Plus value

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192372
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alvorens ons huis in de Dordogne te koop te zetten willen we eerst de plus value berekenen. We hebben 2x een deel van een huis gekocht, hier hebben we 1 huis van gemaakt en 2x een stukje grond, aangrenzend, bijgekocht. De Sarf wil van alle 4 de aankopen een aan-en verkopprijs hebben naar marktwaarde. Mijn vraag is: heeft iemand ervaring hiermee, want de 4 aparte aankopen opgeteld geven een lagere verkoopprijs, het aantrekkelijke is juist het geheel.! De notaris weet het niet duidelijk te berekenen en de makelaar taxeert alleen het geheel.
    Alvast hartelijk bedankt voor het evt meedenken 😕

    #192373
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Waarom de Sarf laten inschakelen? Zoek een andere notaris die zelf de grondslag voor de berekening van de taxe bepaalt. De Sarf is een te beruchte instantie, waarmee je niet in zee hoeft te gaan.

    Wim

    #192374
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geheel eens met de met vacantiezijnde Willem. Vraag: Is Sarf verplicht of mag b.v. http://www.ifnr.fr/ ook? Ik heb begrepen dat deze club aanzienlijk klantvriendelijker is. Maar mogelijk nog niet frans-tapijtbreed uitgerold.
    Sterkte
    Peter Brand

    #192375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oeps, ik wist niet dat de Sarf berucht is, ze leken zo vriendelijk. Maar bedankt voor de waarschuwing!
    Inmiddels ook op http://www.ifnr.fr/ gekeken, lijkt een goed adres, ik heb aan hen ook de vraag voorgelegd.
    Tea

    #192376
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik schakel voor mijn verkopers (niet frans ingezetenen, verkoopprijs >150.000€) altijd het bureau TEVEA in, hun tarief onderhandel ik gebruikelijk op 0,5% ht van de verkoopprijs.
    Notarissen onderhandelen niet voor hun klanten en huren de SARF of de Financière Accréditée in.
    In uw geval is het misschien mogelijk de verkoop te splitsen, zodat u onder de 150.000 € per verkoop uitkomt, en voor verkopen onder de 15.000 € geldt geen plus-value. Hier heb ik geen ervaring mee, maar misschien een mogelijkheid om te onderzoeken.
    Bij TEVEA (www.tevea-international.com)wordt ook engels gesproken, en Mme Sigrid ROTHE spreekt ook NL (met een duits accent). Doet U haar mijn groeten !

    Joost Kubbe

    #192377
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor deze reactie, het is inderdaad misschien mogelijk geplitst te verkopen en in elk geval is de 0,5% veel gunstiger dan de 1% die de sarf rekent.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?