Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door .
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.
Zoals zoveel Nederlanders in Frankrijk graaf ik regelmatig zo hier en daar een gat in de grond. Daar kom ik altijd massa’s stenen tegen en soms een stuk(je) verroest ijzer, zoals vierkante spijkers, scharnieren enz. Deze keer eens heel wat anders gevonden : een grote ijzeren pijlpunt.
Ik ben heel nieuwsgierig wat het precies is.
Wie helpt, of wie weet waar ik meer info kan vinden.
Wimb
Leuke vonst.
Tenzij Uw meetlat mm ipv cm aangeeft denk ik, dat het eerder om een speerpunt dan om een pijlpunt gaat … of misschien van een heeeele grote boog 😉
Verdere info bij een nabij museum?
Groet
Peter
Bedankt Peter, ik was het woord “speer” helemaal vergeten. Er bestaat ook nog een “lans” of het zou zelfs nog een punt van een hek kunnen zijn.
Ik heb een mail gestuurd naar het museum in Soyons. Dichterbij weet ik nog niets en daar kom ik langs als ik van het ene huis naar het ander rij.
Als het wat bijzonders is, dan meld ik het wel.
wimb
😉 ben benieuwd …
Gisteren kwam het antwoord :
Bonjour,
Il s’agit d’une reille d’araire. Cette forme là apparaît à l’époque médiévale mais a été utilisée jusqu’à très récemment dans les terrains caillouteux.
Cordialement,
Fanny DERYM
Site archéologique de Soyons
Hieronder een wikipedia plaatje :
Een “araire” is een primitieve ploeg, voor “reille” heb ik nog geen Nederlands woord gevonden. Staat wel in de Franse Wikipedia
Kortom een sieraad aan de muur.
wimb
heyyy, leuk dat U dat nog even plaatst!
Een “araire” is een primitieve ploeg, voor “reille” heb ik nog geen Nederlands woord gevonden.
Voor de Nederlandse vertaling kan worden gekozen uit ploegijzer, ploegmes, schaar en het zeer oude kouter.
Mooie vondst.
Frans
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.