Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2013 om 20:36 #187086NoëSleutelbeheerder
Beste forum leden,
Voor het eerst krijgen we voor ons 2e huisje een heffing van de ccva mbt “Ordures menageres”.
Vreemd we hebben ons huisje al een paar jaren, maar deze aanslag nog nooit eerder gehad. Ik ga er vanuit dat er de afvoer van huisafval mee bedoeld wordt. Ben je verplicht hiervan gebruik te maken?
Omdat we bijna nooit op de dag van het vuilnis ophalen aanwezig zijn, en we het een dag eerder aan de weg zetten niet verantwoord vinden ivm dieren die op het afval af komen, brengen we het altijd zelf naar de Dechatterie.Wim3
(regio 52)16 september 2013 om 21:03 #187094NoëSleutelbeheerderVoor zover ik weet is dit de enige gemeentelijke belasting, maar wel verplicht!
Jammer, maar meestal niet zo duur als in Nl.
m.vr.gr.
Peter16 september 2013 om 22:21 #187091Wim BavelaarToeschouwerHet gaat hier om de TEOM, taxe d’enlèvement des ordures ménagères, het ophalen van het huisvuil derhalve. Zes op de tien gemeenten vragen deze steeds duurdere belasting voor het ophalen en verwerken van het huisvuil. Belasting moet ook worden betaald als je niet in je vakantiehuis verblijft, maar waar geen vuilcontainers, poubelles staan, zal meestal geen TEOM worden gevraagd. Over het algemeen wordt hiervoor een afstand genomen van 200 meter. Ik meld met nadruk ‘over het algemeen’.
Wim
17 september 2013 om 00:17 #187093NoëSleutelbeheerderHallo wim,
Wat bedoel je met “maar waar geen vuilcontainers staan,zal meestal geen Teom worden gevraagd” en die 200 meter?
Ons huis staat 6 meter van de weg af en we hebben geen containers.Wim3
17 september 2013 om 09:50 #187095NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Wim Bavelaar op 16/09/2013 22:21
… waar geen vuilcontainers, poubelles staan, zal meestal geen TEOM worden gevraagd. Over het algemeen wordt hiervoor een afstand genomen van 200 meter. WimWim en Wim, ik dacht dat het een beetje anders zit:
… waar geen vuilcontainers, poubelles staan of waar geen vuilnisauto langs komt, zal meestal geen TEOM worden gevraagd.Als je huis niet aan de weg van de vuilnisauto ligt wordt men dus geacht zijn poubelle naar de route van die auto te brengen als dit niet te ver is. Ik zie een buurman iedere avond voor de vuilnisophaaldag zijn poubelle 100 of 150m over een padje naar de openbare weg zeulen.
Edit:
Ik had eerst geschreven 200 of 300m, maar mijn vrouw zegt dat het veeel minder is.17 september 2013 om 19:26 #187092Wim BavelaarToeschouwerJe buurman, Christian, woont niet in een vakantiewoning. De vraag was of de heffing ook moet worden betaald door de eigenaren van een vakantiehuis. En dan geldt de regeling zoals ook door jou (met aanvulling van vuilnisauto) is aangegeven.
Wim
17 september 2013 om 23:26 #187090NoëSleutelbeheerderWij moeten gewoon betalen en ik vind het niet goedkoop. Er staan bij ons containers waar het huisvuil in moet, meer dan 500 m verderop en ongeveer 100 meter naar beneden. Toen drie jaar geleden de doorgang door de rivier te gevaarlijk werd voor de vuilniswagens, werden de vuilcontainers niet meer geleegd en stonden de eerste containers in het dorp > 1 km verderop. Protesteren tegen de hoge kosten had totaal geen zin, er moest betaald worden. Zelfs een gezamenlijk protest met meerdere “gedupeerden” leverde niets op. Ik denk dat ook de vuilnis en de betaling voor het ophalen een regionaal ding is.
18 september 2013 om 09:22 #187089NoëSleutelbeheerderToen wij jaren geleden voor het eerst de rekening wilden betalen bij de lokale trésorerie reageerde men verbaasd: “wilt u dat betalen dan?” . Wat bleek: Als ’toerist’, niet-inwoner, hoef je bij ons maar de helft te betalen, dus men verwachtte eigenlijk een bezwaar waarna de factuur gehalveerd zou worden. Vanaf dat moment werd de factuur vanzelf gehalveerd, tot we ons er definitief vestigden.
18 september 2013 om 12:08 #187087NoëSleutelbeheerderOok bij ons werden dit jaar door ccvm voor de eerste keer de kosten voor les ordures menagères apart geheven.
Nu wij alle rekeningen bij elkaar hebben blijkt:
– De taxe foncière is dit jaar lager.
– De heffing voor de ordures menagères komt erbij, wordt per half jaar berekend.
– Die twee bij elkaar zijn een beetje hoger dan vroeger de TF alleen (meerkosten minder dan € 10 per jaar).
– Wij betalen als eigenaren van een residence secondaire een gereduceerd tarief. Zij hebben blijkbaar uit de bij hen bekende stukken zelf opgemaakt dat wij geen permanente bewoners zijn.Is toch eerlijk?
18 september 2013 om 12:55 #187088NoëSleutelbeheerderMm, net even nagekeken. Gaat voor ons niet op. De taxe fonciere is bij ons juist 10 euro omhoog gegaan. Plus daarbovenop 110 euro per jaar voor de afvalstoffenheffing.
Wim3
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.