Observatoire animaux & nature

Dit onderwerp bevat 27 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188708
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al in eerdere jaren gestart: wat zien wij dit jaar in de natuur voorbijkomen aan al of niet vliegend gedierte.
    Bij mij Loiret (45), grens Cher (18).
    Opvallend veel spreeuwen en eksters. Ook flink wat fazanten (één fazantenhaan probeert mijn eigen haan met geschreeuw af te troeven).
    De koolmeesjes zijn rijkelijk aanwezig, in onze nestkast al een tweede leg uitgekomen.
    Weinig zwaluwen gezien. Wel koekoeken gehoord.
    Weinig bijen, wespen, hoornaars. Een paar hommels.
    Mijn sinds een half jaar aangeschafte kwartels zijn uitermate lui in de leg (te koud?).
    Heel veel rupsen die op bijna alle bomen (vooral berken) zitten. Leuk voor de koolmeesjes!
    Mollen houden zich rustig.

    Steven

    #188712
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Relatief : hier meer zwaluwen dan vorig jaar, maar minder mezen en mussen.
    Vorige week ’n kolonie bijen boven ’t huis gehad, bijzonder indrukwekkend. Zo moet ’n invasie tijdens een of andere oorlog voelen.

    Peter.

    #188713
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook hier (19700) is de natuur volop in beweging. Wij signaleren: Vlaamse Gaaien, Koolmeesjes, Spechten, Koekoeken, een enkele mus. Vlinders hebben wij ook gezien maar niet zo talrijk als vorig jaar om deze tijd. Het is hier dan ook erg koud, gisterennacht was het -3°. de velden waren wit. Overdag is het de wind die de kou veroorzaakt, kortom niet erg behaaglijk voor de insecten.
    Zoals bij Steven houden ook hier de mollen zich gelukkig erg rustig.
    Bijen hebben wij gezien toen de bloesem nog aan de fruitbomen zaten, de bomen hebben veel vrucht gezet en nu maar hopen dat het het zich doorzet tot mooie gezonde vruchten.

    Met vriendelijke groet
    Paul

    #188710
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier Haut Vienne 87290,
    Minder zwaluwen, vleermuizen. Meer eksters, heb zelfs nesten in tuin vernietigd.
    Want die vreten alle zangvogelnesten leeg. Erg veel mussen, net als ons immigranten op de campagne! Mollen beheersen de tuin en alle grond rondom. Veel te koud hier zwembad nog dicht en maar 22 graden. Gisteren nog een hagelbui van een half uur alle planten beschadigd. Veel vossen en weinig zwijnen, ai dat klinkt als een boeren uitspraak dat betekent vast iets. Straks is aan de boer vragen…

    #188711
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen in de krant van gisteren gelezen : de wijk Buffon te Montluçon (03) wordt ‘geterroriseerd’ door opdringerige everzwijnen (http://www.lamontagne.fr/auvergne/actualite/departement/allier/montlucon/2015/05/21/des-riverains-de-buffon-sinquietent-de-leur-proximite_11448809.html).

    Peter.

    #188714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Teken! Heb er afgelopen zondag 3 opgelopen tijdens geklus aan de auto op het gras.
    Waren heel klein.

    verder heeft een stiekem broedende kip ons tamelijk plotseling 8 kuikens opgeleverd en (dus) aan echtgenote een kippenhok als Moederdagcadeau.

    Steven

    #188728
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Steven (Taciturne),
    hoe ga je tekens te lijf?
    Verwijzing naar een desbetreffende website zou OK zijn.

    #188715

    Vooral veel hongerige vogels of moet ik zeggen: kenners van de betere kersen soorten. Donderdagavond hadden we – in NL – nog even onze Franse buren aan de lijn. Ons stond een aangename verrassing te wachten wisten ze nog te vertellen: onze kersenboom was plein, plein, kersen die al zeer donker waren, minstens vijftig kilo. Bij aankomst dit weekend bleek de kersenboom geheel leeg: geen enkele kers meer te bekennen. De twee morellen bomen worden langzamerhand ook ontdaan van hun wat zurige, maar klaarblijkelijk toch smakelijke vruchten. Gister aan het eind van de middag bezig geweest met het bestraffend toespreken van een aantal pic verts, maar dat helpt slechts voor een paar minuten.

    #188716
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sommige vroege vogels met een voorliefde voor rijpe donkerrode kersen, liefst aan eenzame bomen, rijden in een oude Renault bus. Ik heb ze horen fluiten en zien klimmen.

    #188719

    Rata, die witte busjes hypothese heb ik ook onderzocht. In dat geval had ik waarschijnlijk toch heel wat losse blaadjes onder bij de boom aangetroffen, plukken zonder ook maar één blaadje los te trekken is slechts weinigen gegeven, afdrukken van een ladder waren er niet, de grond is nu zo hard als beton, zelfs tot helemaal bovenin (zeer hoog!) was geen enkele kers meer te bekennen, is mij in voorgaande jaren nog nooit gelukt, en onder bij de boom lag het bezaaid met pitten…..

    Maar om jouw denkrichting toch even vast te houden heb ik mij met regenjas en gleufhoed op het heetst van de dag verdekt opgesteld bij plaats delict # 2. Alwaar wij twee morellen bomen aantreffen, nijvere producenten van de cerises aigres, helaas in rap tempo in aantal verminderend. Eén van de verdachten is daarbij en flagrant délit gefotografeerd. Show exhibit # 1 and # 2. Opsporing en aanhouding verzocht: wie kent zijn naam en verblijfplaats?

    Verder waren er merels, kleine vogeltjes ter grootte van een mus maar dan anders, type roodborstje en met andere kleuren. De alom gevreesde spreeuwen (nog) niet gezien.

    #188720
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    Preventief valt er niets aan teken te doen behalve je lichaam te bedekken. Ik had er een op mijn buik (die is groot maar was wel bedekt) en twee op de onbedekte onderarmen.
    Vind je een teek op je huid: er zo snel mogelijk uithalen met een tekenpincet, een gewone pincet of eventueel met je vingers (vereist nagels). Wondje ontsmetten en een paar weken in de gaten houden. Komt er een uitslag omheen, dan kan dit het begin van de ziekte van Lyme zijn. Dat vergt twee weken antibiotica.
    In de regel wordt Lyme niet direct overgebracht, duurt 24-48 uur. Dus geen paniek bij een teek. Zeker niet als het hele kleintjes zijn.
    Nuttige site: http://www.lymenet.nl/info/tekenbeet

    #188721
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb zelf nooit een teek gehad, maar mijn hond wel. Een pincet is ellende, dan breekt de teek af bij z’n kop en blijft de kop zitten. Zelfde met een knijpende teken-tang. We hebben wèl een prima ding: ziet eruit als een balpen: als je op knopje drukt komt uit het eind een nylondraad lusje, leg dat om de teek, zo dicht mogelijk bij de huid. Even draaien, en hij’s los. Met knijpende dingen slechte ervaringen.

    Deze dus:
    teken-lasso

    NOOIT proberen de teek te verstikken met vloeistof of alcohol. Dan spuugt ie troep in de wond, en dat wil je juist niet.

    Nare beesten.

    JS

    #188722
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het maakt allemaal niet zo uit. Er zijn handige “pinces à tiques” (even googelen) in de vorm van een spijkertrekker, andere in de vorm van een balpen of met een draadje. Als je de teek maar zo dicht bij de huid pakt en rustig, licht draaiend trekt. Zeker niet in het lijf knijpen. 16 jaar ervaring in Frankrijk met 8 katten en een hond…het moeten er duizenden geweest zijn.

    Steven

    #188723
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar aanleiding van de observaties: het beeld is onweerlegbaar. Maar 50 kilo?
    In een paar dagen? Wat doet een fikse specht op een goede dag zo ongeveer? Wat kan er in? Wanneer is de emmer vol? De keiharde grond zorgt voor geen afdrukken, de blaadjes netjes bijeen geveegd, of de wind; het waaide wat, en wat bleef was leegte.

    In een mus past er een, twee misschien met wat persen. Hoeveel kersen gaan in een kilo?
    Ziet het wit van de uitwerpselen? Die de duizenden mussen moeten hebben achtergelaten?
    Bewijstechnische zaken waarmee ik de officier om de oren sla, hoe kunt u dat beweren. En kijk die oogjes, een en al onschuld. Fait accompli, het zal appels eten worden.

    #188724

    Inmiddels heb ik een ooggetuige, iemand in een lieu-dit een kilometer of vier verderop: inderdaad zijn het niet de wat solitaire voorbijvliegers, zoals de gefotografeerde pic-épeiche, maar een zwerm spreeuwen (étourneaux) die hier de buurt onveilig maakt. Hij stond erbij, keek er naar, klapte in zijn handen, en na ruim een half uur was zijn kersenboom volledig schoongeveegd.

    Geen sluitend bewijs dat het ook zo is gegaan met onze kersenboom, circumstantial evidence mijnheer de Officier van Justitie, net wat u zegt.

    #188725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een mogelijke vergelding -recht heeft zo zijn smakelijke wendingen- zou kunnen zijn: Étourneau sansonnet et molette , maar u heeft het niet van mij. recept.

    #188726
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Preventief valt er niets aan teken te doen behalve je lichaam te bedekken.

    Voor het eerst van mijn leven heb ik tweemaal achtereen een kleine zwarte teek op mijn been gehad. Ik kom net van de apotheek die mij een verstuiver verkocht om op de benen te spuiten voor een wandeling. Werkt ook goed tegen aoutats, maar die zijn er gelukkig nog niet. 100% afdoende zal het niet zijn, of je moet jezelf helemaal met gif besproeien.

    Over hongerige vogels gesproken: ieder jaar komen er bij ons roodstaartjes nestelen. Zo ook dit jaar. Op een ochtend heeft een geai (vlaamse gaai) de arme kuikens ontvoerd en verslonden. De dierenwereld is wreed. Gelukkig zijn de roodstaartjes nogal vasthoudend. Ze beginnen gewoon weer opnieuw met nestelen. Ik ga er een tuinkabouter met dubbelloops naast zetten.

    #188727
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marietta, die aoutats zijn verschrikkelijk maarrrr : je raakt er immuun voor. Dat heeft bij mij drie jaren geduurd, sinds ’n jaar of tien er geen last meer van gehad.

    Gelukkig hebben we de rougequeues, bij mij de zwarte. Vorige jaren in de hangar, nu in de schuur. ’n Vrolijk en druk vogeltje.

    Peter.

    #188718
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die vreselijk aoutat-bulten zijn inderdaad wel wat minder geworden in de loop der jaren maar immuun ben ik nog niet. Gelukkig is er Apaisyl…

    Overigens schijnen ze je lekkerder te vinden als je veel zuivel drinkt.

    #188729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om door te gaan met “chercher la petite bête”: weinig muggen en vliegen. De jaarlijkse lieveheersbeestjesplaag is uitgebleven. Veel spinnen.
    Flink wat libellen boven en rondom de vijver.

    Wat ook een teken van voortschrijdend voorjaar is: zuidwaarts rijdende grijze koppen in dikke middenklassers met gele kentekenplaten en sleurhutten erachter.
    We zijn nog niet in de fase van de bestelbusjes dubbele cabine met getatoeërde bestuurders en daarnaast gezeten zonnebankblondes.

    #188730
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Werkt ook goed tegen aoutats, maar die zijn er gelukkig nog niet.

    Vanmorgen gehoord via de radio (France Inter) : de aoutats zijn vroeg dit jaar, ze zijn er reeds.

    Peter.

    #188731
     Anoniem
    Inactief

    Ja leuk Rob,
    Die reactie van jou treft me, in tegenstelling tot Ratatouille…
    Ik weet zelfs niet of ik haar bijnaam goed spel.
    Appels eten? In welk seizoen leef dan in LBF?
    Maar goed, ik was slechts 14 dgn. in LBF op 2 verschillende plaatsen ruim 200 km apart!
    Maar toch .. ik ben mijn Frans nog niet helemaal vergeten…ik kan hier in NL alleen maar TV55monde ontvangen, een caleidoscoop van francofiele zenders. Van LBF tot Canada en ook Guadeloupe, waar Ingrid nog als arts heeft gewerkt.
    Hoe gaat nu met Ingrid?
    Et voilà, die kersen worden allemaal opgegeten door spreeuwen hoor!
    MHG van Erik.

    #188732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Erik ? Laat me u de vraag stellen : bent u de Erik van weleer ?
    Bruintje Beer & zo ?

    In dat geval : hoe gaat ’t met je ?

    Peter.

    #188733
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die reactie van jou treft me, in tegenstelling tot Ratatouille…
    Ik weet zelfs niet of ik haar bijnaam goed spel.

    Gelukkig ligt er niemand wakker van of je dat wel of niet goed spelt, verse noorse. Of over welke reactie je het hebt.

    Bruintje Beer? Die was toch met een zwiep de slopershemel ingejaagd een tijdje geleden?

    #188734
     Anoniem
    Inactief

    Tsa Rob,
    Mijn kersenboom ooit in Nieuwerkerk a/d IJssel was een vrijgevige.
    Het 1e jaar na aanplant een geweldige oogst voor ons mensen.
    Het 2e jaar hadden de spreeuwen letterlijk die boom ontdekt.
    Als je s ‘avonds thuis kwam zat er geen kers meer aan, dus Rob heeft gelijk, tegen een leger spreeuwen valt niet als mensen te vechten. En erger nog, ik had over die jonge kersenboom een net gespannen…dat hielp niet EN ja er zat 1 spreeuw gevangen in het net. Die was zo dronken van al die kersen, dat ik toen haar/hem bevrijd had uit dat net die niet meer kon vliegen.
    Dus vermakelijk, maar die ene spreeuw heeft niet op z’n eentje die kersenboom leeg gevreten, hahaha! Een van die spreeuwen moet en gat hebben gemaakt in dat net voor de rest, maar ja een sluitend bewijs ontbreekt!
    De volgende jaren geen net meer gelegd…enne ja dus als mensen ook nooit meer kersen gegeten uit eigen tuin.
    MHG,
    Erik

    #188709
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is 1 augustus, en ja, sinds een week hebben wij weer de aoûtats.
    Na meer dan tien jaar Frankrijk heb ik een beetje immuniteit opgebouwd, maar lastig is het toch steeds weer.

    #188717
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmiddag – rond vieren – de eerste kraanvogels boven m’n dak. Niet veel, ik schat ’n stuk of vijftig.

    Peter.

    #213052
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit draadje maar weer eens opgezocht omdat gisteren, 1 februari 2019 de eerste vlucht kraanvogels in NOORDELIJKE richting overtrok. 1 februari…ik heb ze in ons 16jarig verblijf hier (Plateau de Millevaches, 65 km oost van Limoges) ze nog nooit zo vroeg zien terugkeren.

    Jaap

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?