Opvoeren reiskosten met privé-auto

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197088
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Per 1 januari start ik in Frankrijk een nieuwe onderneming die ik deze week bij de CCI ga inschrijven. Het wordt een Entreprise Individuelle met belastingregime BIC Micro en voor TVA het regime mini-réel. Ik zal voor deze activiteit redelijk vaak per auto op reis zijn binnen Frankrijk.

    Nu beweerde een (naar eigen zeggen) goed geïnformeerde kennis, dat ik onder bovenstaand regime met mijn privé-auto geen zakelijke kilometers als kosten kan declareren, tenzij het een véhicule utilitaire is (een auto met maar 2 zitplaatsen). Mijn eigen auto is een “voiture de tourisme”.

    Is er iemand op dit forum die mij hierin duidelijkheid kan verschaffen?

    Ik wil mijn huidige privé-auto ook niet op naam van het bedrijf zetten of een zakelijke auto aanschaffen, want dan kan ik er geen privékilometers mee rijden en dat is in mijn situatie praktisch gezien niet handig.

    Concreet wil ik dus graag weten of en hoe ik met mijn privé-auto onder bovenstaand belastingregime en bedrijfsstatuut zakelijke kilometers met privé-auto kan opvoeren als kosten. Vanzelfsprekend heb ik er geen bezwaar tegen om hiervoor een gedetailleerde administratie bij te houden. Daar zijn tegenwoordig zelfs handige appjes voor.

    Dank!

    #197091
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die goed geinformeerder kennis heeft volstrekt gelijk. Als je kiest voor het micro-regime zijn geen autokosten op te voeren, al rij je drie keer rond de aarde voor de zaak. Als je bedrijfskosten (incl autokosten) hoger zijn dat het forfait dat in het micro wordt gebruikt (50% van de omzet voor service; 71% van de omzet voor commerce) kun je beter kiezen voor het régime réel simplifié. Dan kun je de autokosten wel aftrekken.

    Wim

    #197090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je antwoord Wim. Ik heb me inmiddels ingeschreven voor réel simplifié. Het is bij het opstarten natuurlijk altijd een beetje gokken of de standaardaftrek voldoende gaat zijn. Ik denk dat mijn totale onkosten inclusief autokosten, boven die 71% gaan liggen, maar het kan ook dat ik daaronder blijf.

    Ik ga wijnflessen verkopen die met een op de computer gemaakte gravure gepersonaliseerd worden. Ben ik volgens jou dan service of commerce. Ook hierover lopen de meningen uiteen.

    #197092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alleen uit belangstelling en voor de duidelijkheid: ga je wijnflessen verkopen of flessen wijn? En wat is dan een op de computer gepersonaliseerde gravure? Ga je de flessen etsen o.i.d.?

    Wilm

    #197089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Wilm
    Ik ga inderdaad wijnflessen etsen, of beter gezegd, zandstralen. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld een bedrijfslogo, een embleem, een afbeelding/foto of een slogan. Ik maak het ontwerp op de computer, dat ontwerp wordt vervolgens geprint op een soort masker/negatief, dat plak ik op de fles en daarna wordt de afbeelding in het glas gezandstraald. Daarna kan de gravure naar wens nog ingekleurd worden. Ik ben nu bezig met de productontwikkeling en ga eind februari daadwerkelijk van start. Als je meer wilt weten, moet je me anders maar even je gegevens sturen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?