Ondernemersrisico en de franse overheid

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #191257
     bosbess
    Deelnemer

    Nog geen jaar nadat ik mijn chambre d’hôte d’étape was gestart deed zich al het eerste ondernemersrisico voor. In maart werd bekend dat dorpscafé Le Penalty per 1 mei zou sluiten. Omdat ik niet aan table d’hôte doe, stuurde ik mijn lange-afstandwandelaars altijd naar Martine en Farouq, waar ze (na reservering) ook ’s avonds nog een goed menu voorgezet kregen. Ik zag het lijk al drijven, want nergens anders in de buurt kan je ’s avonds een maaltijd gebruiken. Een ander café-restaurant bood aan om op bestelling enkele koude “plateau’s” klaar te maken, die ik dan zou kunnen afhalen. Maar wandelaars leven de hele dag op een lunchpakket en willen ’s avonds een “eenvoudige doch voedzame maaltijd”, om met de heer O.B. Bommel te Rommeldam te spreken. Ik besloot dus om dan in vredesnaam maar zelf voor m’n gasten te gaan koken.

    Toen deed zich het tweede probleem voor: om bij de maaltijd wijn te kunnen serveren heb je een vergunning nodig, een zogenaamde licence 2 oftewel een “petite licence”. Daar zou ik een cursus van 2,5 dag in Nîmes voor moeten volgen, kosten minimaal € 700. Dat is voor mij niet haalbaar. Maar toen ik een keer bij de ambulante pizzeria, die iedere vrijdag- en zondagavond aan de rand van ons dorp staat, een pizza ging halen, vertelde de uitbaatster me dat zij zo’n “petite licence” heeft en dat ze daarvoor geen cursus had hoeven volgen. Dat was, zei ze, omdat ze geen “localité” had. Na heel veel naspeuringen en onder meer vragen bij de gemeente (waar ze er ook de ballen verstand van bleken te hebben) bleek de pizzabakster uiteindelijk gelijk te hebben, zoals hier is te lezen. Ambulanten kunnen zonder “formation” een petite licence krijgen, waarmee ze tot tien uur ’s avonds alcohol kunnen verkopen, maar uitsluitend om mee te nemen en niet om ter plaatse te nuttigen. Dat dat bij haar wel gebeurt en ’s zomers tot ver na middernacht gaat mij niet aan. Voor mij zat een licence 2 er niet in.

    Aangezien ik niet voor één gat te vangen ben, schoot me plotseling te binnen dat ik ooit in een grijs verleden (1985) ten behoeve van een jongerencentrum een diploma Vakbekwaamheid Cafébedrijf had behaald. Dat wist ik nog ergens op te diepen. Op internet vond ik wel dat zo’n diploma door een erkende vertaler moet worden vertaald en dan door een speciale commissie voor € 70 moet worden gehomologeerd, maar ik vertaalde het zelf en toog er mee naar de gemeente. De secretaresse, altijd even vriendelijk en behulpzaam, zou het met de burgemeester bespreken. Wekenlang hoorde ik niets. Echt op z’n frans, dacht ik pissig en ik besloot om dan maar de illegaliteit in te gaan en mijn gasten tot diefstal (uit mijn bescheiden alcoholvoorraad) uit te lokken. Gisteren ging de telefoon: de secretaresse. Of ik even langs kon komen, want er bestond nóg een mogelijkheid, die ze me even uit zou leggen.

    Ze had bij bevoegde instanties(?) mijn probleem uitgelegd en toen te horen gekregen, dat een buitenlands diploma niet wordt geaccepteerd, althans niet zonder homologatie. Maar vijf keer per jaar kan op verzoek een tijdelijke licence 2 worden verstrekt. De secretaresse vulde een speciaal daarvoor bestemd formulier in, dat ik moest ondertekenen. Na ondertekening door de burgemeester wordt het me toegestuurd. En dan kan ik in alle legaliteit volgende week mijn eerste randonneurs van dit jaar ontvangen. Ik was er beduusd van! Daardoor besefte ik te laat dat het formulier alleen vraagt naar de periode waarvoor de licence wordt aangevraagd en ter gelegenheid waarvan. Omdat ik weliswaar zes maanden per jaar geopend ben, maar er in de zomer vanwege de hitte geen randonneurs zijn, ga ik de volgende keer proberen om de aanvraag bv voor een maand te krijgen. Maar voorlopig ben ik uit de brand. Leve LDF! En de secretaresse staat een flesje wijn te wachten, zonder licence.

    #191258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is een leuke verhaal over ‘se debrouller en France.’ Maar misschien wil je weten hoe het echt zit…?

    1. Vanaf 1 juni 2013 hoeft voor table d’hôtes nog maar een cursus van 1 dag te worden gevolgd. Hoe duur die is weet ik nog niet, maar natuurlijk een heel stuk minder dan de €700 van de 2,5-daagse cursus.

    2. De tijdelijke licences 2 zijn voor evenementen! D.w.z. als de Tour de France door het dorp komt of als er een dorpsfeest is, of een muziekfestival. Deze tijdelijke licenties mogen niet worden uitgegeven aan ‘permanente’ inrichtingen. De gemeente geeft de licentie af, maar de Dienst der Douane controleert. Leuk voor een keer, maar dit is gene permanente oplossing.

    3. Het Nederlandse sociale hygiene diploma is niet erkend in Frankrijk als opleiding t.b.v. de exploitatie van een dranklicentie. Er wordt wel aan gewerkt, maar tot nu toe is het Franse standpunt dat de Franse wet anders is dan die van andere Europese landen. Dat staat dus tegenover het Europese standpunt dat diploma’s uit andere EU-landen in principe erkend moeten worden. Deze discussie gaat nog wel een paar jaar duren.

    4. De informatie over de ambulante handel die geen licentie nodig zou hebben is verouderd. Sinds 1 september 2011 geldt die regel niet meer. Deze ondernemers hoeven echter geen volledige 2,5-daagse cursus te doen, maar een speciale verkorte cursus van 1 dag. Maar ook zij mogen geen alcohol meer verkopen zonder dranklicentie en exploitatievergunning.

    Wim

    #191259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Begrijp ik goed dat daarmee ook de eis van 10 jaar ervaring komt te vervallen bij de eendaagse cursus?

    Wilm

    #191260
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Wim. Het voordeel van zo’n verhaal schrijven is dat je er naderhand tijdens andere bezigheden nog even over nadenkt. Inmiddels had ik bedacht dat dit natuurlijk niets meer of minder is dan oneigenlijk gebruik van een gemeentelijke bevoegdheid. Dat wilde ik dus nog even aanvullen, maar je was me voor. Wel heb ik toch iets in mijn verhaal veranderd: het formulier vraagt namelijk niet alleen naar de data, maar ook ter gelegenheid waarvan de vergunning wordt verstrekt. De secretaresse vulde daar in La randonnée of zoiets. Toen ik er daarnet over nadacht, begreep ik ineens hoe de vork in de steel zit. Van de contrôle door de douane had ik natuurlijk geen weet.

    De pizzabakster heeft wel degelijk een licence 2, maar ze heeft er geen formation voor hoeven volgen. Misschien is ze nog net op tijd begonnen.

    Dat vanaf 1 juni 2013 de formation nog maar één dag duurt, is voor mij uiteraard het belangrijkste! En geweldig nieuws. Ik wil best één dag naar Nîmes en een bedrag van 2/5 x € 700 = € 280 kan ik ook wel ophoesten. Waarschijnlijk wordt het meer, want ze kunnen vast alleen maar goed naar zich toe rekenen. Laat je even weten wanneer er meer over bekend is? En de eventuele vindplaats waar ik me kan aanmelden enz.? In ieder geval nogmaals hartelijk bedankt!

    Edit: na plaatsing zie ik ineens de vraag van Wilm. O moeder, wat nu weer?

    #191261
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Weer een voorbeeld van de verlammnede bureaucratie die veel mensen met ideëen ontmoedigt om initiatieven te nemen. Alsof dit soort cursusjes ineens een professional van je kunnen maken.
    Ik denk dat als Hollande werkelijk werk wil creëren, hij dan dit soort zaken moet gaan aanpakken.
    Maar het gaat alweer de verkeerde kant op: de eisen voor de Auto-entrepreneur worden aangescherpt en ik zie niets dat helpt banen te scheppen in het MKB.

    Steven

    #191262
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij ons werd er ook geëist dat er een lincence aan te pas moest komen.
    Maar bij navraag Gites de France zei de contactpersoon, niks van aan trekken gewoon Table d’hotes doen.
    Bij eventuele problemen naar mij verwijzen. Nooit meer wat gehoord. En Gites de France werkt nu aan een passende oplossing voor het probleem via een lobby bij het juist ministerie.

    Albert

    #191263
     Anoniem
    Inactief

    Ook nooit problemen gehad.
    Bij ons krijgen de gasten naar gelang de tijd een heerlijk zelfgemaakt opkikkertje na de lange rit, en aan de rand van het zwembad een apero, en tijdens het eten wijn.
    Ik verkoop niets, wie zegt dat ik wat verkoop?
    Op het dressoir in de ontbijtruimte staan diverse flessen, Pineau, Cognac, Cognac70% voor de Brûlot Charentais, deze wel allemaal te koop maar niet voor directe consumptie.
    Bijna iedere boer hier snabbelt bij met cognac (van z’n neef) of wijn (van z’n zwager) denk je dat die allemaal een licence hebben?

    #191264
     bosbess
    Deelnemer

    Iedereen moet vooral doen wat hem/haar het beste lijkt. Zelf heb ik schijt aan alle autoriteit, overheid en wetten, maar ik houd me zoveel mogelijk aan hun regels. Dat is goed voor m’n nachtrust. En als ik me er een keer niet aan houd, dan schreeuw ik het niet van alle daken, maar vertel ik het aan helemaal niemand. En verder zoek en gebruik ik alle mazen in welke wet of welk dom voorschrift dan ook.

    Alcohol mag je niet aanbieden zonder vergunning, niet betaald en ook niet gratis. Ze zijn wel dom maar niet achterlijk. Zo kennen ze er nog wel een paar: nee, ik heb geen gasten, het zijn allemaal vrienden die mij komen bezoeken, ze betalen me niets. Dus geen belasting en geen taxe de séjour. Enzovoort. En als je een wet overtreedt, kan je niet verwijzen naar een organisatie waar je lid van bent. Jij bent als ondernemer zelf verantwoordelijk en niemand anders.

    Inmiddels heb ik het décret gevonden waarin wordt bepaald dat er per 1 juni een “opleiding” van 7 uur (te geven op één dag) wordt ingesteld speciaal voor chambres d’hôte, die daarmee recht krijgen op een petite licence restaurant. Deze formation kan worden gevolgd bij de UMIH (Union des Métiers et des Industries de l’Hôtellerie). Zie informatie over de nieuwe regelgeving. Ook is er al een formulier beschikbaar waarmee je je kunt vóór-inschrijven voor zo’n opleiding. Ze zijn waarschijnlijk bang dat het stormloopt… De prijs wordt nergens genoemd. Kennelijk zitten ze zich nog hun knappe koppen te breken over de dikte van de poot die ze ons voor deze flauwekul kunnen uitdraaien. Maar ik blijf het maar van de zonnige kant bekijken: 1 dag in plaats van 2,5 is toch een hele verbetering.

    #191265
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @BB, kijk wij bieden geen alcohol aan, wij serveren bij de Table d’hotes de gepermitteerde 25 cc** wijn.
    Inclusief een aperitief en een koffie na.
    All in one en als iemand alcohol wil verwijs ik naar de regels van Gites de France.

    En ondernemers risico’s zitten tussen de regels, eronder of erboven en is meestal een niche.
    Als dat niet gaat dan is het grote Franse Federalisme een prima oplossing.
    Gewoon lid worden en meegaan binnen de, door de federatie, gestelde regels.
    En wat er in Parijs bedacht wordt, word door alle fransen die op de campagne wonen en werken afgedaan als onzin en we zien wel…
    Toch of niet?

    Albert

    Edit moet 37,5 cl zijn!

    #191266
     bosbess
    Deelnemer

    Hoera! Ik heb me ingeschreven voor de eendaagse cursus in Nîmes. Eigenlijk belde ik de UMIH alleen maar om te vragen of de prijs al bekend is. Die is bekend: 322 euro (inclusief TVA). Maar het goede nieuws is dat als je bij de RSI bent, zoals ik, dan kan je aan de UMIH remboursement vragen.

    De vriendelijke dame bood aan om me meteen in te schrijven. Ach, waarom niet? Nu krijg ik binnenkort een email met alle informatie (ook over het terugvragen van de kosten) en een formulier dat ik samen met een cheque ondertekend moet terugsturen. Als in die email nog belangrijke dingen staan, zal ik ze hier melden. En op 4 juni gaat het gebeuren: ik ga naar Nîmes!

    #191267
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bravo!

    Albert

    #191268
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt Bosbess, ik ga kijken of hier ook zo’n cursus beschikbaar is/komt.
    Albert kan dan wel zeggen we zien wel, maar het is crisis.
    Voor de crisis heeft nooit één hotel het in zijn hoofd gehaald de cdh te becommentariëren, nu ze een leegloop hebben gaan ze slachtoffers en oorzaken zoeken.
    Ik ben ze liever een stap voor, stel dat zo’n mafketel met lege kamers een “gast” op ons afstuurt die zich heerlijk vol laat lopen met een lekkere rhum van Martinique om de boel daarna te verlinken.

    #191269
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, jelui hebben gelijk.
    Maar ik wacht toch nog even Gites de France af.

    Allors Albert

    #191272
     bosbess
    Deelnemer

    Gistermiddag ontving ik de beloofde email met vier bijlagen: het inschrijfformulier, het cursusprogramma, de voorwaarden voor het aanbieden of verkopen van alcoholische dranken en een uitleg over hoe je restitutie van het cursusgeld kunt aanvragen (tig bijlagen meesturen).

    Omdat op maandagmiddag de burgemeester en de secretaresse spreekuur houden in de salle polyvalente op 50 meter van mijn huis (de Mairie bevindt zich op 5 km afstand), ging ik erheen om de secretaresse de verdiende fles wijn te overhandigen en om haar te vertellen dat binnenkort alle problemen de wereld uit zouden zijn. Ze was hoogst verbaasd dat de verantwoordelijke bij de sous-préfecture waar ze in eerste instantie had geïnformeerd en die haar de ontsnappingsmogelijkheid aan de hand had gedaan, haar daar niets over had verteld. En eigenlijk twijfelde ze een beetje aan mijn verhaal. Ik dus weer naar huis om alles voor haar uit te printen. Samen bekeken we de formulieren. Ze vertrouwde het nog steeds niet. Volgens haar heeft iedere gemeente een beperkt aantal licences uit te geven (wordt bepaald door de sous-préfecture op basis van het inwoneraantal) en op is op, formation of niet. ’t Zou zonde zijn als ik voor niets een formation zou volgen, zei ze. Ik kreeg ter plekke een lichte hartverzakking. Weg feestvreugde.

    De secretaresse beloofde om vandaag opnieuw de sous-préfecture te bellen. Vanmorgen vroeg heb ik het Décret opgezocht en per email naar de Mairie gestuurd. In het Décret staat dat je na de opleiding een attestation ontvangt: “Cette attestation vaut permis d’exploitation dans le seul cadre de l’activité de loueur de chambres d’hôtes…”. Toen weer naar de UMIH gebeld: moet ik met deze attestation toch nog een licence aanvragen bij de Mairie? Op een toon van “hoe stom kan je wezen” werd me uitgelegd dat dat inderdaad het geval was, net zoals je na het behalen van je rijexamen nog een rijbewijs moet aanvragen… Ik voelde m’n IQ tientallen punten en de moed in m’n schoenen zakken.

    Daarnet ging de telefoon: “J’ai des bonnes nouvelles pour vous!” riep de secretaresse opgetogen. Met de attestation van deze nieuwe formation blijk ik in ieder geval recht te hebben op een licence 2, petite licence restaurant. Daarmee mag ik tijdens maaltijden zwak-alcoholische dranken (wijn en bier) schenken. In plaats van een welkomstbiertje zal ik mijn dorstige wandelaars dus in het vervolg een maaltje noten voorzetten, waarbij ik dan een biertje serveer… Eind goed, al goed. Nu nog de formation, maar ach, wat is een dag op een mensenleven, nietwaar?

    #191271
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het ook niet zo, Bosbess, dat de Licencebeperking per gemeente geldt voor de Licence IV, de meest uitgebreide? En dat de andere Liocences gewoon altijd verstrekt kunnen worden, ongeacht het aantal?
    Weet Wim van Teeffelen dat misschien. Slapen we toch weer een beetje rustiger.

    #191270
     bosbess
    Deelnemer

    Zoals ik in het begin al schreef, hebben ze er bij de Mairie ook de ballen verstand van. Ze varen gewoon blind op wat ze van de sous-préfecture te horen krijgen. De secretaresse kon simpelweg niet geloven dat haar vorige week niets was verteld over de nieuwe opleiding. Maar omdat ik goed met haar kan opschieten, ze bijzonder aardig is en ook heel geïnteresseerd, wilde ze het nu ook echt gaan uitzoeken.

    Ik op mijn beurt vaar weer blind op wat zij zegt. Ze noemde gisteren echt alle licences op die in onze gemeente (360 inwoners) al waren verstrekt voor diverse categorieën en keek zeer bedenkelijk. Voor mijn part was het de grootst mogelijke onzin en heeft ze dat later niet willen toegeven, maar hiermee is de kous af, althans voor mij. Dus maak je vooral geen zorgen over mijn nachtrust.

    Als Wim van Teeffelen het wel weet, is dat leuk meegenomen. In ieder geval ben ik hem zeer erkentelijk, want zonder zijn mededeling over de verandering van regelgeving verkeerden we nu nog steeds in onwetendheid. Dus nogmaals Wim: bedankt!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?