Paspoorten – ZO KAN HET DUS OOK.

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sterker nog, heb je alleen een Belgische identiteitskaart nodig omdat je bijvoorbeeld niet van plan bent buiten de EU te gaan reizen, dan kan dat per briefwisseling gebeuren.
    Uw moderator had een nieuw paspoort nodig en heeft dat gecombineerd met een verblijf in Barcelona, samen met de tijdelijke techneut, om diens verjaardag te vieren.
    Van te voren online een afspraak op het consulaat maken, pasfoto’s laten maken naar Nederlandse eisen in dezelfde straat voor 5 euro, en vervolgens binnen 10 minuten weer buiten, wel bijna 140 euro lichter.
    Na opsturen van het oude paspoort wordt het nieuwe aangetekend toegestuurd.

    #198094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ OEVVD,

    Ik vind dat die overzeese Britten met ruim 98 euro nog steeds een stief prijsje betalen voor hun paspoort. En hoe lang is dat geldig? Connexion schrijft dat dit de prijzen zijn na 35% daling. Voor ons Nederlanders wordt dat maximaal 67 euro. En Nederlanders wonend in het buitenland maximaal 131 Euro met een geldigheid van 10 jaar en 115 bij een geldigheid van 5 jaar. Hebben Britten die keuze ook? Zijn we misschien toch beter af, afgezien van de verschijningsplicht. Waarvan ik een voorstander ben. Prima middel om kinderroof, mensenhandel etc tegen te gaan. Al zou een en ander door gebruik van digitale mogelijkheden wel wat gemakkelijker kunnen worden gemaakt, dat ben ik geheel met je eens.
    En tja, de keuze om in het buitenland te gaan wonen brengt soms onverwachte kosten en ongemakken met zich.

    Jeroen B, 62

    #198095
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heldere en eenvoudige procedure tegen schappelijke kosten zonder gezeur om niet-bestaande Franse documenten teneinde woonadres en staatsburgerschap te ‘bewijzen’. Daar kunnen de Haagse pennenlikkers een voorbeeld aan nemen.

    @Jeroen B: Voor veel Nederlanders in Frankrijk zullen de reis- en verblijfkosten om een NL paspoort te kunnen aanvragen een veelvoud zijn van de paspoortkosten, nog los van zaken als omzetderving, loonderving etc. De Britse procedure is dan altijd goedkoper, zelfs elke 5 jaar.

    #198096
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen, Mij gaat het vooral om het verschil in mentaliteit ” the attitude” ten opzichte van “expats”. De Britten maken de zaak efficienter en ” pass on the savings”. De Nederlandse autoriteiten maken het steeds ineffcienter en ” pass on the buck” naar de emigranten.
    De Britten hebben het zo geregeld dat het on-line kan worden aangevraagd. Nederland zou dat heel gemakkelijk ook kunnen. Jeroen die “verschijningsplicht” maakt het helemaal niet veiliger. De Nederlandse overheid heeft alle mogelijkheden om een veel betere controle te doen met de digitale identiteit DigiD. Iedere Nederlandse pensionado heeft zo’n DigiD of kan dat aanvragen via de SVB (in mijn optiek zo’n beetje de enige Nederlandse overheidsdienst die behoorlijk efficient werkt).
    Via dat DigiD hebben ze een haarscherpe controle – ze weten niet alleen dat jij het bent – ze weten ook precies wat je zo al uitspookt – om me
    e te beginnen staat er al een jaarlijkse attestation de vie op af te tekenen door je Mairie.
    De veiligheid wordt er beter door niet slechter. De UK kan het maar ook Frankrijk kan het – daar kan bijna alles on-line met de préfectuur. Het probleem is dat de Nederlandse ambtenarij nog in het stenen tijdperk leeft. Zij zullen ook mee moeten met ” the digital age” of ze nou willen of niet ” change will come”.

    #198097
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zijn de Haagse ambtenaren bang omdat er zo veel digitalisierungsprojekten bij de overheid misgingen?

    #198098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Britten hebben iets met hun Commonwealth, waar Bataven liever niets meer van doen hebben met de vroegere koloniale tijd.

    Peter.

    #198099
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @OEVVD, Onderstaand bericht moge je misschien overtuigen.

    Minister: DigiD niet veilig genoeg voor toekomst
    donderdag 4 april 2013, 14:25 door Redactie, 12 reacties
    DigiD is niet veilig genoeg voor de toekomst, daarom is er een ander middel nodig waarmee burgers zich bij de overheid kunnen authenticeren. Dat laat minister Plasterk van het Ministerie van Binnenlandse Zaken weten. Het kabinet heeft de ambitie om burgers en bedrijven uiterlijk in 2017 waar mogelijk digitaal met de overheid zaken te laten doen. Inmiddels hebben 10 miljoen Nederlanders een DigiD, dat vorig jaar 75 miljoen keer werd gebruikt.
    Met het oog op de toekomst en de continue veranderende technologische mogelijkheden en bedreigingen is er volgens Plasterk in de toekomst een nog veiliger middel nodig: een eID.
    Om dit te realiseren zijn twee aanvullende maatregelen ten opzichte van DigiD nodig: een uitgifte in persoon (bijvoorbeeld bij een balie) en een digitaal middel dat aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet (bijvoorbeeld een chip).
    Afhankelijk
    Aangezien burgers noch de overheid van één authenticatiemiddel afhankelijk willen zijn, werkt Plasterk samen met minister Kamp van Economische Zaken en een aantal andere publieke partijen aan een stelsel voor digitale authenticatie. Hierin kunnen verschillende middelen voor authenticatie worden gebruikt.
    “Dit eID-stelsel stelt eisen aan een authenticatiemiddel, zodat burgers en bedrijven de keuze kunnen hebben tussen verschillende middelen die daaraan voldoen. Ik zal u later dit jaar in meer detail informeren over de totstandkoming van dit eID-stelsel”, aldus Plasterk in zijn brief aan de Kamer.

    Jeroen B, 62

    #198100
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel Jeroen. Ik moet wel toegeven dat ik bepaald geen it expert ben – waarschijnlijk één der aller laatste Mohikanen – die met grote tegenzin zijn potlood opzij heeft moeten leggen. Ik zou zeggen – met mijn beperkte kennis van zake – 10 miljoen Nederlanders die een DigiD hebben en in één jaar 75 miljoen keer gebruikt dat is toch niet zo slecht. Veel misgegaan is er ook niet dacht ik.
    Eén zwak puntje was dat je dat DigiD on line kon aanvragen en dan stuurden ze je een activeringscode per post. En als dan een crimineel je post kon jatten dan konden ze misschien iets met die code. Verder was het wel aardig waterdicht want als je éénmaal die activeringscode binnen had dan verving je hem door je eigen wachtwoord – en dat was en is best een sterk wachtwoord met cijfers en letters en kleine letters en hoofdletters en leestekens allemaal er in verwerkt.
    Ik denk dat het moet kunnen. Als je toch al je bankzaken op het internet regelt, en je belastingzaken, en allerlei spullen kunt kopen – en gaan triljoenen over het net waarom zou de NL overheid het dan niet voor elkaar kunnen krijgen. En wat er dan echt nog schriftelijk moet aangetekend met ontvangstbewijs. En controles met een voicemailtje met een code of een sms-je met een code.
    Ik vraag me gewoon af als Frankrijk en de UK het kunnen (de rest weet ik niet want daar heb ik geen ervaring mee) waarom zou het dan in Nederland niet kunnen ?
    En het grote voordeel is dit. Als je iemand via het internet zijn documenten laat indienen dan leg je die vast in een data warehouse en dan kun je over 5 jaar of voor mijn part 50 jaar nog precies nagaan wat hij of zij heeft ingediend. Bij een balie laat hij een papiertje zien en is daarna pleite.
    In die zin zou ik ook tegen Christian von Klôsterlein zeggen (ofschoon ik nomaals toegeef geen expert te zijn in digitaliseringsprojecten) dat het nauwelijks een probleem kan zijn. Waar nu een ambtenaar je oude paspoort inneemt en je pasfotos aanneemt stuur je die aangetekend met ontvangstbewijs op. En alle bewijzen van domicilie en geboortebewijzen etc. laat je per email digitaal opsturen. En die kun je dan als overheid vol automatisch controleren met alle data die je al in je data warehouse hebt van die persoon. Die kun je eens fijn vergelijken met bijvoorbeeld wat je allemaal onder zijn burgerservicenummer of SOFI nummer al hebt en of dat allemaal wel kosher is.
    Ik denk dat Heer Plasterk er nog geen tijd voor gehad heeft.
    Te druk met de NSA en wat de geheime diensten allemaal zitten te doen.
    Wij hebben niks te verbergen en hij kan alles krijgen wat hij maar wil en wij willen gewoon een reis- en identificatiedocumentje. Dat geven we dan allemaal digitaal en dat mag hij dan ook gerust wat mij betreft delen met de NSA en MI 5 en 6, en de Mossad en zo. Voor het goed doel zeg maar.

    #198101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ter vergelijking, Belgen betalen 79 euro voor een vijfjarig paspoort. Maar dat zou later dit jaar op 10 jaar gebracht worden, naar het schijnt. Reden daarvoor is het overstappen naar een biometrisch paspoort (met vingerafdrukken), waardoor die paspoorten iets langer tegen de tand der fraude bestand zouden zijn. Nog altijd een stuk goedkoper dan de Engelsen dus, wat me als ex-bewoner van de eilanden ook niet verbaast. Weinig of niks is over het Kanaal goedkoper, en het is tegelijkertijd het land met de grootste identiteitsfraude in Europa. Dus of dat met die paspoorten via de post goed komt? Afwachten maar.

    Ik vraag me wel af waarom jullie jullie ambassade niet aanschrijven om dezelfde service als België te organiseren? Met name een mobiele eenheid, zie hier. Zo trekt er iedere maand iemand van de Belgische ambassade naar een andere windstreek om zo dichter bij de burgers te komen, en daar de broodnodige vingerafdrukken af te nemen. Zo’n weekje verplaatsing hoeft de ambassade heus niet zoveel te kosten, en als jullie genoeg druk zetten op de ambassade zie ik niet in waar ‘m het probleem zou kunnen zitten.

    #198093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sterker nog, heb je alleen een Belgische identiteitskaart nodig omdat je bijvoorbeeld niet van plan bent buiten de EU te gaan reizen, dan kan dat per briefwisseling gebeuren.
    Uw moderator had een nieuw paspoort nodig en heeft dat gecombineerd met een verblijf in Barcelona, samen met de tijdelijke techneut, om diens verjaardag te vieren.
    Van te voren online een afspraak op het consulaat maken, pasfoto’s laten maken naar Nederlandse eisen in dezelfde straat voor 5 euro, en vervolgens binnen 10 minuten weer buiten, wel bijna 140 euro lichter.
    Na opsturen van het oude paspoort wordt het nieuwe aangetekend toegestuurd.

    #198102
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Gautier en Marietta.
    Gautier – Hier zijn wij al jaren over bezig. De Heer Timmermans heeft ook beloofd dat hij ” eens naar de mogelijkheid van een mobiele post zal kijken “. Maar van al die beloftes komt nooit iets terecht.

    Marietta. Ik kan het nog sterker vertellen. Als je niet van plan bent per vliegtuig te reizen binnen of buiten de EU, als je niet van plan bent naar Engeland te reizen dus als je in Frankrijk blijft of je reist binnen de EU en Zwitserland maar per auto, trein , bus of boot, te paard of te voet dan heb je noch een paspoort noch een ID kaart nodig. Dit valt dan onder “Schengen”. Een rijbewijs volstaat. Heb je dat ook niet dan vraag je een gratis carte de séjour aan bij de Préfectuur in je Departement.
    In Frankrijk is er een identificatieplicht. Men is verplicht bij sommige gelegenheden zoals bijvoorbeeld de verkiezingen (lokaal en Europees parlement) een titre d’idendité te presenteren.

    Dit kunnen dus onder andere zijn :

    Passeport
    carte nationale d’idendité
    carte de séjour
    carte vitale avec photografie
    permis de conduire
    permis de chasse avec foto
    carte de famile nombreuse

    Deze titres moeten en cours de validité zijn met uitzondering van het paspoort en de carte nationale d’identité welke ook worden geaccepteerd als ze verlopen zijn.

    Er is dus voor oudere Nederlanders die een probleem hebben met de verschijningsplicht in Parijs of in Barcelona of in Nederlandse grensgemeenten, Schiphol of Den Haag geen enkele wettelijke verplichting om er een geldig Nederlands pspoort of een geldige ID kaart op na te houden.

    Ik legitimeer mij persoonlijk met mijn “carte de séjour UE séjour permanent” , die OVERAL wordt geaccepteerd – het is zelfs het geprefereerde Identificatiebewijs voor alle Franse overheidsdiensten en dat bevalt mij voortreffelijk. Ik heb er nooit problemen mee.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?