoudende, knieperige, asociale, eigenlijk niet in de Franse cultuur passende bataaf, dus spaar u de moeite)
Salutations, Jos
5 april 2017 om 01:57 #191121NoëSleutelbeheerderDat lukt ook in Frankrijk, een kuur antibiotica + tabletten met worst smaak voor 3 weken €87,- Of -even aandringen- met een recept van de dierenarts bij de apotheek doxycyline en prednisone halen voor 21€. En een stukje worst. #.#
Je kan dus wakker worden en initiatief nemen, maar de handel wil graag dat ze lekker door dromen.10 april 2017 om 22:02 #191122NoëSleutelbeheerderMij valt op dat de prijsverschillen tussen FR en ES groter zijn dan die tussen NL en FR, maar de Franse prijzen zijn in mijn ogen ook te hoog voor het geleverde product of dienst. Na de omschakeling van Franc naar Euro zijn een aantal kosten flink omhoog geschoten, terwijl service en automatisering om kosten beheersbaar te maken zijn achtergebleven.
De verschillen platteland/bergeland en de grote steden zijn groot. Wat ik allemaal moet doen voordat mijn Mutuelle het -buiten de basisverzekering- 15 euro kostende bloedonderzoek wil vergoeden, dat is niet meer van deze eeuw.
Bellen, opsturen verzekeringsbewijs, nog een keer want ze kunnen de .jpg niet lezen, nog een keer, etc. Er zit al een uur administratie in, ik heb al twee brieven gekregen van achterstallige kosten (€15,-) , en vorig jaar hebben ze nog een kopie gekregen van mijn bewijs van Mutuelle. En doorliep ik het zelfde traject.
Nutteloze tijd, die geld kost. Dit is exemplarisch voor he disfunctioneren van het systeem, waar automatisering nog op een laag pitje staat. Heb ik het nog niet over de grote super- en bouwmarkten die anderhalf uur de deuren sluiten in de voormiddag. Onhandig als je het bezoek aan de tandarts wil combineren met een bezoek aan de supermarkt.
Goed, France heeft ruime wetgeving in het beheersen van Nationale gevaren, vrijwel alles kan, en daarin lopen ze -noodzakelijk- voor op NL, de Fransen verwachten dan ook actieve medewerking, en logistiek, maar simpele automatisering tussen basis- en mutuelle verzekering is nog te moeilijk. Zucht, de politiek, ik sta er gelukkig buiten. Ik hoef ook niet te stemmen, maar het zou niet op Le Pen zijn. Want haar plan om bovenstaande te veranderen, is er niet. Sorry, maar zo zie ik het.
15 april 2017 om 10:05 #191123NoëSleutelbeheerderJa, Frankrijk is gewoon een duur land. Toevallig moest ik van de week een onderdeel hebben voor m’n bosmaaier. Op zoek naar het juiste onderdeelnummer op internet kwam ik de prijs in Nederland tegen: tussen de 4 en 5 Euro. In Frankrijk tussen 10 en 15 Euro. In de lokale quincaillerie €12,60 en op voorraad, dus handiger. Maar laten opsturen vanuit Nederland zou goedkoper geweest zijn… Ik koop dan ook veel in het buitenland, soms zelfs ‘gewoon’ via amazon.fr.
Normaliter zit de mutuelle wel gekoppeld aan de basisverzekering, dus ik denk dat je een andere mutuelle moet zoeken. Hoewel de automatisering in Frankrijk ver achterloopt zijn er toch ook lichtende voorbeelden.
Een bloedonderzoek bijvoorbeeld is in Frankrijk een kwestie van zonder afspraak een willekeurig laboratoire d’analyse binnenstappen en laten prikken. Een uur later kun je de uitslag meestal al raadplegen op internet, wat later als de analyse dat vereist. Kom daar maar eens om in Nederland…
15 april 2017 om 14:08 #191124NoëSleutelbeheerderIk heb er alleen maar ellende van, prik bij de huisarts (geen zin om 1 uur te rijden naar een lab) die dan een kopie maakt van mijn papieren mutuelle kaart (en voegt bij de aanvraag). Na een maand krijg ik brief van het lab dat er 15 euro niet is betaald, dan ga ik bellen, dan blijk ik de mutuelle kaart te moeten scannen en opsturen via email. Ik roep dat dat niet zo veilig is maar berust er in. Ik scan en email de kaart naar het opgegeven adres.
Vervolgens krijg ik een mail terug dat ze de .jpg niet kunnen lezen. Nog nooit meegemaakt. Dan stuur ik het nogmaals (moet weer een scan maken, want de oude had ik al weggegooid), daarna krijg ik een verzoek om via email opnieuw te reageren op een beveiligde email account van het lab. Dat doe ik dan. Via de website. Ik krijg geen respons. Wel een nieuwe brief met een aanmaning voor die 15 euro. Dan stuur ik via die beveiligde mail opnieuw een kopie van mijn Mutuelle kaart, en wacht af.
1 uur werk. Voor 15 euro. En vorig jaar precies hetzelfde traject. Dat is niet alleen gebrek aan automatisering, het is gebrek aan inzet om problemen op te lossen. Maar het is goed om te horen dat het niet de regel is, om er zo mee om te gaan.
30 april 2017 om 20:52 #191125NoëSleutelbeheerderWellicht kan ik besluiten met een bekend Frans recept, makkelijk te maken goedkoop en smakelijk!
INGREDIENTEN 4 personen
Olijfolie,?ongeveer 4 tomaten, 1 teen knoflook,?2 uien en 2 paprikas?1 courgette en 1 aubergine?1/2 theelepel tijm en rozemarijn. Zout en peper naar smaak.Voorbereiding
Tomaten in heet water dompelen en dan ontvellen en in stukjes snijden. Ui snipperen. Courgette en aubergine wassen en als laatste snijden(met schil.)Bereidingswijze
Olijfolie in de pan verhitten.?Gesnipperde ui in de pan kort daarna de blokjes paprika erbij, omscheppen en de geperste knoflook toevoegen.Daarna de courgette en aubergine (wassen en snijden) in de pan en omscheppen, 5 minuten later de stukjes tomaat erbij. Hierna de kruiden toevoegen en zachtjes laten stoven tot de groente (zacht) gaar zijn en de tomatensaus wat is ingekookt. Eventueel wat suiker erbij. Indien nodig tijdens het koken beetje water erbij. Zout en peper naar smaak.Serveertips
De Ratatouille kan je al eerder koken dat komt de smaak ten goede. Heerlijk met pasta, frisse salade en stokbrood!Bron
Recept van mijn moeder uit Frankrijk.http://up.picr.de/29061294aw.jpg
game over
be critical
not naiveHoogSpel 2017
30 april 2017 om 21:41 #191126NoëSleutelbeheerderDit was nooit bedoeld als een game, het is het geworden. Omdat anderen dat zo gingen noemen heb ik het ook gedaan bij het afsluiten. Maar het was geen game, en het moest wel beëindigd worden.
Ik schreef korte creatieve reacties, die door anderen in een context werden geplaatst. Die een nieuwe relatie kregen in de tijd, maar door mij geschreven zoals geschreven. Op zich zelf staand, los van een andere waarde of connotatie. Ik ben verbaasd over het resultaat.
Ik schreef op een gegeven moment ook dat het allemaal geen werkelijkheid was, maar een immersieve ervaring. Je denkt dingen te zien, maar die zijn er niet. Het is er niet.
Was het oorspronkelijk meeliften op de gebeurtenissen die zich voordeden, door de interactie ontstond een nieuwe werkelijkheid, ook door toeval. Er gebeurden dingen die ik niet plan, niet in de hand heb en niet wil. Dat was het moment dat de werkelijkheid het overnam.
Niet ik was de reactor maar de ander, de realiteit. Er was geen plan, geen opzet, geen opdracht.
Het ontstond.30 april 2017 om 22:55 #191127NoëSleutelbeheerderIk heb me gericht op dit forum, een plek waar je samen met anderen korte verhaaltjes deelt, soms op zich zelf, soms in een eigen context. Door te reageren op elkaar, en ook door quotes aan te halen van een ander, kan je mede daardoor je eigen verhaal vertellen. Dat is het mooie van een forum.
ratatouille -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.