Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
19 april 2015 om 12:52 #190283NoëSleutelbeheerder
Hallo allen,
Heb nu mijn huis in LDF. We gaan nu binnenkort als we er weer zijn met Orange aan de gang.
Of er een aansluiting van telefoon in het huis zit is ons nog niet bekend. We moeten nog veel onderzoeken. We vroegen ons af hoe duur het is en verplicht is als je internet wil dat je dan ook een telefoonaansluiting moet nemen. Is er ook een soort franse ‘dongel’ in voor nood? Heeft iemand nog handige tips ik sta er helemaal voor open. uiteraard moeten we ook een bankrekening openen voor de betaling en cheques.
Ik wacht graag jullie tips af, merci.
Groeten, Margriet.19 april 2015 om 13:20 #190288Margriet, ook hier zou ik kunnen zeggen: kijk op de website zelf of zoek nog even bij het uitermatige handige programmeerwerk van Wannox. Maar met een paar muisklikken kan ik ook wat aan hergebruik doen van een antwoord op een vraag die ik een paar dagen geleden per mail binnenkreeg:
Als startpunt maar onze ervaringen een keer kort samengevat op een forum voor de Britten. Na zeg het maar wat teleurstellende ervaringen met France Télécom / Orange, een oorverdovend krakende vaste telefoonlijn. Over alle helpdesks valt wel iets te vertellen, maar FT / Orange heeft het bij ons echt wel verbruid, een wat langer verhaal voor de afwisseling in het Nederlands. een paar weken geleden met wat foto’s dit nog geantwoord aan een vragensteller.
Wij draaien hier met een luxe uitvoering van een usb dongle, die dankzij een betere antenne wat meer signaal oppikt en tevens een klein wi-fi netwerkje in de lucht gooit voor 5 of 10 apparaten. Gaat bij ons zelfs door een dikke muur naar het atelier van Ina, dus dat lukt wel. Alleen zitten we helemaal aan de rand van het mobiele netwerk van Bouygues, dus helaas ontvangst slechts op 2G / Edge snelheid. Vrienden 2 km verderop hebben een zeer snelle 3G ontvangst met het zelfde Huawei mifi doosje. 4G wordt slechts langzaam uitgerold op het platteland van Frankrijk. Lastig: de download limieten in die 3G en 4G abonnementen. Een paar keer naar uitzending gemist kijken en je bent al bijna door je data hoeveelheid heen als je niet oppast. Data omvang in dit soort abo’s: van 1Gb tot 6 Gb en hoger. Na bereiken van je max wordt de verbinding bij Bouygues niet afgesloten: rijden met je voet op de rem: ze gooien de snelheid dan omlaag naar 64 Kbit. Goed voor email en wat surfen.
Satelliet: Nederlanders hier aan de overkant hebben een too-way schotel staan, en zijn daar redelijk tevreden over. Ook hier: dataverbindingen omhoog naar zo’n satelliet hebben geen onbeperkte capaciteit, tijdens spitsuur krijg je vertragingen. Neiging bij alle providers is om bandbreedte zo scherp mogelijk in te kopen. De afdeling verkoop maakt iedereen blij met steeds weer nieuwe aanbiedingen, totdat het netwerk langzamerhand onder z’n last begint te bezwijken. Uiteindelijk rij je met een verkeersstroom als die van de A1 op een departementaal weggetje, schiet niet op. Het al decennia bekende probleem van contention and congestion. Bij grote manifestaties in Amsterdam gooien de providers dan een paar extra steunzenders in de lucht om het data verkeer allemaal aan te kunnen. Maar dat zijn slechts tijdelijke en incidentele oplossingen. Ook hier: download limieten.
WiMax: ooit bedoeld om iedereen ook buiten de adsl gebieden (verder dan 6 km van een telefooncentrale) aan internet te helpen. Niche market gebleven. Aantal initiatieven op lokaal / regionaal niveau: dus op plek x kun je meestal niet kiezen uit providers a, b, c en d. Afhankelijk van één organisatie(tje): valt of staat met het beheer door weinigen van zo’n stukje data infrastructuur. Snelheid als van een trage adsl verbinding, soms datalimieten, speciale ontvangstantenne nodig, die in een rechte lijn zonder bomen- of heuvelhinder zicht heeft op de zendmast. Net zoals bij satelliet ontvangst: bij stevige regen- of sneeuwval sterk verminderde verbindingskwaliteit.
Managements summary:
Voor adsl heb je inderdaad twee koperdraadjes nodig die het eigendom zijn van France Télécom / Orange, maar die afhankelijk van de lokale situatie ook door andere providers kunnen worden gebruikt (dégroupage). Technische randconditie: na een kilometer of zes raakt het hoogfrequente adsl signaal wat vermoeid, en verder weg is er gewoon te weinig signaalsterkte over om iets zinnigs mee te kunnen doen, qua ontvangend modem. Op de frontpage van de website dslvalley kun je dat overigens eenvoudig nagaan: telefoonnummer van één van de buren invoeren (hokje terugbellen niet aankruisen) en dan krijg je een indicatie van wat er mogelijk zou kunnen zijn via deze test d’éligibilité. De telefoonbedrading op het Franse platteland kent soms grillige, en onderling afwijkende, wegen naar de telefooncentrale. En anders een andere technische oplossing (caveat: download limieten).
19 april 2015 om 19:36 #190289NoëSleutelbeheerderDank je Rob. Maar voor mij is het met de franse taal en even snel lezen te lastig nog. Veel moet ik nog vertalen van een site in het Frans. Maar hier hebben we weer genoeg voer om goed op pad te gaan. Merci et bon soiree.Margriet.
19 april 2015 om 22:29 #190290NoëSleutelbeheerderBeste Margriet,
Laat je niks wijsmaken. wij doen het al jaren zonder Franse bankrekening. EDF, Orange, Veolia, leveranciers en ‘artisans’…wij rekenen alles af via onze Vlaamse bank. De aanrekening bereikt ons via internet en per brief op ons thuisadres in Vlaanderen. Betalen via internet met de MasterCard. Geen enkel probleem. Maar Frankrijk heeft nog steeds niet in de gaten dat Europa hen verplicht sinds 2010 ook domiciliëring of ‘prélèvement’ te aanvaarden. Dat is wel een minpuntje. 🙂20 april 2015 om 00:21 #190284NoëSleutelbeheerderHallo Yves,
Dank voor je reactie. Ik heb gesproken met de helpdesk van EDF en er werd mij verteld dat dit niet via IBAN kon. Je moet ook een RIB hebben voor aanmelding. Wij vinden het verder geen punt om een bankrekening te openen. Het is een beetje ouderwets met een cheques een borg voor iets betalen. EU in Brussel heeft de minister ook al op de vingers getikt vanwege het feit dat ze bij mensen met een tweede huis en niet permanent bewonen de volle pond van het CSG-CRDS in rekening brengen. Het is mogelijk om restitutie te vragen bij het ministerie. Via creditcard betalen bij EDF met een gratis telefoonnummer is ook mogelijk, dus….. er zijn mogelijkheden maar ik verwacht niet veel gedoe hierover hooguit wachten tot het voor elkaar is. 🙂
20 april 2015 om 08:17 #190285Margriet, Yves, het betalen van Franse rekeningen via een buitenlandse rekening blijft al jaren lang de pennen en toetsenborden in beweging brengen. Omdat Margriet straks naar de brico gaat om zakken cement, kalk en zand aan te schaffen in het kader van de nationale kierenjacht, nu onder een andere driekleurige vlag, durf ik eigenlijk niet zo goed de sluisdeur met daarachter grote hoeveelheden informatie nog een keer open te zetten. Goed, op een klein kiertje dan. In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst: met de overstap van een ouderwetse papieren administratie naar de digitale wereld had, en heeft, de EDF enige moeite. Er is veel misgegaan, maar sommigen hadden nergens last van, anderen werden het zo beu dat ze via de consumentenorganisaties en leden van de Assemblée de verantwoordelijke minister wat vragen begonnen te stellen. Vandaar dat je zo nu en dan stevige verschillen van mening ziet ontstaan, gebaseerd op buiten kijf staande individuele ervaringen. De EDF een particulier bedrijf? In beperkte mate: het merendeel van de aandelen (ongeveer 87%) is in handen van de Franse staat. Niet dat het service betoon van een “ëchte” particuliere onderneming per definitie beter is (de helpdesk site van Youp van ’t Hek), maar de logheid van het oude staatsapparaat is helaas nog steeds waarneembaar, en waar het de goede kant uitging vaak teniet gedaan door oeverloze procedures tussen de EDF (energie productie) en de eveneeens zelfstandige afgesplitste netwerkbeheer poot, de ERDF.
20 april 2015 om 14:47 #190286NoëSleutelbeheerderToch even een positief geluid over de EDF laten horen. Wij zijn er vrijwel nooit als de meteropnemer langs komt. En je kunt maar een beperkte periode de meterstand per internet opgeven. Maar wij kregen keurig een mailtje van de EDF waarin met weliswaar veel omhaal van woorden werd gevraagd om een foto van de meter. Dan kon het automatisch af te schrijven bedrag worden aangepast. De mailschrijver was namelijk bezorgd dat wij te veel in de mensualité zouden gaan betalen als er geen meterstand bekend was. Zo gezegd en zo gedaan. En alles stroomt nog steeds op rolletjes voor een keurig bedrag.
Frans
20 april 2015 om 20:41 #190287NoëSleutelbeheerderOeps, ik zie dat ik wel erg ver van de oorspronkelijke vraag aan het afdwalen ben geweest. Dat maakt mijn verhaal niet minder waar, maar wel minder zinvol. Sorry!
Frans22 april 2015 om 14:50 #190291NoëSleutelbeheerderHallo Fransco,
Ondanks een beetje topic af toch ook nog een geluid over EDF die ik belde maandagmorgen via de engelse helpdesk. Ik werd door Pascal geholpen (haha leuk) en die legde alles goed uit.
Ook al had ik geen rekening in Frankrijk, maar aan het einde van het jaar kan men met de IBAN betalen. Dan is hun systeem zover dat het gereed is voor dit bankieren! Handig van de meteropnemer te weten. Ook kun je met de account ruimte op hun website alles zelf regelen of betalen etc.
Groeten,
Margriet. -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.