Nieuwe eco-carburant in de Midi

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #188673
     bosbess
    Deelnemer

    Volgens een bericht in de Midi Libre gaat het franse olieconcern Dyneff, gevestigd in Montpellier, nog deze zomer beginnen met het op grote schaal verkopen van E85, een autobrandstof die voor 85% (vandaar de naam) uit ethanol betaat en voor 15% uit loodvrije benzine. De prijs per liter zal ongeveer 94 cent bedragen. 🙂 Begonnen zal worden met verkoop in de regio Montpellier, op de duur uit te breiden naar alle steden in de Midi. Over het verbruik van de brandstof ten opzichte van diesel en benzine wordt niets gemeld.

    Omdat er in Frankrijk nog geen auto’s worden geproduceerd die ook op deze brandstof zijn ingesteld, wil Dyneff overeenkomsten sluiten met franse importeurs die aangepaste, zogenaamde flex-auto’s gaan invoeren uit Duitsland en Scandinavië. De onderhandelingen met één (voorlopig nog onbekende) importeur over de invoer en het onderhoud van zulke auto’s (alleen occasions) zijn al in een vergevorderd stadium.

    In de jaren negentig heeft Dyneff ook al geëxperimenteerd met brandstof uit koolzaad. Dat werd toen geen succes, omdat zoals Dyneff zegt, de tijdgeest er nog niet rijp voor was. Dat ligt nu, twintig jaar later, heel anders, aldus het concern.

    #188674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je weet dat productie van biobrandstof voor miljoenen mensen hongersnood betekent dan lees ik dit toch met gemengde gevoelens.
    Natuurlijk zijn alle alternatieve methoden van energiewinning welkom, maar dan moet men ook de totale invloed op de wereld bekijken.

    #188675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb nog nooit een calculatie gezien over hoeveel vierkante meter land er nodig is om een liter bio-benzine/olie te produceren. Vermoedelijk omdat iedereen dan te gemakkelijk kan narekenen hoeveel planeten er nodig zijn om zelfs een klein land van brandstof te voorzien.

    #188676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals we ook tig planeten nodig hebben om een beetje renderend electriciteit te kunnen produceren met windmolens.
    Wanneer worden we echt wakker uit de eco-droom.
    Stop de zuurverdiende centen in projecten met toekomst, zoals nucleaire energie (ja, het afvalprobleem is oplosbaar met veel en goed onderzoek) of in zonne-energie (maar dan wel zonder de enorme energiekosten voor de productie van panelen en de heel veel nare zware metalen die er voor nodig zijn, vergelijkbaar met het nucleair afval probleem)

    Oh jéé, ik zie de klassieke ecolo’s al op me af komen.

    #188677
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    In het zeer heldere en doordachte, gratis op Internet te vinden boek Sustainable Energy – without the hot air zijn duidelijke berekeningen op dit gebied te vinden. En op nog veel meer gebieden. De titel zegt het al.

    Zo kan men in hoofdstuk Solar II lezen dat een koolzaadveld 1200 liter biodiesel per hectare per jaar oplevert. Je hebt niet eens een zakjapanner nodig om te begrijpen dat biodiesel derhalve slechts een zeer beperkte bijdrage kan leveren.

    Het ware te wensen dat iedereen dit boek zou lezen. Indien dat teveel gevraagd is, dan toch tenminste de inleiding. Dat zou de discussie over alternatieve energiebronnen een stuk concreter- en daardoor hopelijk ook productiever maken.

    Salutations, Jos

    #188678
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit jako op 1/06/2013 11:29
    hoeveel vierkante meter land er is nodig om een liter bio-benzine/olie te produceren.

    bio-benzine is een mix van “echte” benzine met 10 tot 15% ethanol.
    Van Wikipedia : 3750 liter ethanol per hectare.
    Bij de andere talen NL, DE, FR heb ik niets gevonden.
    wimb

    edit: link aangepast, l teveel

    #188679
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De link werkt niet, maar de hamvraag is dan weer:netto of bruto? Het kost energie om van een hectare met product xxx ethanol te stoken. Vaak wordt de energie die nodig is om ethanol te produceren ‘vergeten’ van de productie af te trekken.

    #188680
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En wat te denken van de enorme subsidies die verstrekt worden per hectare Biobrandstof ipv van voedsel.

    Albert

    #188681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De gegeven hoeveelheden lijken me bruto. Interessant is daarom de tabel energy balance. Daar zie je dat uit Amerikaans mais slechts een productiefactor van 1.3 gehaald wordt. Oftewel: je moet er een hoeveelheid energie 1 instoppen om 1.3 terug te krijgen. Feitelijk gaat dus 70 % van de productie verloren in het productieproces. Aangezien daar meestal een andere energiebron wordt gebruikt (olie) klopt dat de geproduceerde hoeveelheid ethanol per hectare kunstmatig op. Braziliaans suiker doet het veel beter met een factor 8.

    #188682
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die sukkel is de kluts kwijt (en tevens z’n verstand of nooit gehad):

    1. Waar blijven we met koop Frans en steun de economie.
    2. Met z’n allen oude Duitse deuken gaan kopen voor een haast nieuwprijs.
    Die Scandinavische komen zeker van SAAB ? en die Duitse van Trabant, dat loopt al haast op wijn.
    3. De prijs is ongeveer het belastingdeel van de huidige brandstof, monsieur is duidelijk niet de minister van financiën.
    4. De prijs van de brandstof gaat dus gewoon naar de dieselprijs en de koolzaadolie naar een recordprijs en geen hond gaat nu ineens zo’n auto kopen, gelukkig voor Peugeot/Renault.

    Het lijkt Nederland wel met die achterlijke proefballonnen.

    #188683
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jaap Pijpe op 1/06/2013 12:47
    … projecten met toekomst, zoals nucleaire energie (ja, het afvalprobleem is oplosbaar met veel en goed onderzoek) …

    Net zoals ik boven schreef: alle milieuaspecten van grondstofwinning tot afvalverwerking/recycling dienen onderzocht en op een acceptabele manier opgelost te zijn (total environmental footprint). De nucleairindustrie is hier een typisch voorbeeld voor: produceren voor er een werkbare oplossing voor afvalbeheer is.

    #188684
     bosbess
    Deelnemer

    Ik heb geen verstand van al die cijfers, hoewel het door Jos aanbevolen boek een interessante en zeer leesbare poging doet om me bij te praten. Maar los van de cijfers staan een paar feiten vast:

    1. Onze westerse maatschappij en onze hele leefwijze is gebouwd op en staat of valt met energievoorziening. Tenzij door omstandigheden gedwongen, veranderen we niets aan onze manier van leven.
    3. Door die leefwijze en door de opwekking en het gebruik van steeds meer energie verstoren we wereldwijd de natuur inclusief de atmosfeer, maken we andere volken en culturen kapot en leven steeds meer mensen op de rand van de hongerdood.
    4. De energie die we tot nu toe opwekten is eindig, ook kernenergie. Zelfs bio-energie is eindig, want je kunt met de toename van de wereldbevolking niet eindeloos voortgaan met het gebruik van steeds meer landbouwgrond ten behoeve van energie.
    5. Er bestaat geen enkele energiebron die kant-en-klare energie levert. Die moet er uit worden gewonnen en dat kost altijd meer of minder energie.
    6. De enige energie die de aarde en de natuur niet uitput, geen landbouwgrond in beslag neemt en nog miljoenen jaren oneindig is, wordt geleverd door zon en wind.

    Als ik dus geheel objectief zou moeten kiezen uit de mogelijke toekomstige energiebronnen, dan zou ik al mijn energie steken in het verder ontwikkelen en verbeteren van zon- en windenergie, teneinde de nu nog bestaande nadelen en beperkingen ervan op te heffen. En om de techniek op de duur ook voor andere toepassingen (auto’s) betaalbaar te maken. Dat kost tijd en degenen die het (economische) beleid bepalen, hebben altijd haast en kiezen (via de heilige cijfers) altijd voor de snelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing. Dat is, zoals we steeds weer ervaren, lang niet altijd de beste, integendeel.

    Nu investeren in zon- en windtechniek, die nog lang niet volmaakt is, levert met onze huidige technische kennis op de duur een bruikbare en vrij onschadelijke energie op. Dat lost niet alle wereldproblemen op, maar die worden mede door de groei van de wereldbevolking, toch nooit opgelost.

    #188685
     bosbess
    Deelnemer

    PS aan Robert: ik rijd al 12,5 jaar met zo’n kneus uit Duitsland (Golf 1996) en volgens mijn garagist gaat hij nóg 12,5 jaar mee. Vergeet ook KIA niet en al die andere oosterse automerken. Je kunt de actie van Dyneff ook zien als een aansporing voor de franse auto-industrie om ernst te maken met innovatie.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?