Orange livebox op andere provider?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186479
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Op ons kantoor in Frankrijk hebben we via een Orange pro lijn en evenzo pro livebox een vaste VPN-verbinding met Nederland die je keurig kunt instellen in de livebox zelf. Op een andere locatie hebben we een SFR verbinding met een modem waar die VPN verbinding niet ingeregeld kan worden.
    Ik heb nog een twee livebox pro met daarop een kopie van de instellingen van de eerste (onweer reserve…). Kan ik die aan een SFR lijn hangen of zit op deze modems c.q. routers net als op sommige pre-paid telefoons een provider gebonden blokkade?

    #186480
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Theo,

    Lang verhaal kort. De meeste ‘box’en (box=combinatie van modem & router) in Frankrijk zijn inderdaad vergrendeld op de desbetreffende operator. Dat gebeurt meestal via een gebruikersnaam/paswoord waarmee je je op het ADSL-netwerk identificeert, en die operatorgebonden is. Nu verschilt dat wel van box tot box, ook naargelang het model (de Livebox zit al aan z’n vijfde model of zo). Zo heb ik een Bbox, waarop ik helemaal niks kan parametreren. Bij sommige Liveboxen kon je dat echter wel, dacht ik, maar die hebben dan weer firmware die enkel gebruikersnamen van Orange zelf toestaat (de welgekende fti/xxxxxxx). Probeer je een andere gebruikersnaam in te geven, dan weigert hij die.

    Daar bestond vroeger een hack voor, maar geen idee of die nog geldt voor de nieuwere boxen. Je moet maar eens googelen op ‘débridage Livebox’ en dan het model van je Livebox.

    Maar er zijn ook alternatieve oplossingen. Je kan eventueel je SFR-box instellen als modem-only (of bridge). Dan werkt hij enkel als een modem, en kan je er een eigen router achterhangen waarop je de VPN termineert. Die instelling ‘bridge’ kan je bijv. bij Numericable éénvoudig parametreren, maar geen idee of het ook bij SFR kan.

    Als dat niet kan, kan je nog altijd een toestel achter de SFR-box hangen waarop je de VPN termineert, maar dan moet je wel de nodige portforwarding instellen op je SFR-box. Die VPN termineren kan je dan bijvoorbeeld op een router, maar het kan ook goedkoper op een simpele Raspberry Pi. Dit is een vrij gekende set-up die uitvoerig gedocumenteerd staat op het internet.

    Succes ermee,
    Wouter

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?