Neufbox er uit, eigen modem er in?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188268
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heeft iemand ervaring met het vervangen van de Neufbox voor een modem van eigen keuze?
    ik heb een abo bij SFR voor adsl telefonie en internet. De telefoonlijn lag er al maar was niet actief/vebonden aan een FT abonnement. Iemand van ? (SFR of FT) is langsgekomen om de telefoonleiding opnieuw aan te leggen, d.w.z. koppelen aan de, vermoedelijke hoofdleiding die al tegen het huizenblok zat en vervolgens naar binnen brengen en een stekkerdoos er aan knopen.
    Daarna Heb ik de Neufbox hierop ingeplugd en voorts werkte alles naar behoren.

    Nu, zo’n vier jaar later heeft de Neufbox de geest gegeven en zou ik dus een nieuwe moeten aanvragen. Ik zou echter liever gewoon een eigen modem neerzetten die wat minder voornaam is en niet zo’n lichtshow aan knippereffecten ten toon spreidt.

    De vraag: kan dat?
    En zo ja: moet dat een specifiek merk/model zijn?
    En dan: Is dat aansluiten een kwestie van gegevens overzetten en zo ja welke gegevens?

    #188272

    Het lastige met Voice over IP is dat je met zo’n combi telefoon/internet abonnement te maken krijgt met een variant op een juridisch fenomeen dat eerste jaars studenten wordt voorgeschoteld als: gedwongen winkelnering. De Franse providers zijn niet scheutig (= zwijgen als het graf) wanneer het gaat om de instellingen die je nodig hebt om een modem van een mondiaal bekend merk als Netgear, Zyxel, FrtizBox, D-Link of Cisco on speaking terms te krijgen met die vervanger van de traditionele vaste telefoon. Je bent dus gebonden aan het huismerk van je provider.

    #188273
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik geloof dat ik de analogie niet helemaal volg. Maar als ik de rest wel goed snap is het zo dat door de koppeling van voip telefonie en internet het lastig zo niet onmogelijk is om een ander modem te configureren, ook al zou je de instellingen weten te achterhalen. Correct?
    Dat ik met een ander modem evt. de telefonie functionaliteit mis is niet belangrijk, mijn doel is om in Frankrijk weer on line te kunnen. Als het alleen lastig is (maar niet onmogelijk) dan ben ik bereid om ver te gaan om het voor elkaar te krijgen.

    #188274

    Met ieder modern modem kun je het Franse internet op. Soms zijn een paar kleine aanpassingen nodig in het configuratie menu, maar dat zijn publieke gegevens.

    Uitleg over adsl in den beginne: een vaste telefoonaansluiting, klassieke analoge telefoon met naast het laagfrequente (tot 3000 Hz) voice signaal ook nog een hoogfrequent adsl signaal (vanaf 30 kHz tot 1 GHz). Vandaar de adsl splitter bij de klant thuis om er voor te zorgen dat die twee elkaar niet in de weg zitten.

    Modern times: exit de klassieke analoge telefoon, gebleven zijn wel de twee telefoondraadjes – eigendom van France Télécom – waarover alleen een “ïnternet” adsl signaal wordt aangeboden. Met extra’s aan boord zoals telefoon en eventueel tv.

    #188275
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Neuf klanten met dégroupage kunnen ‘Neuf Talk’ (tegenwoordig libertalk )activeren in hun account. Daarmee verkrijg je SIP parameters om te gebruiken op je smartphone zodat je goedkoop via internet kunt bellen. Die gegevens kun je invoeren in elk SIP apparaat, dus ik denk dat het ook werkt op een modem/router met SIP. klik

    Maar waarom moeilijk doen, je betaalt toch voor een modem in je abonnement? Even bellen en je krijgt een nieuw modem waarvan de lichtsterkte overigens regelbaar is in de modemsetup.

    #188271
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar waarom moeilijk doen

    Punt is dat ik eenmaal terug in Frankrijk graag online SFR wil contacteren zodat ik specifieke modem vragen kan beantwoorden. Ze zullen namelijk eerst zelf willen constateren dat er een probleem is. En om alles met een NL mobiel via roaming te doen wordt een duur grapje denk ik, afgezien van slechte ontvangst.
    Vanuit Nederland SFR bellen is moeilijk tot onmogelijk en als het lukt heb ik geen mogelijkheid om ze te laten testen of om gegevens te delen over de signalen en boodschappen die evt. verschijnen bij dat testen.

    #188269
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aha, helder. Ik ben echter bang dat er geen andere mogelijkheid is om e.e.a. duidelijk te krijgen. Als je via google zoekt naar mensen die ook een alternatief modem willen gebruiken bij SFR dan lees je meestal dat het niet is gelukt. Ik zie een oude melding (hier) die stelt dat deze instelling werkt:

    Type de connexion : PPPoE/PPPoA
    VPI : 8
    VCI : 35
    identifiant : votre_numero_de_tel@neufpnp
    mot de passe : neufpnp

    Normaliter moet je in de setup van een modem kiezen tussen PPPoE of PPPoA, maar dat is 50% kans. Als dit werkt met een ander modem ben je uit de brand. Als het niet werkt ben je niks opgeschoten, want de parameters moeten wellicht toch anders. Ik neem aan dat je “identifiant” zelf terug kunt vinden in de setup van je neufbox.

    Wil je het toch proberen dan kun je in Nederland voor een habbekrats (tientje) op marktplaats een oude Fritz!box 7170 op de kop tikken. Zorg er dan voor dat het 2e hands modem tenminste voorzien is van de bijbehorende speciale Fritz!Box Y-kabel en voeding. Dat volstaat om te kunnen testen en met zo’n modem kun je ook voip aan de praat krijgen.

    #188270
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thanks!! ik sla de info op en ga het proberen over een week of twee.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?