Muuropening maken

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200832
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag klussers,

    Ik ben van plan een opening te maken in een natuurstenen muur en heb me verdiept in de werkwijze. Inmiddels ben ik enthousiast van start gegaan, maar nu komen de eerste twijfels… De opening komt onder een brede etagebalk, waar boven op ook nog eens een balk van de dakconstructie uit komt (ik weet niet precies hoe dat heet: is dat de kap- of zolderbalk?):

    Op de foto zie je de etagebalk (met stempel) en de steunbalk t.b.v. de opening die eronder moet komen De etagebalk heb ik met 4 stempels ondersteund. Deze balk loopt over de volledige breedte van de schuur, maar is enige tijd geleden in het midden extra ondersteund om de druk van de buitenmuren af te halen.
    Ik ben begonnen met een opening voor de eerste steunbalk en moet nu naar rechts (onder de etagebalk dus) voor de volgende steunbalk, maar nu komt de etagebalk wel erg dichtbij…Ik zou graag jullie mening hierover willen horen om af te wegen of ik hiermee door ga.
    Alvast bedankt!

    Hartelijke groet,

    Ronald

    #200833
     Noë
    Sleutelbeheerder

    PS die zogenaamde etagebalk is denk ik een ‘entrait’…

    #200834
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het valt niet mee om hier een degelijk antwoord op te geven, zonder de situatie in werkelijkheid te hebben gezien en zonder te weten over hoeveel bouwkundige kennis en ervaring u beschikt.

    In eerste instantie vind ik het er nogal lastig uit zien. Natuurlijk is het mogelijk een opening in een muur onder een draagbalk te maken. Echter, dat vergt toch nogal wat voorbereiding. Allereerst moet de bestaande constructie natuurlijk zeer degelijk onderstempeld worden. Hoeveel stempels en waar te plaatsen hangt af van het te dragen gewicht. Als de constructie erg zwaar is zullen 4 stempels wellicht niet genoeg zijn.

    Nadat de boel adequaat onderstempeld is, zult u in alle gevallen moeten beginnen om een latei aan te brengen. De dimensionering van de latei en de opleggingen hangen wederom af van de te dragen belasting, net zoals hierboven is genoemd voor de stempels. De latei zal helemaal moeten worden geplaatst en de opleggingen afgewerkt vóórdat u de eigenlijke opening in de muur maakt, zoals hier beschreven. Als ik het zo inschat zult u een heel behoorlijke latei nodig hebben, categorie HEB profiel of gewapend beton. Zonder enig rekenwerk is hier verder weinig van te zeggen. Het zal hoe dan ook een zwaar ding zijn, dus u zult een hijswerktuig van enige aard nodig hebben.

    Last but not least, het maken van openingen in natuurstenen muren is best een lastig en delicaat karwei, zéker in uw geval met die draagbalk precies erboven. Als u dit nooit eerder aan de hand heeft gehad zou ik er toch eens een bouwkundige of architect bij halen. De boel is sneller ingestort dan weer opgebouwd!

    Salutations, Jos

    #200835
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jos,

    Bedankt voor je gedegen advies. Ik vreesde al zoiets. Het is de eerste keer dat ik me aan een ouverture waag, dus ervaring heb ik er niet mee. Het lijkt me verstandig dat ik een andere plaats zoek om de raamopening te maken, temeer omdat niet alleen de muur kan instorten maar ook de dakconstructie… Weer net op tijd gestopt ;-). Eerst het gemaakte gat nu maar weer repareren: je verveelt je hier nooit!

    Merci,

    Ronald

    #200836
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hoho Ronald, niet meteen weer je eigen werk gaan slopen, er is nog niets verloren.

    Misschien handig om – om te beginnen – een schetsje te maken en plaatsen van:
    – plattegrondje van de schuur
    – aanzicht van de muur.
    En niet te vergeten ook aangeven waar de te maken opening moet komen en vooral ook hoe breed die opening gaat worden.
    Zonder deze info is er werkelijk totaal niets te zeggen over hoe zwaar latei en onderstempeling moeten worden, zoals ook Jos al schrijft.

    #200837
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok ok, je hebt gelijk. Ik zal morgen wat foto’s en een schetsje maken: super dat je mee wilt denken!
    A demain

    #200838
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald,

    Misschien nog een idee als aanvulling op de adviezen van Jos en Wilm:
    Is het misschien mogelijk de etagebalk te vervangen door twee nieuwe rechts en links van de bestaande, zodat deze verwijdert kan worden?
    En natuurlijk alles vastleggen in een maatschets zodat duidelijk wordt waar welke krachten optreden.

    Het moet niet zo lopen als bij onze oude buurvrouw. Ze vertelde ons waarom een gevelmuur nieuwer was dan de rest van haar huis. De gevel was namelijk tot aan de nok ingestort toen haar zoons een raam in haar keuken wilden maken. Grrr!

    #200839
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Buiten alle verstandige dingen die er al zijn geschreven over je vraag, waarom precies daar? Ik zal altijd een ontwerp zo maken dat ik niet op zo’n plek een doorbreking moet maken. Zelfs als dat visueel of praktisch minder handig zou zijn. De krachten vloeien weg op veel manieren, maar juist op een plek waar al extra krachten worden opgevangen moet je niet gaan doorbreken. Dat is mijn mening.

    Alles kan, zeker in nieuwbouw met goede berekeningen, maar zo deden ze dat vroeger niet.

    #200840
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille en Ronald,
    dat is precies dat wat ik wilde zeggen (maar misschien gisteren niet zo duidelijk geschreven heb):
    Men moet het hele patroon van krachten in die muur analyseren, de nieuwe opening hieraan aanpassen (dus zo nodig anders plaatsen) of de bestaande flow van krachten veranderen (de bestaande balken dus uit het krachtenveld verplaatsen).
    Bekijk eens de constructie van de Eiffeltoren: iedere stalen balk weet aan wie hij zijn krachten doorgeeft, van top tot teen.

    #200841
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou het gaat om een muur van zo’n 7 meter. In het midden daarvan zit een originele deur. Aan weerszijden zou een raam moeten komen om het licht binnen te laten, maar zowel rechts van de deur als links bevindt zich zon balk… je kunt het raam misschien iets opschuiven (eigenlijk tegen de zijmuur) maar daarboven (ook in beide gevallen) tref je de steunbalken van de hangar. Ik zal zo nog een schetsje maken maar ik vermoed dat er niet veel mogelijkheden zijn.

    #200842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zolang de opvang van het bovenliggend muurwerk goed geregeld wordt (d.m.v.latei bijvoorbeeld) maakt het niet uit wat er boven zit. Deze constructie wel aanbrengen voordat het gat voor de deur gemaakt wordt. Overigens is het deskundige advies van een architect echt niet zo duur, of verkeerd, of schadelijk als menigeen meent.
    De samenhang van een keienmuur is heel matig en onvoorspelbaar. Voornamelijk op druk belast. Ik zou eerder een soort portaalconstructie maken om zeker te zijn dat de nieuwe situatie even goed is als de oorspronkelijke. Vooral als er zich dragende balken boven bevinden.

    #200843
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo medeklussers,

    Ik heb een schetsje gemaakt van de schuur waar het moet gebeuren; het betreft een bovenaanzicht:

    De rode pijlen geven aan waar de ramen zouden moeten komen. Daar tussen in is een bestaande deur, waardoor er weinig keuze is voor de plaats van de openingen. Als de opening bij entrait 2 iets naar rechts zou verschuiven zou je onder de hangarbalk van de buitenkant komen. Bovendien zou het raam dan tegen de bestaande muur komen (stippellijn). Wat me in eerste instantie over de streep heeft getrokken om de opening toch te proberen te maken is de extra steunbalk (van links naar rechts door de schuur). Deze is jaren geleden bij het begin van ons avontuur hier geplaatst toen bleek dat de schuurmuren uit elkaar gedrukt werden door de entraits. De entraits worden nu dus ondersteund door deze balk die op twee ijzeren steunen is bevestigd.
    Toen ik gisteren bezig was met de (nog kleine) opening voor de steunbalk boven de latei en ik de entrait erboven zag brak het zweet me ineens uit….
    De bedoeling van deze hele operatie is om een gîte te maken (groene kader). Door jullie opmerkingen vraag ik me nu serieus af of ik wel op het goede spoor zit. Alles is mogelijk, maar als er teveel bedenkingen zijn is dat ook een signaal… Eventueel zou de gîte ook in de breedte gemaakt kunnen worden, maar dat zou eigenlijk minder mooi zijn vanwege het uitzicht en de privacy.
    Hartelijke groet,

    Ronald

    #200844
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind het een hele vreemde plaats voor de ramen, waarbij ook het samenspel tussen nieuw en oud verstoort gaat worden,ik vraag me zelfs af of je een vergunning krijgt voor dit plan.
    Je kunt niet zomaar een latei plaatsen, het is geen beton waar je met de diamantzaag even een blok uit zaagt. De krachten vloeien zeker op de hoeken soms vreemd weg bij (in feite) gestapelde natuurstenen muren, de kalkvoegen dienen niet om dat op te vangen. Ook visueel stoort het. Ik raad het af.

    Op de foto lijkt het zelfs alsof er onder de balk een oude verticale scheur loopt die is dichtgemetseld met cement.

    Maar succes met het maken van je plan.

    #200845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zonder het in natura gezien en onderzocht te hebben kan ik hierover geen advies geven.

    #200846
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo klussers,

    Even een update van mijn bevindingen. Ik heb inmiddels twee openingen gemaakt:

    Het is dus gelukt, maar het is riskant. Na een mislukte poging (op tijd gestaakt) aan een andere muur heb ik het hier geprobeerd. Deze muur is al eens onder handen genomen door vaklui en in verband met de slechte kwaliteit is er in het midden een chainage (betonnen band) aangebracht. Als deze er niet was geweest was ik ook hier direct gestopt. Probleem is dat de stenen als het ware los gestapeld zijn: er tussen zit totaal opgedroogde leem, nu verworden tot gruis:

    Pak je er één steen uit dan vallen er 10 mee en nog een aantal zit direct los. In mijn geval stopte de chainage een verdere teloorgang. Alleen al het plaatsen van de steunbalken levert zo problemen op. Verder is het in zo’n muur niet eenvoudig om een recht gat te maken. De muur bestaat uit kleine en grote tot zeer grote stenen, die zowel in de lengte als in de breedte zijn aangebracht voor de stevigheid. Ingenieus gemaakt! Maar dat betekent ook dat je niet zomaar zo’n zeer grote steen kunt verwijderen aangezien je dan een mega grote opening maakt. En elke bewerking op de steen (boren, hakken) doet de muur ook geen goed…
    Er is heel wat beton in gaan zitten om de aanhechting met de oude muur goed te krijgen, maar nu is het een stevig geheel geworden.
    Alle waarschuwingen zijn niet voor niks….

    Ronald

    #200847
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald, bedankt voor de terugmelding. En je bent dapper dat je dit hebt uitgevoerd. Nu ik het resultaat zie, – de te kleine afstand tussen de verticale openingen en de horizontale chainage en de latei-, is het een wonder dat je het dicht gekregen hebt. Zoals ik al schreef is het in feite een gestapelde muur, de voeg kan dat niet bijelkaar houden, en met de formaten van de stenen, de krachten op de hoeken, krijg je rare bewegingen in de muur. En dan komt er meer los.

    Het zit voor mijn gevoel te dicht op elkaar. De verticale stenen op de latei en de afstand tot de chainage… Maar, de hoekstenen zitten mooi, en ook het kozijn en de latei zitten er goed in.
    Bravo.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?