Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 3 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2013 om 10:42 #199512NoëSleutelbeheerder
In een oudere discussie hadden wij het over het plaatsen van gipsplatenplafonds en vooral het afsmeren van de naden. Ik had het hier (afb.45) open gelaten of de plaatsing langs of dwars doelmatiger is.
Overigens heb ik net alle naden die ik volgens afb.45 (rechts) uitgevoerd had nagekeken. Van 19 naden laten twee een barst zien, een over de hele lengte en een over de helft. En die plafonds zijn acht resp. tien jaar oud.Twee weken geleden had ik het nu met een platreur, die ik voor een nader karwei in huis had, hierover. Hij en zijn collega’s plaatsen regelmatig gipsplatenplafonds, soms tien in een week. Joël zei dat zij de voegen van 2 x 45° niet meer toepassen, te veel risico op scheurvorming, vooral in oude huizen waar toch steeds een beetje beweging in zit. Heeft volgens Joël niets ermee te maken of deze naad op een plank gemonteerd wordt of niet.
van boven naar beneden:
2 x 45°,
bords amincies,
plaatsing met een hoger gelegde railZij plaatsen, als het om een doorlopend plafond gaat, gipsplaten met afgeschuinde rand rondom, les placo plâtres à quatre bords amincies (BA), natuurlijk nooit met kruisnaden. Bij plaatsing tussen enigszins rechte balken gebruiken zij ook deze platen; de BA’s aan de lange kanten worden dan bij de aanpassing aan de ruimte tussen de balken weggesneden. En natuurlijk komt op de naad, als die niet op een rail ligt, een strook MDF, zie de middelste afbeelding. De naden bij de bords amincies worden met papierband en gips afgewerkt. Joël en zijn collega’s gebruiken niet-klevend band, het houdt toch door het gips. Glasvezelband vinden zij niks, heeft heel andere uitzet- en krimpeigenschappen dan gips.
Joël noemde ook een andere methode, die zij gebruiken als er geen plaat met vier afgeschuinde kanten ter hand is: dan plaatsen zij drie rails, waarvan de middelste door eronder gelegde stukjes hardboard (3,2mm) of multiplex (4 of 5mm) iets hoger komt te liggen. Zo hebben zij na het vastschroeven een vorm die op de BA’s lijkt, en die kunnen zij makkelijk met papierband en gips afwerken. Heb ik nog nooit gezien, maar moet ik toch eens uitproberen.En dan de beplating tussen kromme balken. Ik heb hem mijn oplossing met de tweedelige mal afb. 42 – 44 laten zien. Hij moest lachen: typisch iets voor een hobbyist die veel tijd heeft en het afsmeren van naden schuwt. Hij prefereert duidelijk de oplossing met dwars geplaatste platen. Veel minder aanpaswerk, en het afsmeren doen zij toch zo. Wel waarschuwde hij voor te slecht passende placo’s, het afsmeerwerk aan de randen, gips of acrylaatkit, tekent zich na een paar jaar toch af.
Ik hoop dat dit voor klussers die nog een plafond af moeten werken nuttig is.
NB. Mijn tekeningen zijn niet op schaal en sommige vormen zijn overdreven om het principe duidelijk te maken.
1 augustus 2013 om 13:23 #199518NoëSleutelbeheerderHeel erg bedankt, Christian, wij moeten nog steeds onze plafonds afwerken, de isolatie zit in alle ruimtes, maar ja dat afwerken met gipsplaten, daar zien we erg tegenop. Ondertussen zijn alle kamers ook al bewoond en vol met meubels, dus dat wordt nog een heel karwei. Je moet toch ook na het afsmeren van de naden een beetje schuren om het mooi glad af te werken !
We weten wat we te doen hebben als de hittegolf voorbij is.
Barbara1 augustus 2013 om 17:02 #199516NoëSleutelbeheerderWat ik niet snap in het plaatje of de tekst is: Als je in de middelste rail met stukjes hardboard ophoogt, dan steekt hij toch uit t.o.v. de rest? Dus je hebt geen holling ( zoals op de tekening ) maar een bolling. Of zie ik het verkeerd.
Zelf heb ik de ervaring dat de vulling op de naad naar beneden zakt, bij het plafond bij een grote naad, en het papierband naar beneden drukt. Je krijgt dan na droging een bolle naad te zien, die als je gaat schuren papier blijkt te zijn, ik denk dan: liever geen papierband.
1 augustus 2013 om 18:05 #199517NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit ratatouille op 1/08/2013 17:02
Wat ik niet snap in het plaatje of de tekst is: Als je in de middelste rail met stukjes hardboard ophoogt, dan steekt hij toch uit t.o.v. de rest? Dus je hebt geen holling ( zoals op de tekening ) maar een bolling. Of zie ik het verkeerd.De middelste rail wordt niet door een stukje hardboard
opgehoogdmaar op de L-rail door een eronder gelegd stukje hoger gelegd. Zie hier afb. 35 en 37. Het dwarsliggende profiel (fourrure) ligt dus hoger op de L-rails (cornières).Quote:Quote uit ratatouille op 1/08/2013 17:02
Zelf heb ik de ervaring dat de vulling op de naad naar beneden zakt, bij het plafond bij een grote naad, en het papierband naar beneden drukt. Je krijgt dan na droging een bolle naad te zien, die als je gaat schuren papier blijkt te zijn, ik denk dan: liever geen papierband.Dat is een kwestie van de juiste hoeveelheid en consistentie van het gips bij iedere stap. Eerst heeel weinig gips in de voeg, dan het papierband indrukken (goed indrukken, het gips moet eruit puilen), en dan met weinig gips opvullen. Na uitharden een tweede laag gips aanbrengen. Voor ieder stap gebruik ik een ander plamuurmes:
– papierstrook aandrukken met een die even breed is als het papierband
– volgende laag aanbrengen met een iets bredere, maar smaller dan de twee BA’s bij elkaar
– laatste laag met een heel brede, zoiets van 20 of 30cm.
En verder: het is natuurlijk een kwestie van oefening! Oefening -> kunst.1 augustus 2013 om 19:42 #199515NoëSleutelbeheerderOK in deze combinatie snap ik dat, dus in jouw geval met L rails. Maar als je met suspente,hourdis werkt dan gaat dat verhaal niet op, bijvoorbeeld een broodjesbeton plafond waar je een gipsplaat plafond in wil hangen op F530 fourrures. Je zou bij een verlaagd plafond met lange suspentes wel kunnen proberen om iets hoger uit te komen waardoor je de gipsplaat op spanning trekt (want dat doe je toch?) Trek je de schroeven er niet doorheen na een tijd?
De uitgezakte naden, jaren geleden een prof het plafond laten stucken en daar gebeurde precies het zelfde na droging, balen want hij moest alles over doen. Ik moest nog aan je denken, want gipsplaat is je stokpaardje (positief bedoelt), en het ziet er allemaal stukken strakker uit dan bij mij.
Ik ben al blij dat het zit, met tweezijdig BA plaat 0,9 cm. En de kopse kanten gewoon met gips dicht plamuren. Fix it in the mix.
1 augustus 2013 om 20:32 #199514NoëSleutelbeheerderRatatouille,
ook als de fourrures F530 aan suspentes opgehangen zijn kan je dit hoogteverschil realiseren, lijkt mij. De fourrures in mijn voorbeeld zijn overigens het F530/300 model. En natuurlijk heb ik als voorbeeld mijn lievelingsoplossing gekozen: placo tussen de balken. Ik vind gipsplaat niet de ideale oplossing, maar als je ze toepast dan moet je ze tenminste goed verwerken ;-).
2 augustus 2013 om 00:01 #199513NoëSleutelbeheerderJe zou de een dieper kunnen inslaan maar het was nu al lastig genoeg ze op de zelfde hoogte te krijgen.
2 augustus 2013 om 08:49 #199519NoëSleutelbeheerderRatatouille,
met dit systeem heb ik nog niet gewerkt, zou mij erin moeten verdiepen.
Lijkt me overigens een one-way-systeem: dieper inslaan (voor een hogere positie) gaat wel, weer lager zetten niet.2 augustus 2013 om 19:13 #199520NoëSleutelbeheerderJe kunt met minimaal hoogte verlies een gipsplaat plafond monteren, onderkant F530 fourrure 45mm. Je hebt gelijk, erin slaan is makkelijker (door de schuine weerhaken) dan eruit trekken, maar soms moet je wel. Dan ben je te diep gegaan omdat de spleet nu eenmaal iedere keer anders is. Met veel gepruts krijg je nog 40mm isolatie onder je plafond en een laagje plastic.
In de bouwmarkt krijg je dan de waarschuwing mee dat 40mm glaswol echt niks is, maar het verschil tussen niks en 4cm glaswol is merkbaar. In de gaatjes kan je een verlenging aanbrengen om je plafond lager te monteren. Met bestaande suspentes.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.