Onze ervaringen met Franse makelaars

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193058
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, we zoeken nu eenmaal in Frankrijk naar een plek zonder buren, maar dat wordt vaak ruim geïnterpreteerd door de diverse makelaars. Als we vragen hoe groot de afstand tot de buren is wordt in 99 van de 100 gevallen schromelijk overdreven. Waarschijnlijk wordt de afstand meteen na de lunch (met een paar flessen wijn) door middel van het aantal passen al slingerend ‘opgemeten’, want niet zelden blijkt 500 meter hooguit 100 à 150 te zijn.

    Lees verder op: http://www.bossa.nl/weblog/entry/onze-ervaringen-met-franse-makelaars.html
    3sz2b-Huis-Dronten.jpg

    #193065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig hoe je beschrijft -op je site- welke ervaringen je hebt met makelaars. Maar in de antwoorden van de makelaars zitten toch hele relevante waarheden. Dat buren goud waard kunnen zijn (zeker in het rurale gedeelte) is echt wel een argument. Zij kennen de buurt, de artisans, etc., zeker als je net komt kijken, en je ook nog wil verbouwen is een goede buur goud waard.

    Verder de weerzin van makelaars om de coördinaten op te geven: ze zijn bang dat je direct zaken met de eigenaar gaat doen. Veel makelaars reageren dan niet meer.

    Misschien is jullie aanpak succesvol op de lange duur, maar wellichtt moet je wel eens iets afwijken of aanpassen aan je plan. Beplanting neerzetten, overleg met de boer om land te kopen, overleg met de burgervader over je plannen etc. Het kost tijd, maar kan soms tot gewenst resultaat leiden.

    Met voldoende budget(ruim)kan je meer en sneller resultaat halen, meer anders moet je soms iets ‘schipperen’. Daar zijn de Fransen goed in, en een paar buren die goedgezind zijn weten meer dan je denkt. (je kan natuurlijk contact hebben met buren verder dan 500 mtr)

    En als laatste, de Fransen zijn conservatiever dan je denkt, zeker op het platte land waar je nu zoekt. Naakt vakantie houden is voor hen een vreemd begrip, en dan is 500 meter afstand niet eens zo ver.

    #193064
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Tessa,

    Leuk om je ervaringen te lezen. Laat me je een aanmoediging geven, waar het gaat om buren zeker GEEN concessies doen. Je kunt de buren ook om raad vragen als ze 1000 meter verderop zitten, maar als je ze op de lip hebt kun je hen niet meer ontlopen.

    Ik heb hier op het FR platteland inmiddels dermate veel drama’s met buren gezien dat een Bijlmerflat er een oase van vredigheid en rust bij lijkt. Zoals de boer die, toen zijn akkerbouw niet meer genoeg opleverde, een eendenfokkerij begon, en dat stinkt! Of die oude mevrouw wier huis na haar overlijden aan een stel aso’s van buiten FR werd verkocht die tientallen kleine kefhondjes hebben rondlopen. Of het recht van overpad dat uitmondde in oeverloze twisten en pesterijen zoals hekken plaatsen en de doorgang blokkeren. Je zult er maar naast wonen, dan wordt je FR droom een nachtmerrie.

    Nee, ik geloof in het spreekwoord “beter een verre buur dan een goede vriend” 😉

    Salutations, Jos

    #193060
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille: natuurlijk is het handig om op mensen uit de buurt terug te kunnen vallen – en zul je hun hulp ook echt nodig hebben, maar wat ons betreft hoeven ze niet om de hoek te wonen.

    En we snappen dat de adresgegevens gevoelig liggen, maar onze insteek is zeker niet om rechtstreeks met eigenaren in onderhandeling te gaan. En daar is de bon de visite toch voor uitgevonden? Het gaat ons puur om het bekijken van de omgeving.

    We willen in ieder geval niet gaan schipperen met de inkijk op het terrein (voordat nieuwe aanplant echt wat gaat doen, ben je wel een paar jaar verder). Zoals je al aangeeft zijn Fransen conservatiever, maar aan de andere kant willen we onze gasten ook hun privacy bieden.

    #193059
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Daar maakt Jos wel een puntje, zeker over hekken plaatsen, mensen met een goed geheugen weten nog wel over mijn problemen met de ene buur. Toch heb ik met andere buren een goede band en heb er veel nut van. Handje helpen, sneeuwvrij maken, vertalen, oogje in het zeil, in een ruwe bergregio wel noodzaak. Maar ik ben dan ook enigszins geïntegreerd en ben daar blij mee. Het zou hier moeilijk zijn alles alleen te doen. Je moet je dan niet als een kluizenaar opstellen.

    Jos heeft overigens wel die ‘aanpassing’ meegemaakt en kon een heel stuk grond erbij kopen, meer dan de bedoeling was.

    #193069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa, wat belangrijk is moet belangrijk blijven, dus dan houd je dat vast. Wees niet zo verbaasd als het ook vaak fout gaat, zoals uit je verhalen blijkt. Te langzaam, het contact niet warm genoeg etc. Het valt niet altijd mee. Aan de andere kant, zolang je geen keuze hebt gemaakt blijven de dromen nog kleurrijk en vol, en verloopt alleen de tijd. Ik heb even een cirkel van 500 mtr. rondom mijn huis getekend met http://www.geoportail.gouv.fr en dat is toch wel een heel eind!

    Hier is dat niet mogelijk, ivm sneeuwvrij houden van wegen staan alle huizen relatief dichter bij elkaar, en hebben de mensen en boeren land elders, dus wonen en land is gescheiden.

    #193070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    Een medestander qua buren, dat horen we niet vaak. En als ik je bericht zo lees, dan zijn dat juist die zaken waar we zo ‘bang’ voor zijn.

    Vooral het geval dat je een huis koopt en dat je weet dat er een huisje dichtbij staat, maar dat wordt al jaren niet meer bewoond. Maar opeens is het verkocht, en blijkt er iemand in te trekken met vele blaffende honden. Uit met de rust. Nee, voor ons echt geen directe buren.

    Aan de locatie en omgeving van het huis kun je niets veranderen, dus dat is onze prioriteit.
    En de Fransen kun je opzoeken in het dorp(scafé) voor tips, goede artisans, enz.

    #193066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille: zeker een leuke tijd nu, het zoeken. Alhoewel we er zo langzamerhand ook wel aan toe zijn om een business te gaan starten. Maar goed, dat kun je niet afdwingen.

    Inderdaad is 500 meter een heel eind, en nu is het niet zo dat als er helemaal niets om een pand heen zit behalve één huis op 400 meter dat we dan geen interesse hebben. Maar deze afstand is wel een richtlijn. Vaak kom je dan uit op een huis in een eigen dal, of een huis tegen bijvoorbeeld een bos aan…

    #193063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa,
    wij vonden het ook een leuke tijd, dat zoeken. En van de benadering van makelaars weten wij ook genoeg. Zij hebben ons niet veel geholpen, uiteindelijk waren het de buren die ons overgehaald hebben ons huidig huis te kopen.
    Maar ik kan het toch niet laten op jullie probleem een beetje wiskunde los te laten, uiteindelijk is dat mijn vak.
    Dus jullie willen een afstand van minimaal 500m van de buren. In het gunstigste geval (huis in het midden van het perceel, en dit exact cirkelvormig) kom ik op een oppervlak van 78,5 hectare (500kwadraat*pi = 500*500*3,14=785.000m2=78,5 hectare).
    Ik vind hier de prijzen van landbouwgrond, weliswaar van 2010, maar er zit niet veel beweging in. Ik neem als voorbeeld onze streek, prijzen tussen de €1000 en 7500, met een gemiddelde van €3500.
    Uitgaande van het gemiddelde van €3500/hectare zou een perceel zoals door jullie gewenst in onze streek €275.000 kosten. Dat is dus zonder gebouwen!
    Jullie kunnen ook andersom rekenen:
    Stel dat jullie €500.000 ter beschikking hebben, en ik reken 200.000 voor het huis, dan kunnen jullie grond met een prijs van rond de €3.850/hectare kopen (500.000-200.000=300.000; 300.000/78,5=3.846).
    Natuurlijk bestaan er ook prijzen voor niet-landbouwgrond, maar bouwgrond is veeel duurder en bosgrond ligt in dezelfde orde van grootte.
    Toegegeven, dit zijn allemaal getallenspelletjes, maar het helpt toch een beetje een realistische kijk op de dingen te krijgen.
    Verder veel succes met het bepalen van de mogelijkheden en het zoeken.

    #193067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian, heerlijk!
    Eindelijk een beta-iemand met twee voeten op-en-in de grond, wetende hoeveel vierkante meters er nodig zijn voor die “eis” van minimaal 500 meter tot je naaste buren!
    Nog een vraag aan Christian: bouwgrond (constructible) is uiteraard veel duurder maar bosgrond valt toch onder het zelfde regime als “agriculture”?
    Groet van Peter

    #193068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian: maar we hebben niet gezegd dat al die grond ‘van ons’ moet zijn. Het gaat ons er meer om dat er op die afstand geen huizen van buren zijn. Dus een huis tegen met bos eromheen of alleen agrarische grond is ook prima geschikt…
    PS Ik geloof dat €3500 aardig aan de prijs is; normaal horen we zo’n prijs van € 2500 per hectare (we hoven geen bouwgrond om ons heen), maar dit terzijde. 🙂

    #193072
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter: de berekening van Christian doe ik ‘m niet na. Ik geloof hem op z’n woord. 🙂

    #193062
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit TessaSeverijns op 16/12/2013 22:11
    Christian: maar we hebben niet gezegd dat al die grond ‘van ons’ moet zijn. Het gaat ons er meer om dat er op die afstand geen huizen van buren zijn.

    Tessa, dan duikt weer het oude probleem op: wat doet de buur in de toekomst?
    Dus kiezen tussen (***) en (///)!

    #193071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa ik denk wel dat Christian een belangrijk punt heeft, als de grond niet je eigendom is loop je meer risico. Natuurlijk ook wel met eigen grond maar dat is beperkter. Wij konden 2 hectare bos naast ons bouwterrein kopen en hebben het dus gelijk gedaan. Ik moet wel zeggen dat bo9s hier beduidend goedkoper is (800 euro per hectare), William

    #193061
     Noë
    Sleutelbeheerder

    William, als we de keus hebben gaan we zeker voor ‘eigen grond’, maar dan moet de situatie en ons budget dit wel toelaten. 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?