Ordures menageres betalen

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187086
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forum leden,

    Voor het eerst krijgen we voor ons 2e huisje een heffing van de ccva mbt “Ordures menageres”.
    Vreemd we hebben ons huisje al een paar jaren, maar deze aanslag nog nooit eerder gehad. Ik ga er vanuit dat er de afvoer van huisafval mee bedoeld wordt. Ben je verplicht hiervan gebruik te maken?
    Omdat we bijna nooit op de dag van het vuilnis ophalen aanwezig zijn, en we het een dag eerder aan de weg zetten niet verantwoord vinden ivm dieren die op het afval af komen, brengen we het altijd zelf naar de Dechatterie.

    Wim3
    (regio 52)

    #187094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor zover ik weet is dit de enige gemeentelijke belasting, maar wel verplicht!
    Jammer, maar meestal niet zo duur als in Nl.
    m.vr.gr.
    Peter

    #187091
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Het gaat hier om de TEOM, taxe d’enlèvement des ordures ménagères, het ophalen van het huisvuil derhalve. Zes op de tien gemeenten vragen deze steeds duurdere belasting voor het ophalen en verwerken van het huisvuil. Belasting moet ook worden betaald als je niet in je vakantiehuis verblijft, maar waar geen vuilcontainers, poubelles staan, zal meestal geen TEOM worden gevraagd. Over het algemeen wordt hiervoor een afstand genomen van 200 meter. Ik meld met nadruk ‘over het algemeen’.

    Wim

    #187093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo wim,

    Wat bedoel je met “maar waar geen vuilcontainers staan,zal meestal geen Teom worden gevraagd” en die 200 meter?
    Ons huis staat 6 meter van de weg af en we hebben geen containers.

    Wim3

    #187095
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Wim Bavelaar op 16/09/2013 22:21
    … waar geen vuilcontainers, poubelles staan, zal meestal geen TEOM worden gevraagd. Over het algemeen wordt hiervoor een afstand genomen van 200 meter. Wim

    Wim en Wim, ik dacht dat het een beetje anders zit:
    … waar geen vuilcontainers, poubelles staan of waar geen vuilnisauto langs komt, zal meestal geen TEOM worden gevraagd.

    Als je huis niet aan de weg van de vuilnisauto ligt wordt men dus geacht zijn poubelle naar de route van die auto te brengen als dit niet te ver is. Ik zie een buurman iedere avond voor de vuilnisophaaldag zijn poubelle 100 of 150m over een padje naar de openbare weg zeulen.

    Edit:
    Ik had eerst geschreven 200 of 300m, maar mijn vrouw zegt dat het veeel minder is.

    #187092
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Je buurman, Christian, woont niet in een vakantiewoning. De vraag was of de heffing ook moet worden betaald door de eigenaren van een vakantiehuis. En dan geldt de regeling zoals ook door jou (met aanvulling van vuilnisauto) is aangegeven.

    Wim

    #187090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij moeten gewoon betalen en ik vind het niet goedkoop. Er staan bij ons containers waar het huisvuil in moet, meer dan 500 m verderop en ongeveer 100 meter naar beneden. Toen drie jaar geleden de doorgang door de rivier te gevaarlijk werd voor de vuilniswagens, werden de vuilcontainers niet meer geleegd en stonden de eerste containers in het dorp > 1 km verderop. Protesteren tegen de hoge kosten had totaal geen zin, er moest betaald worden. Zelfs een gezamenlijk protest met meerdere “gedupeerden” leverde niets op. Ik denk dat ook de vuilnis en de betaling voor het ophalen een regionaal ding is.

    #187089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen wij jaren geleden voor het eerst de rekening wilden betalen bij de lokale trésorerie reageerde men verbaasd: “wilt u dat betalen dan?” . Wat bleek: Als ’toerist’, niet-inwoner, hoef je bij ons maar de helft te betalen, dus men verwachtte eigenlijk een bezwaar waarna de factuur gehalveerd zou worden. Vanaf dat moment werd de factuur vanzelf gehalveerd, tot we ons er definitief vestigden.

    #187087
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook bij ons werden dit jaar door ccvm voor de eerste keer de kosten voor les ordures menagères apart geheven.
    Nu wij alle rekeningen bij elkaar hebben blijkt:
    – De taxe foncière is dit jaar lager.
    – De heffing voor de ordures menagères komt erbij, wordt per half jaar berekend.
    – Die twee bij elkaar zijn een beetje hoger dan vroeger de TF alleen (meerkosten minder dan € 10 per jaar).
    – Wij betalen als eigenaren van een residence secondaire een gereduceerd tarief. Zij hebben blijkbaar uit de bij hen bekende stukken zelf opgemaakt dat wij geen permanente bewoners zijn.

    Is toch eerlijk?

    #187088
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mm, net even nagekeken. Gaat voor ons niet op. De taxe fonciere is bij ons juist 10 euro omhoog gegaan. Plus daarbovenop 110 euro per jaar voor de afvalstoffenheffing.

    Wim3

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?