Nieuw huis bouwen

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201322
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vroeg me af : In het stadje waar we graag willen gaan wonen is niets te koop wat ons wat lijkt.
    Wel is er grond te koop.
    Belangrijk, zomer heet winter koud.
    Ik zou dan een modern huis kunnen bouwen in de vorm van een U met een plat dak.
    Links ons huis, rechts de Chambres d’Hôtes, verbonden door de onderkant van de U als salle à manger en entree.
    Op het dak een arbri piscine die ik kan openen en sluiten.
    In de winter dicht wat isoleert en als serre gebruikt kan worden.
    Ik zit te denken aan staalconstructie van 17 x 21 meter.
    Veel glas.
    Ideeën?
    http://upload-pictures.de/bild.php/96661,nouveaumaisonEBTH1.jpg

    #201324
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    interessant plan. Vernieuwende ideeën.
    Maar drie trappen in een huis? Dat moet toch beter kunnen!

    #201325

    Geen ideeën, maar wel gesurfd naar wat de Franse bouwers hier over te vertellen hebben, nog stevig wat leeswerk voor de boeg….

    #201326
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Hier in de buurt hadden ook mensen ambitieuze plannen voor een project dat enigszins lijkt op wat jij van plan bent. Een moderne staalconstructie met een plat dak en veel glas. Ze hebben daarvoor een architect in de arm genomen die de plannen in detail heeft uitgewerkt voor de aanvraag van het Permis de Construire. Dat heeft ze heel veel geld en moeite gekost, want alle plannen werden continu afgewezen omdat het geplande bouwwerk té sterk afweek van wat in de omgeving gebruikelijk was. Dat wil zeggen, een pannendak in een dakhelling van 20 à 30 graden, beperkingen aan grootte en uitvoering van buitenvensters, enzovoort, enzoverder. Uiteindelijk hebben ze hun bouwwerk tegen hun zin met een schilddak met pannen moeten uitvoeren. Maar door alle gemier waren ze al een flink bedrag armer en veel frustratie rijker vóórdat de eerste spa de grond in kon.

    Dit verhaal speelde zich af op het platteland in de Gers, wellicht gaat men daar in jouw omgeving wat soepeler mee om. Niettemin zou ik, als ik jou was, de plannen zo snel mogelijk in rudimentaire vorm eens voorleggen aan de lokale DDT (vroegere DDE) en de CAUE (raadgevende architecten) in je omgeving. Dan kun je eens peilen of jouw plannen op al te grote weerstand gaan stuiten, in een stadium vóórdat je al te veel geld en moeite hebt gestoken in een ontwerp dat uiteindelijk door de regelfetisjisten gedwarsboomd gaat worden.

    Salutations, Jos

    #201331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Christian, We willen geen gasten in ons privé gedeelte, dus ook niet op de trap.
    De tweede trap is voor de kamers, maar als ik dat dakterras wil gebruiken wil ik niet dat mensen door de gang langs alle kamers oplopen.
    Wij hebben in Barcelona in zo’n soort situatie gezeten waar mensen op het dak zaten te genieten, effe pissen, bonk bonk bonk langs je kamerdeur. Sigaretje roken na een regebui, de hele gang vies. Met de derde trap gaan ze vanaf de berging voor fietsen en ski-uitrusting direct het dak op.

    @ Jos, het is voorlopig een idee, meer niet, maar ooit was ik de eerste die een computergebouwd jacht bouwde en dat idee groeide ook gewoon aan de toog terwijl een oude kerel tegen me zat te zaniken met een leeg glas bier.
    Ik ken de omgeving zoverre dat er van alles staat, traditioneel, maar ook challets (horen daar ook niet) en moderne vierkante huizen in grijstinten en schuifluiken.
    Natuurlijk moeten we eerst zeker weten of het zowieso kan, geld over de balk gooien heb ik nog nooit gedaan.
    Zo’n staalconstructie wordt meer gedaan, lijkt me snel en goedkoop bouwen, maar zijn er nadelen?
    Ik heb ook naar die container-huizen zitten kijken, maar als je daar 200m2 van wil neer zetten ben je ook 3 ton kwijt, ik vind dat niet goedkoop!
    Wat ik wil is iets anders.
    We hebben hier een drukke CdH omdat het anders is dan andere, en ik wil graag zo door, maar dan anders.
    Tevens wil ik water opvangen, en warmte opvangen, ik wil die daken gaan gebruiken voor energie voor mezelf.
    geen zonnepanelen voor de EDF, nee direct op Eigen batterijen.
    Ik wil helemaal autonoom zijn.
    Ik zit bijvoorbeeld te broeden op warmte elementen op het platte dak, die verwarmen het zwembad, in de winter doe ik het dak tussen beide gebouwen dicht en ligt er een zwembad met 70kuub warm water voor jan joker onder een glazen dak. Daar sluit ik een pomp à chaleur op aan en die verwarmt m’n huis weer.

    #201327
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooie lectuur Rob, Ik ga dat eens uitprinten.
    Dat glazen huis in Chili is echt gaaf.

    Overigens een mooie link, kijk hier eens naar.

    #201328
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In je eerste plan, waarom de trappen niet buiten langs de gevel.

    janv

    #201329
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In je eerste plan, waarom de trappen niet buiten langs de gevel.

    janv

    Tja, weet ik niet Silex.
    Ik denk zowieso dat er nog een trap bij moet buiten.
    In eerste instantie dacht ik, als je op je kamer bent, en je wilt roken, of van het uitzicht geniet, of beide 😉 dan moet je niet eerst naar buiten toe moeten om het dakterras op te moeten.
    Anderzijds stel je geniet van het zwembad, dan kan het ook zijn dat je op het dakterras wilt bruinen, en dan is het weer onhandig door het hele huis te moeten sjouwen naar de trap naar boven.
    Er zal dus een vierde trap bij moeten komen 😉

    Maar ik vraag me meer af wat het voordeel of nadeel van deze vierkante doos kan zijn.
    En dan staalconstructie, is dat goed, minder goed…..
    Als er ergens een deur dichtknalt giert dat dan niet door de hele staalconstructie heen?
    Ik ben mijn levensjaren begonnen in de bouw van olieplatforms, en als er een hamer naar beneden kukkelde dan gaf me dat een herrie zeg!
    Platte daken….. vroeger zeiden ze nooit aan beginnen, lekt altijd!

    #201330
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Een paar opmerkingen, mijn persoonlijke mening, dus geen universele wijsheden. Smaken en inzichten verschillen immers, gelukkig maar!

    (1) Staalconstructie

    Persoonlijk ben ik geen groot liefhebber van staalconstructies voor woonhuizen. Prima voor fabrieksgebouwen, torenflats en spoorbruggen, maar voor een woonhuis is het mij te “industrieel”. Zelf ben ik een groot liefhebber van houtconstructies. Natuurlijk het traditionele vakwerkhuis, maar ook het meer moderne Amerikaanse “timber frame”. Dat is ook een houtconstructie met traditionele pen-en-gat verbindingen die binnenshuis “in het zicht” blijven. Echter, in tegenstelling tot het traditionele Franse en Duitse vakwerkhuis worden in een Amerikaans “timber frame” niet de openingen tussen de balken opgevuld, maar de hele structuur “ingepakt” in van buitenaf gemonteerde “structurally inforced panels” (SIP). De houtstructuur is daarmee beschermd tegen de elementen en de doorlopende externe “enveloppe” maakt het mogelijk een zeer hoge isolatiewaarde te behalen. Hier vond ik het onderstaande plaatje:

    SIP over eiken frame

    (2) Platte daken

    Platte daken houd ik ook niet van. In vind het eerlijk gezegd bouwkundige aberraties die verboden zouden moeten worden. Hoe vaak lees je niet over ingestorte gebouwen met platte daken? De oorzaak is altijd dezelfde. Er verzamelt zich een té hoog gewicht op het dak, bijvoorbeeld water door verstopte afvoeren, en het dak begint door te buigen. Daardoor verzamelt zich méér water op het dak, waardoor het verder doorbuigt. Enzovoort, tot de boel instort. Naar mijn mening zijn platte daken inherent onstabiele constructies, ik zelf wil ze in elk geval niet.
    Dat wil niet zeggen dat je nu automatisch in een oubollig zadeldak moet vervallen. Een heel mooi alternatief is het lessenaardak, zeker als je daar meerdere van combineert, in een “timber frame” constructie zoals hieronder.

    Timber frame met lessenaardaken

    (3) Zelfbouw

    Ik houd dingen graag in eigen hand, en van de Franse “professionels du batiment” ben ik in het algemeen allerminst onder de indruk. Maar om nu helemaal vanaf nul alles zelf op te bouwen is óók weer zoiets. Misschien zou een tussenweg in de vorm van een bouwpakket iets kunnen zijn, in elk geval als inspiratie.

    Bouwpakket

    Bovenstaand plaatje is afkomstig van deze site, daar vind je ook een interessant blog over het maken van “timer frames”. Zelfs als je er niets mee doet, wellicht toch interessant leesvoer!

    Salutations, Jos

    #201333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Ik heb nog een uitgebreide reactie voor je geschreven, maar ik weet niet of je die gezien hebt. Er waren wat strubbelingen bij de plaatsing. Zie hierboven.

    Salutations, Jos

    #201334
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    Ja heb alles bestudeerd, mooie info.
    Wat me wel opval is dat je eigenlijk niet veel goedkoper uit en dan traditionele bouw, al beweren sommigen van wel.

    Cees.

    #201335
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Ik denk inderdaad dat je niet voor een “timber frame” moet kiezen omdat dat zo’n voordelige oplossing zou zijn. Ik denk wél dat je met een “timber frame” met SIP panelen een schitterend huis kunt realiseren dat óók nog eens geweldig goed is geïsoleerd.

    Wat dat betreft is zo’n “timber frame” iets heel anders dan de heden ten dage populaire Franse oplossing. Namelijk een snelbouwcasco van die rode “brique” legostenen, een dak van sporenspantjes van sinaasappelkistenhout, van binnenuit geïsoleerd met van die opgeplakte panelen, en voor het traditionele accent voorzien van plastic poutres.

    Jij bent toch houtexpert? Dan lijkt me juist de uitdaging van een “timber frame” wel wat voor jou 🙂

    Salutations, Jos

    #201336
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik snap wat je bedoelt Jos, en ja je hebt gelijk.
    Maar ik weet niet of ik echt iets in hout wil (als dat al past in de omgeving).
    Ik heb m’n leven lang in veel verschillende archtectuur gewoond, en bij toeval vonden we ooit deze oude boerderij die we verbouwd hebben in de originele Stijl.
    Nu ziet het er naar uit dat we serieus de boel verkocht hebben, en zoeken we een nieuwe uitdaging, en wordt dat dan weer klassiek of juist modern?
    Wij zitten hier in een omgeving waar alles snel en goedkoop gebouwd moest worden, dus het pand is eventueel nog wel oud, maar van binnen is het rechttoerechtaan gipsplaten en bricodepo decoratie.
    Wij hebben ons onderscheiden door alles zelf te bouwen, van schemerlamp tot inloopdouche, van ledikant tot bar.
    Dat kan je als je handig bent en de tijd hebt, dat kan niet als je het een bedrijf vraagt want dat kost een fortuin.
    Nu gaan we opnieuw een uitdaging aan, en hoe verassen we in de toekomst de gasten, weer op deze manier, of juist helemaal anders?

    #201323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit ziet er erg modern uit.

    Met trappen buitenom dacht ik meer aan dit

    trap

    Als je op het dak nat wil regenen kun je al op de trap beginnen.

    Dit kun je ook in hout en glas uitvoeren.

    janv (gek als een deur, je zou um zo een trap geven)

    #201337
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het idee is leuk Silex, je zou inderdaad een variatie kunnen bouwen van een schuin glazen “broeikas” wand waar de trap tegenop loopt.
    Ik heb wel de ervaring dat trappen van glas (vrienden hebben er een) je enorm schoon moet zijn. Altijd op sokken, pantoffels met zachte zolen, en elke dag soppen.
    Ik ben al helemaal geen sop-mens en de trap moet ook nog eens buiten zijn.
    Ik heb wel zitten broeden na jouw bericht, wat als je een spant voor het dak zou gebruiken als looppad, dus van de ene kant van het gebouw naar de andere over het zwembad. Dan zou je de trap daarin kunnen intergreren en zelfs een glijbaan kunnen realiseren voor de kids 😉

    Ik heb ondertussen een beetje onofficieel contact gehad met de desbetreffende gemeente, bouwen buiten de huidige architectuur is uitgesloten.
    Huidige archtitectuur betekend lotisement-architectuur.
    Daar doen we dus niet aan mee dus dat gedeelte van het stadje is einde oefening.
    Andere kant van de stad proberen dan maar.

    Ik ben een appart mens, ik weet wat ik wil en wat ik wl doe ik, ook al is het in de ogen van veel mensen gek.
    Ik loop op knalgele hollandse klompen omdat ze lekker lopen, niet omdat ik hollander ben.
    Ik weiger rare franse fratsen omdat ik in Frankrijk woon, waarom zou ik een pino op moeten en wijn drinken en stokbrood eten met franse kaas.
    Ik ben een wereldburger, als ik in een cultuur een aangenaam “iets” vind dan kan ik me dat toe-eigenen en koesteren.
    Als ik klassiek zou willen bouwen zou het absoluut een caraibisch huis worden, heerlijk.
    Rondom kan alles open, je kunt rondom het huis lopen zonder zeiknat te worden, de keuken is buiten maar toch binnen, en badderen in de open lucht.

    #201338
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen we op Martinique woonde hadden we een huis mat een betonnen basis waarin de keuken, een badkamer en een slaapkamer waren, die waren goed afsluitbaar met rolluiken die keurig in het plafond verdwenen.
    De kant van de entree was een vast muur met uiteraard een deur en een wc raampje.
    Om de vaste basis heen lag de salon, de eetkamer, en een speelruimte met een tafeltje en wat losse stoeltjes.
    Dit was weer afsluitbaar door houten luiken die schoven of draaiden.
    Als alles open was zat je dus in de salon aan je zwembad.
    Voor mij is dat het meest ideale huis.
    Nu heb je dus wel andere weersomstandigheden, dus zul je de boel wat vaker dicht hebben.
    Maar vandaag waarin de glasindustrie ramen en puien heeft ontwikkeld met glas wat zo goed isoleert zou je dus die eenvoudige caraibische luiken kunnen maken van hoog kwaliteit triple-glas.

    (ik heb wel fotos van het huis maar er staan steeds personen op, en ik wil geen privacy schenden)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?