plastic kentekencard auto

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De nieuwe plastic kentekencard is in NL ingevoerd per 1-1-2014.
    Een gebruikte auto kopen in Nederland is daarom nu anders geregeld.

    Bij het overschrijven op het postkantoor van de ene koper naar de andere, krijg je niet meteen het nieuwe kenteken mee, (zoals voorheen) maar dat nieuwe kenteken wordt opgestuurd naar het adres van de koper. Die moet dan wel in de basisadministratie GBA ingeschreven staan. Ben je dus woonachtig in Frankrijk, maar heb je wel paspoort en/of rijbewijs uit Nederland, dan kan je nu niet meer zo simpel een auto kopen in NL en die dan overschrijven.

    Het lijkt er op dat alleen nog met een bezoek aan de RDW balie/keuringsstation en met inleveren van de kentekenplaten, de overschrijving kan plaats vinden en het vrijwaringsbewijs kan worden afgegeven. Nodig voor de verkoper.

    Op de RWD website zie ik ook nergens genoemd de procedure zoals op de website gememoreerd: verhuizen naar FR met je auto en dan alsnog importeren.
    Er staat dat je de kentekenplaten moet inleveren. Kunnen we deze stap nog wel overslaan?

    #191553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik de site van de RDW nalees is het nieuwe systeem bizar.

    Als je in Frankrijk woont en een gebruikte auto in Nederland koopt kan (en kon) je het Nederlandse kenteken sowieso niet op je naam laten zetten. Als je de gekochte auto naar Frankrijk wilde rijden kreeg (kocht) je een tijdelijk exportkenteken bij de RDW of een geautoriseerd afgiftebedrijf. De oude platen gebruikte je als decoratie in een truckerskroeg.

    Tegenwoordig moet je de platen inleveren, krijg je een tijdelijk papieren deel II voor de Franse autoriteiten, maak je van wit karton een kopie van de oude platen, plakt dat op de auto, en mag je naar de Nederlandse grens rijden. STOP! TOT HIER TOE EN NIET VERDER! Qote RDW: “Dit kenteken moet u op witte platen (of wit karton) met zwarte cijfers en letters op het voertuig voeren en is alleen geldig in Nederland” Unquote. Hoe je van Rozendaal naar huis moet? Bekijk het maar, zoals het er uit ziet: op een autoambulance.

    Het is effectief onmogelijk gemaakt om een Nederlandse auto als niet-Nederlands ingezetene te kopen en op eigen kracht naar huis te rijden, zo leest het althans.

    Leve het vrije verkeer van goederen in de EU!

    #191554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel recent heb ik een NL auto gekocht en deze zelf uitgevoerd naar Fr. Exportkenteken, witte (plastic) kentekenplaten en verzekering voor 15 dagen, prima geregeld. RDW zou dit kunnen doen, maar evengoed GWK en Car-Go (in Apeldoorn). Conformiteitspapier via coc-eur, heel snel in huis. De prefectuur deed er t/m definitief kenteken 3 dagen over. Het NL plastic kentekenbewijs wordt op een papieren versie gehecht, waarop dan alle gegevens zijn overgenomen, zelfs de europese type keuring. Bovenstaande info is van 10 april dit jaar. Dus als het nu helemaal anders ligt, neem ik bovenstaande terug.

    #191558
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik hou ook een slagje om de arm, het zou ook te bizar voor woorden zijn. De site van de RDW stelt echter stellig dat het exportkenteken (een witte kopie van het oude kenteken, dat heet uitvoerkentekenplaten en niet langer uitvoerkenteken, dat was een geheel ander kentekennummer) alleen in Nederland geldig is. Dat zal mij overigens tot op zekere hoogte worst zijn, als ik maar een deugdelijke tijdelijke verzekering kan afsluiten. Ik heb Auto Wientjes gemaild en die verzekeren mij dat het uitvoerkenteken WEL bestaat (de RDW zegt van niet) en dat ze me met alles kunnen helpen. Ik heb ook een vraag uitgezet bij de RDW, en die bezweren me te antwoorden binnen drie werkdagen. Daar wacht ik dan maar op.

    #191555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is in ieder geval verwarrend geworden, de hele procedure. Echt snappen doe ik het niet. Ik ben ooit aangehouden met kartonnen platen op de aanhanger en politie zei dat je NOOIT kartonnen platen mag gebruiken, maar de RDW geeft het gewoon als advies.

    @Brijn: je kon voorheen toch gewoon een auto bij het postkantoor overschrijven op je naam met je NL legitimatiebewijs? Ook als je in FR woonde? Wat mis ik hier?

    #191556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor het overschrijven van een NL kentekenbewijs had en heb je een Nederlands adres nodig. Als je nog een legitimatiebewijs bezat waar je oude adres op stond dan zou je zomaar hebben kunnen overschrijven ja, de legimiteit van dat adres gaat een postkantoormedewerker echt niet eens diepgaand uitzoeken. Of dat in de haak is, is wat anders.
    Ik weet wel dat Nederlandse verzekeringsmaatschappijen, althans in mijn geval destijds, je echt niet wilden verzekeren als je in het buitenland woonde, dus dan sta je daar met een Nederlands kenteken en geen verzekering.

    #191559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En daar is het antwoord van de RDW:

    QUOTE:
    Geachte heer Van Rijn,

    Hartelijk dank voor uw e-mail. U wilt weten of u met de witte platen naar uw woonplaats in Frankrijk mag rijden.

    Dit kenteken is alleen geldig in Nederland. U kunt vragen bij de autoriteiten in Frankrijk hoe u het voertuig kunt vervoerren naar uw woonplaats in Frankrijk.
    UNQUOTE

    Duidelijk genoeg, tot Rozendaal op eigen kracht en daarna optillen en dragen naar huis. “Hier een cynische Euro-kritische opmerking die ik beter maar inslik”

    Groeten, Bert

    #191557
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Laatste update:

    Ik werd zojuist gebeld door een medewerker van de RDW, die mij uitlegde dat de RDW de legaliteit van de uitvoerkentekenplaten garandeerd tot de grens, maar een en ander wat heftig heeft geformuleerd op hun website en in hun regelement. De RDW wil met deze formulering zelfs maar de schijn van aansprakelijkheid buiten Nederland uitsluiten.

    Ergo: met een goede tijdelijke verzekering, en een fris papieren export deel twee: lekker met je uitvoerkentekenplaten naar huis rijden.

    #191561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed dat je nog even terugkomt. Vraagje bedoel je dan een goede tijdelijke Franse verzekering voor het NL export kenteken?

    #191560
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat bedoel ik. Sommige Franse of Nederlandse verzekeraars doen helemaal niet moeilijk om een auto voor een paar dagen op VIN nummer te verzekeren, of op het exportkenteken, dat zou je aan je huidige verzekeringsmaatschappij eens moeten vragen. Weer anderen weigeren dat apert en dan kan je (on-line, bijvoorbeeld bij diks.nl) een tijdelijke WA afsluiten voor b.v. 14 dagen. Dat kost wel een boel, maar je moet toch wat, nietwaar.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?